Лише 18% всіх закупівель за всіма регіональними оборонними і правоохоронними програмами в Україні вдалося ідентифікувати і знайти в системі "Прозорро".
Київ. 9 липня. УНІАН. Видатки місцевих бюджетів України на оборонні та правоохоронні цілі здійснюються з порушенням законодавства на всіх етапах бюджетного процесу.
Про це заявила голова правління громадської організації «Народний Захист» Наталія Заболотна під час презентації першого в Україні дослідження з використання коштів обласних бюджетів на оборонні та правоохоронні цілі, яка відбулася в УНІАН.
Як розповіла Заболотна, громадяни України зі своїх податків до бюджету фінансують оборонну функцію держави.
«З 2014 року другим джерелом наповнення громадянами оборонного бюджету став військовий збір (1,5%). Але мало хто здогадується, що він фінансує оборонну сферу ще і з третього джерела - місцевих бюджетів, які мають спрямовуватися винятково на соціально-економічний і культурний розвиток регіонів. А також на оборонні та правоохоронні заходи тільки місцевого значення», - зазначила Заболотна.
За її словами, в ході дослідження встановлено, що всі регіони затверджують оборонні обласні програми. Зокрема, за період 2014-2019 років було реалізовано 182 програми на загальну суму 1,2 млрд грн, що є шостою частиною від наданої Україні військової міжнародної допомоги.
«Дослідження показало повне (з поодинокими винятками) порушення законодавства на всіх етапах бюджетного процесу. Від необґрунтованого планування, «сліпого» прийняття, неефективного витрачання бюджетних коштів на порушення бюджетного законодавства, законодавства про державні закупівлі, режиму закритості і самоконтролю, а також відсутність будь-якого контролю й обліку. Видатки здійснюються на заходи, в яких заявлено потреби Міноборони і МВС, які не містяться в річних планах закупівель та додатках до них», - розповіла Заболотна.
Член правління ГО «Народний Захист» та експерт проекту Ольга Мазаєва в ході презентації повідомила, що при дослідженні обласних програм виникли сумніви щодо обґрунтованості заходів цих програм.
«Тоді ми досліджували звіти Міноборони про виконання паспортів бюджетних програм у 2018-2019 роках, і отримали дуже цікаві результати. При збереженні запланованих обсягів витрат коштів загального фонду, наприклад, у 2019 році розміри спецфонду виросли в десятки, а то й сотні разів», - зазначила Мазаєва.
За словами Заболотної, аналіз всіх наявних звітів головних розпорядників обласних рад показав, що лише 18% з усіх закупівель за всіма регіональними оборонними і правоохоронними програмами в Україні вдалося ідентифікувати і знайти в системі "Прозорро".
Присутній на конференції голова ГО «StateWatch», консультант проектів IWPR в Україні Гліб Каневський зазначив запізненість багатьох програм, а також відсутність систематизованої інформації.
«З 2014 року немає інформації про те, хто витрачає кошти на збройні сили, в яких обсягах. Тобто скільки коштів йде зі спецфонду бюджету, із загального фонду, скільки гуманітарної допомоги надходить, міжнародної технічної допомоги...», - сказав Каневський.
Заболотна розповіла, що за підсумками дослідження було розроблено рекомендації, які, зокрема, включають створення системи незалежного зовнішнього контролю законності рішень органів місцевого самоврядування, внесення змін до законодавства щодо заборони фінансування з місцевих бюджетів оборонних та правоохоронних функцій держави, а також розробку і впровадження системи обліку та звітності про виконання місцевих програм та субвенцій місцевих бюджетів.
Як повідомляв УНІАН, зміни до держбюджету України, прийняті з метою оптимізації витрат у зв'язку з епідемією коронавірусу і світовою економічною кризою, не передбачають скорочення витрат, спрямованих на забезпечення оборони і безпеки держави.