Експерти повідомили, що корупційні проблеми існують і зараз, і вони пов'язані з діяльністю Міністерства інфраструктури.
Київ. 18 грудня. УНІАН. Запропонований Міністерством інфраструктури проект закону про повернення обов'язкового технічного огляду для легкових авто відповідно до вимог Угоди про асоціацію України та ЄС створює корупційну монополію.
Під час пресконференції в УНІАН про це заявив голова громадської спілки «Суб'єкти тестування транспорту на придатність до експлуатації» Ігор Черненко.
«Мінінфраструктури 7 грудня опублікувало доопрацьований проект. Він передбачає введення обов'язкового техогляду легкового транспорту, але водночас він виписує механізм, за якого доступ до цієї діяльності будуть мати тільки підприємства з числа «обраних», - заявив він.
За словами експерта, згідно з цим проектом, підприємству, яке хоче надавати послуги техогляду, доведеться пройти етапи, на яких існують корупційні ризики: отримати висновок про відповідність від держпідприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут» («ДержавтотрансНДІпроект») на договірних засадах, після чого підприємство може бути включено до реєстру тільки на основі інформації від «ДержавтотрансНДІпроекту».
«Мінінфраструктури хоче надати повноваження контролювати цю діяльність «Укртрансбезпеці», а також «ДержавтотрансНДІпроекту» з можливістю зупиняти діяльність цих підприємств», - сказав Черненко.
Експерт підкреслив, що «ДержавтотрансНДІпроект» не має потрібних потужностей, щоб виконувати такі функції.
«Держпідприємство здійснює контроль у сфері міжнародного техогляду, і в цій системі задіяно 22 станції і лише 47 тисяч транспортних засобів. У разі введення обов'язкового техогляду легкового транспорту кількість станцій має бути близько 5 тисяч, а кількість транспортних засобів - близько 8 млн», - сказав експерт.
Крім цього, експерт повідомив, що проект міністерства не визначає конкретні повноваження і функції «Укртрансбезпеки», що також створює корупційні ризики.
Також Черненко вважає корупційною ідею створення саморегулівних організацій, які також мають взяти на себе функції контролю за підприємствами техогляду.
«Законопроектом передбачається, що можуть створюватися саморегулівні організації, які будуть здійснювати професійну атестацію підприємств, брати участь в оцінці підприємств на відповідність вимогам чинного законодавства, контролювати це підприємство, виключати зі своїх лав і таке інше», - сказав він.
Крім цього, Черненко повідомив, що корупційні проблеми існують і зараз, і вони пов'язані з діяльністю Міністерства інфраструктури.
«Підприємства почали масово отримувати відмови (від міністерства - УНІАН) щодо їх документів і по суті були позбавлені права здійснювати цю діяльність (техогляд - УНІАН). Не всіх підприємств стосується це правило, є «обрані», які безперешкодно проходять перевірку документів міністерством», - сказав він.
Зокрема, така ситуація викликана існуванням корупційної схеми.
«Підприємства отримують першу, другу, третю відмову. Є підприємства, які отримали по 6 відмов. Таких підприємств близько 50. Після отримання відмов до цих підприємств звертаються підприємства з числа «обраних», які пропонують співпрацю на умовах 60 на 40. Тобто, вони беруть під свій «дах» підприємства, яким відмовили, за 40 відсотків від прибутку», - сказав він.
Віце-президент Українського транспортного союзу Володимир Балін підкреслив, що законопроект вимагає публічного обговорення та доопрацювання.
«Наша позиція - цей законопроект вимагає ретельного публічного обговорення і після напрацювання шляхів, куди ми можемо йти, потрібно сідати і виписувати законопроект», - сказав він.
Президент Всеукраїнської асоціації експертів з безпеки дорожнього руху Євген Скороход висловив думку, що проект закону може призвести до зростання вартості техогляду.
«Даний законопроект передбачає багато підводних каменів, які, можливо, будуть збільшувати ризики для українців. І ці ризики будуть в тому, що буде збільшення вартості проходження техогляду, буде монополізація ринку», - сказав він.
Президент Асоціації суб'єктів проведення перевірок транспортних засобів Антон Гарматюк і юридичний радник Української Газомоторної асоціації Дмитро Ульянов, які також брали участь у конференції, погодилися з вищеназваними експертами і висловили думку, що подібного роду варіант змін законодавства може створити монополію на ринку надання послуг техогляду.