Книга розвінчує хибні стереотипи про іслам загалом і таке богословське поняття як джихад, зокрема.
Київ. 17 листопада. УНІАН. У Києві презентували книгу вченого-ісламознавця Сейрана Аріфова "Джихад. Історія, стереотипи, сучасні реалії, автентичні джерела".
Презентація книги відбулася на прес-конференції в УНІАН.
Книга спростовує поширені та хибні стереотипи стосовно ісламу загалом і про таке богословське поняття, як джихад, зокрема.
Як було зазначено на презентації, формування негативного або спрощеного образу ісламу, створення хибного уявлення про цю релігію, її принципи, норми і символи, особливо останнім часом, часто спираються як на викривлене розуміння явища, так і на відверту неправду і спотворення, на стереотипи та кліше, що заважає конструктивному діалогу релігій і культур, добросусідству і миру. Автор намагається протистояти такій стереотипізації ісламу, викривленню його символів і понять. Книга є спробою налагодити комунікацію і діалог між представниками різних культур, вірувань та поглядів. У назву книги покладено назву феномену, що є найбільш використовуваним у ЗМІ, соціально-політичному та релігійному житті. Таке поняття як джихад і досі недостатньо вивчено і досліджено академічною наукою, що залишає поле для спрощень, викривлень і спотворень.
Автор книги Аріфов розповів, що ідея цієї книги виникла в нього дуже давно, під час навчання в одному з ісламських університетів за кордоном. "Тоді саме відбулися події 11 вересня у США – всесвітньо відомий теракт, за який так звані мусульмани взяли відповідальність на себе. Після того відбулися сотні інших терористичних актів різних масштабів, і тоді ж піднялася хвиля, що ці теракти є джихадом, що мусульмани таким чином ведуть боротьбу. І я вирішив дати відповідь на питання, що є насправді джихад, і що є іслам в цілому. Насправді джихад – це дуже широке поняття, його видів, форм і категорій в ісламі дуже багато. Джихад – це не його трактування людьми, а лише те, що про нього вказано в Корані і Сунах", - сказав Аріфов. Також він підкреслив, що збройна боротьба – це лише одна з форм джихаду.
Своєю чергою, вчений-релігієзнавець з Інституту філософії імені Г.С. Сковороди Ігор Козловський, автор передмови до книги, зазначив, що як релігієзнавець він постійно стикається з прикладами гуманітарного невігластва, коли часто терміни, особливо з чужих культур, використовують не за призначенням, а так, як їх розуміє пересічний громадянин. "Це призводить до мови ворожнечі як в Україні, так і в цілому в світі. Тема джихаду є найбільш зіпсованою засобами масової інформації, політиками. Цей термін використовується або не за призначенням, або кажуть лише частину правди", - наголосив науковець.
Також він додав, що "джихад" в його справжньому розумінні перекладається як "зусилля". "Ці зусилля можуть бути різними – від побутової сфери чи навіть подружніх стосунків, і закінчуючи такою частиною життя, як сучасні війни і, зокрема, війна Росії проти України. Зусилля, спротив проти цієї агресії – це також джихад", - підкреслив вчений.
Голова духовного управління мусульман України "Умма" Саїд Ісмагілов також вважає, що дійсно важко знайти ще один такий богословський термін, який би був так заполітизований. "Джихад – це богословський ісламський термін, який зовсім не означає священну війну. Часто журналісти та політики асоціюють іслам зі священною війною, але ж такого словосполучення в ісламі взагалі немає. Війна не розглядається ісламом, як щось священне. Священна війна – це європейський термін, який був покладений на термін "джихад". Дійсно, ми можем зустріти в Корані слово джихад. Але це не означає – війна. Це – докладання зусиль людиною, що вірує, аби покращити своє життя, життя суспільства, держави. Це – духовні зусилля, щоб зробити світ кращим. Останніми роками, на жаль, цей термін звели до тероризму і екстремізму. І сталося так, що богословський термін почав використовуватися для залякування людей. А злочинців і вбивць стали називати джихадистами. Натомість джихад – це боротьба з власними недоліками, бо людина може бути рішучою і хороброю перед іншими людьми і, попри це, капітулювати перед власними недоліками і гріхами. Тому джихад – це духовна робота над собою", - сказав Ісмагілов.
Також він додав, що презентована книга буде корисна не лише мусульманам, але й журналістам, які пишуть на ісламську тематику, викладачам гуманітарних дисциплін, всім тим, хто працює зі Сходом і мусульманською цивілізацією. "Оскільки автор проаналізував такі аспекти, на яких багато спекулюють, зокрема, чи є тероризм джихадом, чи можуть терористи виправдовувати свої злочини джихадом, чи є джихадом боротьба проти деспотичної влади", - резюмував голова духовного управління мусульман України.