26 лютого в м. Ямпіль Вінницької області відбулася прес-конференція народного депутата України, першого заступника голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету Оксани Калетник. Захід був присвячений проблемам дотаційності територій Вінницької області.
Недостатня податкова база як округу № 16, так і області в цілому, вплинула на рівень дотаційності Ямпільського, Крижопільського, Чечельницького, Піщанського та Могилів-Подільського районів, яка вища за середній показник по Україні. Так, при 44% по Україні, цей показник в обласному бюджеті складає 61%, а по округу коливається від 60% (Крижопільський район) до 82% (Могилів-Подільському район). Значно високий рівень дотаційності Могилів-Подільського району пояснюється недостатнім обсягом податку з доходів фізичних осіб (питома вага 59% у доходах Першого кошику загального фонду).
Аби вирішити проблему дотаційності територій Вінницької області народний депутат України,Перший заступник Голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету Оксана Калетник пропонує розширити перелік доходів так званого Першого кошику.
Якщо ми хочемо швидко вирішити проблему дотаційності місцевих бюджетів, потрібно розширити перелік доходів Першого кошику.
Пропоную для цього внести зміни до Бюджетного кодексу: частку податку на прибуток або частку акцизу передати у місцеві бюджети, - розповіла Оксана Калетник на прес-конференції, яка відбулася 26 лютого у Ямполі.
Щоб збільшити дохідну частину у бюджеті розвитку, можна, скажімо, 50 % податку на землю, який у Другому кошику, зараховувати у районний бюджет, а 50% - у сільський, селищний, міський. За рішенням районної ради можна перенести доходи із загального фонду, куди надходить податок на землю, до спеціального фонду і таким чином поповнити бюджет розвитку. Тоді вже кошти з бюджету розвитку можна буде використовувати на розвиток територій - будівництво дитячих садочків, шкіл, амбулаторій, реконструкцію застарілої інфраструктури, що загалом вплине на якість життя населення та призведе до суттєвого покращення.
Проте дотаційність бюджету на рівні 60% не є найбільшою проблемою. Навіть у Могилів-Подільському при дотаційності бюджету у Другому кошику є плата за землю, питома вага якої становить 37 % і яка залишається у бюджеті.
Проблема в іншому – пояснює народний депутат. - Немає стимулу у дотаційних бюджетів, - а їх в Україні 99,9%, - до нарощування Першого кошика. Це відбиває бажання займатися податками і породжує утриманицьке ставлення до бюджету. Необхідний стимул, і нічого не потрібно вигадувати. Наростив Перший кошик - отримав додатковий фінансовий ресурс, який направляєш на вузькі місця у своєму бюджеті. А в нинішніх умовах, де відсутній стимул, є сенс поборотися за будь-який податок держбюджету тим, у кого дуже низький рівень дотаційності. Коли територія отримає невелику частину податку держбюджету, стане вже самодостатньою територією з додатковим ресурсом і стимулом.
У 2013 році уряд знову має намір боротися з дефіцитом бюджету за рахунок місцевих громад. Тому розмови про необхідність перекинути бюджетну піраміду і, нарешті, сформувати головний кошторис країни від низу до верху із застосуванням певних нормативів на одного жителя, як це робиться в розвинутих країнах, поки залишаються лише розмовами, заявила народний депутат.
Ефективна децентралізація бюджету можлива тільки за умови проведення адміністративно-територіальної реформи, - переконана Оксана Калетник. – Потрібно збалансувати повноваження щодо отримання доходів та здійснення видатків. Реформу потрібно здійснити таким чином: передати місцевим радам фінансовий ресурс не лише на утримання фактичної мережі бюджетних закладів, а обов’язково залишити кошти на розвиток.
В нинішніх умовах, коли до реалізації адміністративно-територіальної реформи ще не приступили, ситуацію можна змінити, коли бюджет поточного року переглядатимуть за підсумками першого кварталу. І перш ніж народний депутат Оксана Калетник ініціюватиме такі зміни до бюджету, вона закликає громадськість та місцеві громади взяти активну участь в обговоренні цього питання.
Переконана, що ми маємо переглянути розподіл субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, яка цього року передбачена у розмірі 6 мільярдів гривень. Але ж Конституція та Бюджетний кодекс гарантує кожній громаді однакове право на отримання загальнодержавних фінансових ресурсів задля свого розвитку, тобто згідно з законом має діяти принцип справедливого розподілу. Вінниччині, як відомо, від розподілу цієї субвенції нічого не дісталося. Тому я як народний депутат ініціюватиму перегляд розподілу коштів капітальних видатків щодо регіонального розвитку на користь Вінниччини,- запевнила Оксана Калетник.
Народний депутат Оксана Калетник закликає місцеві громади, владу та ЗМІ брати активну участь в обговоренні проблемних питань та виносити їх на розгляд у Комітет з питань бюджету.