Депутати та лікарі напередодні 8 березня в рамках кампанії «Вільна від куріння» звернулися до жінок із закликом по-справжньому полюбити себе та відмовитися від куріння. Cеред них – депутати Олеся Оробець, Ірина Горіна, доктор медичних наук, кардіолог Інституту кардіології Олена Кваша, фахівець з неінфекційних захворювань Бюро ВООЗ в Україні Наталя Король, директор Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України Елла Лібанова.
Також вони звернулися до Верховної Ради з проханням якнайшвидше прийняти у другому читанні проект Закону №5164, що передбачає повну заборону спонсорства, стимулювання продажу та реклами тютюнових виробів, в тому числі в мережі Інтернет. Прийняття законопроекту дозволить зменшити поширеність тютюнокуріння на 6%, особливо серед жінок та підлітків.
«Щороку від хвороб, викликаних курінням, помирає близько 100 тисяч українців», – говорить депутат ВР Леся Оробець. – Гламурна реклама жіночих сигарет спрямована на збільшення цієї цифри за рахунок молодих дівчат. Найкраще, що ВРУ може зробити для всіх жінок на честь 8-го березня – це повна заборона реклами сигарет».
«Рекламу тютюну вже заборонено в багатьох країнах на законодавчому рівні, – каже депутат ВР Ірина Бережна. – Наприклад, 102 країни світу вже мають ефективний досвід проведення антитютюнової кампанії – повна заборона реклами тютюну зменшила куріння серед населення на 6-7%. В той же час, часткова заборона такої реклами виявилась неефективною – куріння зменшилось лише на 1%, а сама реклама перемістилась у незаборонені сегменти. Прикладами служать Італія (1962 рік), Ісландія (1970), Норвегія (1975), Фінляндія (1978), Португалія (1982), Нова Зеландія (1990), Австралія (1992), Таїланд (1992), Франція (1993), Швеція (1994), Туреччина (1996), Бельгія (1997), Польща (1999), Ірландія й Угорщина (2000 рік), Данія, В'єтнам (2001 рік) та багато інших».
«Я підтримала заклик до жінок та ВР, адже шкідливість куріння, зокрема, для жінок, давно доведена, – каже Олена Кваша, лікар-кардіолог Інституту кардіології. – Куріння викликає інфаркти та інсульти, при чому навіть у молодих 30-ти річних жінок. Жінки, які курять, мають більше зривів вагітності, менше зачать. Погіршується генофонд країни в цілому. Світові дослідження чітко показують, що зникнення реклами сигарет призводить до зменшення куріння. Так давайте використовувати цей кращий світовий досвід в себе в країні. Чому ми маємо дозволяти сигаретним кампаніям і далі заманювати дівчаток у пастку куріння за допомогою рекламних гачків?».
«За підрахунками ВООЗ в 20 столітті 100 мільйонів смертей в світі були спричинені вживанням тютюну, щорічно гине більше 5 мільйонів людей, – говорить фахівець з неінфекційних захворювань Бюро ВООЗ в Україні Наталія Король. – У відповідь на глобальну тютюнову епідемію ВООЗ було розроблено ряд заходів. Серед них міжнародний договір – Рамкова Конвенція Боротьби з Тютюном (РКБТ). Україна ратифікувала РКБТ в 2006 році та прийняла обов’язки щодо виконання, в тому числі і ті, які стосуються повної заборони реклами сигарет. Дослідження ВООЗ свідчать, що тютюнова комерція в пошуках нових споживачів свого смертоносного товару робить маркетингові ходи, орієнтовані на жіноцтво, особливо молодого віку. Дослідження ВООЗ вказують, що залежність від тютюну у жінок виникає в коротший термін, ніж у чоловіків, а процес відмови від куріння має тяжчий перебіг, до багатьох заходів допомоги в припиненні жіночий організм взагалі резистентний. Орган-мішень у жінки – репродуктивна система, тобто здатність народжувати здорових дітей. Повна заборона реклами тютюну, прийняття законопроекту №5164 дозволить зберегти здоров’я та життя нашої молоді, наших майбутніх дітей».
«Ми закликаємо жінок, а також і чоловіків, цінувати саме природню красу, не покривати своє тіло – рот, легені – шаром смоли, яку потім не вивести ніяким кремом для очищення, – говорить координатор акції Ганна Гопко. – Повністю заборонивши рекламу тютюнових виробів (70% населення підтримує таку заборону), ми зможемо попередити куріння серед підлітків та посилити тенденцію до зменшення кількості курців, яка намітилась в Україні. Так, за даними дослідження ВООЗ, якщо в 2005 році курило 20% жінок, то у 2010 уже майже 10%. Саме тому важливо цей успіх закріпити! Заборона реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів як один із ефективних заходів (паралельно із підвищенням ціни, розміщенням фотоілюстрацій хвороб на пачках сигарет, відкриттям гарячих ліній по допомозі у припиненні куріння) допоможе Україні зменшити негативні наслідки для здоров’я нації від тютюнокуріння. А це, фактично, штучна проблема, створена тютюновими транснаціональними компаніями, котрі дбають, перш за все, про розвиток свого бізнесу».
Довідкова інформація
В Україні чекає доопрацювання та ухвалення проект Закону №5164 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким передбачається заборона реклами в мережі Інтернет, заборона стимулювання продажу тютюнових виробів, спонсорства та заборона в місцях продажу. Цей законопроект, написаний відповідно до ст. 13 Рамкової Конвенції, був прийнятий в першому читанні 30 листопада 2010 року. Нагадаємо, що реклама сигарет вже заборонена в Україні на телебаченні, в друкованих ЗМІ, а також на зовнішніх рекламних носіях.
З 2005 р. поширеність куріння зменшується
Завдяки зусиллям тютюнових корпорацій рівень куріння в Україні досягнув свого максимуму (41%) у 2005 році. Це зростання відбулося значним чином через зростання жіночого куріння. За даними епідеміологічних обстежень населення, які проводяться Інститутом кардіології Академії медичних наук України, за 25 років частка жінок, які курять, в місті збільшилась втричі, а в селі –майже в 17 разів.
У 2000 році курило 11% українських жінок. В червні 2005, за даними опитувань КМІС, – уже 20% жінок. Однак завдяки ефективним антитютюновим заходам з 2005 почалося зменшення поширеності куріння серед жінок. В 2010 році, за даними GATS (Глобальне опитування дорослих про вживання тютюну), в Україні курило 8,9% жінок.
Кампанія «Вільна від куріння»
З 2009 р. Коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» проводить кампанію «Вільна від куріння». Мета кампанії – допомогти жінкам не потрапити в пастку тютюнових компаній, які останнім часом переключилися з чоловіків на жінок, пропонуючи їм «гламурні» та «полегшені» сигарети.
У рамках кампанії «Вільна від куріння» у листопаді 2009 р. відбулася акція «Танок смерті в рожевому». Його станцювали на сходах Українського дому восьмеро танцюристів, одягнених у костюми рожевого кольору та маски з черепами. Танок символізував те, що справжня чума вже давно оселилася в Україні, хоч і замаскувалася в гламурний, привабливий одяг та перефарбувалася у рожевий колір. Після танку «смерть в рожевому» пішла гуляти серед людей вулицями Києва. Мета цієї акції – привернути увагу до необхідності повної заборони реклами сигарет, ініційованої 15 народними депутатами в законопроекті №5164.
Контактна особа: Борисяк Дар’я
Прес-центр Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну»
Моб: 093 207 84 84, тел: 044 278 48 95