Експерти констатують зростання впливу політичної корупції на стабільність політичного процесу в Україні

Київ. 22 жовтня. УНІАН. Експерти констатують зростання впливу політичної корупції на стабільність політичного процесу в Україні.

Про це на прес-конференції в УНІАН повідомила керівник політичних програм Українського незалежного центру політичних досліджень (УНЦПД ) Світлана КОНОНЧУК, представляючи черговий документ з оцінкою структури та глибини політичних ризиків в Україні у поточний політичний період і дані опитування експертів щодо засобів протидії політичній корупції.

С.КОНОНЧУК зазначила, що поняття “політична корупція” у законодавстві не визначено, тому в даному опитуванні його було визначено як відносини нелегітимного (неправомірного) обміну ресурсами з групами впливу задля розширення приватного владного впливу, внаслідок чого руйнуються демократичні процедури та інститути та завдається шкода суспільному інтересу.

“Сьогодні, за нашими оцінками, рівень нестабільності політичної системи можна характеризувати на рівні 6-7 балів. Але вже на сьогодні основна проблема, з якою стикається політичний процес, пов’язана з активізацією відносин політичної корупції. Саме політична корупція, на нашу думку, буде відігравати базову, можливо, не визначальну, але базову роль у перебігу виборчого процесу”, - підкреслила експерт.

Коментуючи проведене опитування, С.КОНОНЧУК повідомила, що в ньому взяли участь 17 експертів, серед яких, зокрема, провідні фахівці Центру Разумкова, Центру політичних досліджень, Центру суспільно-інформаційних технологій “Форум”, Інституту глобальних стратегій, Лабораторії законодавчих ініціатив, Національної академії державного управління при Президентові України та ін.

Що стосується взагалі виборів у державі, то респонденти зазначають, що практикується використання коштів як позавиборчих (не із виборчого фонду), так і позабюджетних (публічних) фондів, купівля (продаж, обмін) місць у передвиборчих списках, прямий і непрямий підкуп виборців, нелегітимне адміністративне втручання у виборчий процес (адмінресурс).

В той же час опитані не схильні стверджувати, що рівень корупційності нинішньої кампанії з виборів Президента України вищий від минулих. Лише чверть опитаних схильна очікувати в її перебігу сплеск корупційних відносин. Переважна частка (80%) опитаних вказують, що найбільш корумпованою була кампанія з виборів Президента 1999 року.

Щодо цього С.КОНОНЧУК зазначила, що, на думку фахівців УНЦПД, на виборах Президента в 2010 році спостерігатиметься “деконцентрація технік політичної корупції”.

“На нашу думку, ця кампанія буде характеризуватись розпорошенням корупційного ресурсу в інтересах декількох кандидатів”, - сказала вона.

На думку респондентів, безпосередньо у ході виборчої кампанії для здобуття політичної “ренти” слід очікувати використання політичними силами таких корупційних механізмів, як прямий і непрямий підкуп виборців; адміністративне втручання у хід виборчої кампанії; незаконний вплив на судові рішення; використання бюджетних фінансів; нелегітимне використання можливостей правоохоронних структур та підкуп впливу ЗМІ на інформаційне поле.

“Зрозуміло, що ці корупційні техніки будуть застосовуватись політичними силами тією мірою, наскільки вони є ближчими до важелів влади, до тих ресурсів, які вони можуть надати в обмін на політичну підтримку і наскільки в неї більший горизонт можливостей для політичної корупції”, - зазначила С.КОНОНЧУК.

Фактично, як стверджують опитані експерти, корупційні відносини тією чи іншою мірою вразили всі інститути політичної системи в Україні. Під час опитування вони зазначили, що парламентські процедури також вражені корупцією, що означає тіньове лобіювання, маніпулювання процедурами, торгівлю впливом політичними партіями у парламенті. Поняття “торгівля впливом” означає поступки або відмову від власного політичного позиціонування в електоральному полі в обмін на вигоди лобіювання вигідних в економічному або політичному сенсі рішень, пояснила експерт.

“Техніки політичної корупції в Україні, які застосовуються не лише під час виборів, а й взагалі в політичному процесі і процесі державного управління, спричиняють те, що ми маємо паралельне державне управління. І найбільш негативним наслідком застосування цих технік є руйнація самих інститутів держави і падіння довіри громадян до цих інститутів”, - зазначила С.КОНОНЧУК, додавши також, що політична корупція є руйнівником самих засад демократії.

За її словами, взагалі корупцію вилучити з суспільства неможливо, але досягти того стану, коли корупція не буде системним явищем, коли вона не буде вражати всі сфери життя - це цілком можливо.

“Але для цього потрібно проводити реформи. Але в нас, наскільки ми розуміємо, в цій кампанії про реформи ніхто не говорить”, - підкреслила С.КОНОНЧУК.