Йдеться про напрямок освіти, що дає розуміння, як жити в сучасній державі, як дотримуватися законів, але водночас не дозволяти владі порушувати права людини.
Київ. 9 лютого. УНІАН. 11 громадських організацій підписали та оприлюднили спільну заяву про необхідність суттєво доопрацювати проект Концепції розвитку громадянської освіти в Україні, оприлюднений Міністерством освіти і науки у січні.
Про це повідомила на прес-конференції в УНІАН голова правління Центру інформації про права людини Тетяна Печончик.
Вона зазначила, що в Україні триває реформа системи освіти і питання громадянської освіти є дуже актуальним, про це свідчать результати соціологічних досліджень. Йдеться про напрямок освіти, що дає розуміння, як жити в сучасній державі, як дотримуватися законів, але водночас не дозволяти владі порушувати права людини, і як бути громадянином демократичного та інклюзивного суспільства.
«Зараз дуже важливий момент, коли держава почала працювати над цією Концепцією, що справді йде рух в тому, щоб школа, університет були майданчиками для правоосвітницького формування активного громадянина. З іншого боку, коли ми дивимось на ту Концепцію, яка є станом на зараз, ми розуміємо, що вона не є цілісною, є подекуди незрозумілою і суперечливою. А якщо навіть на рівні МОНу немає якогось цілісного розуміння, що таке громадянська освіта і як вона впроваджується, то яким чином вона буде донесена до вчителів, і яким чином вони будуть далі передавати ці знання учням?», - підкреслила Печончик.
За її словами, до обговорення проекту документу має долучитись якомога ширше коло громадськості.
«Ми щиро сподіваємось, що це не стане черговим якимось формальним документом, нецілісним, розбалансованим, і справді сподіваємось, що потяг «Українська школа», який вже рушив, матиме в своєму складі один із вагонів, який називатиметься «Права людини», і це буде наскрізною тематикою через всю систему освіти, навіть не обов’язково в рамках одного предмета», - сказала правозахисниця.
Виконавчий директор Освітнього Дому прав людини в Чернігові Сергій Буров також наголосив на важливості цієї Концепції. За його словами, правозахисники після вивчення її проекту визначили низку недоліків, серед основних, зокрема, перенасиченість документа різноманітною термінологією, яка не має чітких визначень.
«Навіть немає визначення самого поняття, що розуміється під громадянською освітою. Немає визначень певних понять, які включені в Концепцію, як наприклад, духовні цінності українського народу, національна ідентичність, громадянська ідентичність, громадянське суспільство. А це має бути, щоб не було викривлених понять», - зазначив він.
Буров звернув увагу, що ключовим завданням громадянської освіти повинно бути формування громадянських компетенцій, які вже визначені Концепцією нової української школи відповідно до рекомендацій ЄС.
«Попри це проект Концепції громадянської освіти пропонує , по суті, змінити зміст громадянської компетенції, запозичуючи деякі положення із Стратегії національно-патріотичного виховання», - прокоментував він, наголосивши, що перелік ціннісних орієнтирів громадянської освіти, представлених у проекту Концепції МОН, взагалі потребує перегляду.
Координатор освітніх проектів Amnesty International в Україні Володимир Селіваненко своєю чергою зазначив, що при розробці подібних документів Україна має чітко слідувати нормам міжнародного права, які визначають зміст громадянської освіти.
«Тому підтримуючи те, що сказано, підтримуючи спільну заяву, і наш документ з пропозиціями, надісланий міністерству, ми повністю підтримуємо ідею доопрацювання Концепції розвитку громадянської освіти на тих засадах, на яких побудована громадянська освіта в усіх країнах, які дотримуються норм міжнародного права», - сказав представник Amnesty International.
Як повідомила Печончик, частина організацій з числа тих, які підписали спільну заяву, вже надіслала письмові пропозиції щодо змін цієї Концепції до Міносвіти.
Довідка УНІАН. 18 січня Мініосвіти оприлюднило проект Концепції розвитку громадянської освіти в Україні, розробленої на виконання пункту 16 плану заходів на 2017 рік щодо реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016-2020 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету міністрів від 11 травня 2017 року №296-р.