Київ. 23 лютого. УНІАН. Освітяни презентували проект громадянської освіти для старшокласників «Враховуй різницю», який торкатиметься, зокрема, питань воєнного конфлікту на сході України.
Презентація проекту відбулася під час прес-конференції в УНІАН.
Як зазначила науковий керівник проектів організації "Вчителі за демократію та партнерство", доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Академії педагогічних наук України Олена Пометун, «жодні зміни, які відбулися в суспільстві за два роки, практично не вплинули ані на зміст, ані на методи навчання в школі».
Вона зауважила, що відтоді, коли в Україні розпочався воєнний конфлікт, безліч людей опинилися «по дві сторони» від нього. «Межа пролягла не лише як лінія фронту, лінія бойових дій, - межа пролягла через колективи, через шкільні класи, через родини», - сказала Пометун.
Так, зазначила вона, «зараз ми живемо, дуже часто опиняємося, в стані країни роз’єднаних громад». «Якщо сьогодні ми не будемо про це говорити зі старшокласниками, яким якраз і випаде долати цю роз’єднаність на практиці, ми її не подолаємо», - додала Пометун.
До проекту «Враховуй різницю» було закладено ідею дати учням і вчителям «інструменти», зокрема, щодо того, як взаємодіяти з існуючим конфліктом та звільнитися від стереотипів.
«Ми вирішили, що одним із інструментів подолання цього конфлікту може бути навчальний курс спеціально для старшої школи, який називається «Кроки до порозуміння», - повідомила Пометун і додала, що для порозуміння необхідно навчитися спілкуватися і вирішувати конфлікти.
Крім того, відзначила вона, курс підкреслює необхідність дотримання толерантності та пошуку достовірної інформації.
«Курс дуже короткий. 17 годин усього. Отримав гриф міністерства як курс за вибором і має почати викладатися», - сказала Пометун і додала, що курс побудований на «ситуаціях із життя» за два останні роки, які стають відомими, зокрема, зі ЗМІ.
Наразі, зазначила вона, для вчителів проводяться тренінги щодо викладання цього предмету як курсу за вибором. Його розраховано для викладання у 10 областях: Вінницькій, Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Київській, Луганській, Миколаївській, Тернопільській, Харківській та Черкаській.
Усього до проекту з початку нового навчального року заплановано долучити близько 750 шкіл.
Пометун також підкреслила, що підготовка проекту виявила «стереотипізованість» і «закритість» вчителів, невміння працювати з інформацією та вирішувати конфлікти, які виникають між переселеними із зони конфлікту дітьми та дітьми, які вже навчалися у цій школі раніше.
За її словами, під час підготовки проекту і вчителі, і учні позитивно висловилися щодо нього. Водночас, не всі вчителі хочуть викладати цей предмет, зазначаючи, що в цьому питанні є певна «політика». «В цьому курсі немає жодного слова, яке можна було б назвати політикою. Але вчителі не розуміють, чим відрізняється те, про що ми хочемо, щоб вони поговорили з дітьми, - про реальну ситуацію життя, і політику», - сказала Пометун.
«Те, чого ми сьогодні вчимо, – це частина підготовки компетентного громадянина», - наголосила вона.
Водночас, вчитель-апробатор курсу «Кроки до розуміння», директор спецшколи «Талант» м. Дніпрорудне Олена Здор повідомила, що деякі вчителі після тренінгів, зокрема, зазначають, що починають бачити в учнях «рівних партнерів» та «говорити однією мовою». Вона відзначила, що Запорізька область «активно реагує на цей курс». Так, у області тренінги вже відбулися у Дніпрорудному, Запоріжжі, Мелітополі, а наступний - у Бердянську.
*** Проект «Враховуй Різницю» реалізовується у рамках проекту Українська ініціатива зміцнення громадської довіри (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).