За даними ОПОРИ, 32 кандидати отримали максимальну або близьку до цього показника кількість членів у складі ОВК.
Київ. 5 березня. УНІАН. До складу окружних виборчих комісій з виборів президента України входять 7 тис. 355 осіб від 43 із 44 кандидатів.
Про це на прес-конференції в УНІАН повідомила голова правління та координатор виборчих програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська під час презентації другого звіту за результатами спостереження мережі.
За її словами, процес утворення 199 окружних виборчих комісій відбувся в прозорий спосіб, із дотриманням з боку ЦВК усіх законодавчих вимог та календарного плану виборів.
«43 з 44-ох кандидатів у президенти отримали бажане представництво у складі ОВК, відповідно до кількості поданих ними кандидатур. Так, 32 кандидати отримали максимальну або близьку до цього показника кількість членів у складі ОВК. Лише один кандидат (Аркадій Корнацький) не вніс жодної кандидатури до складу ОВК», - поінформувала Айвазовська.
Вона також зазначила, що загальна кількість комісій становить 7 тис. 355 осіб (55% жінок і 45% чоловіків), а чисельний склад сформованих ОВК у середньому втричі перевищує мінімально необхідну норму щодо кількості членів комісії (12 осіб), і становить 37 осіб, в той час як найменша з утворених ОВК нараховує 29 осіб, а найбільша – 43.
«Кількість осіб, включених до складу виборчих комісій, є дещо надмірною з точки зору ефективного виконання ними своїх функцій та якісного прийняття рішень. Це може ускладнити роботу виборчих комісій, але одночасно є додатковим фактором взаємного контролю та запобіжником від монопольного впливу на роботу комісій з боку окремих кандидатів», - зауважила експерт.
Айвазовська підкреслила, що переважна більшість перших засідань окружних виборчих комісій супроводжувалася проблемою низької явки їх членів. Так, за підрахунками ОПОРИ, близько 41% членів ОВК не з’явилися на перше засідання комісії.
«Це вказує на те, що кандидати – суб’єкти виборчого процесу – не надто дисципліновано та відповідально підходять до формування списків кандидатур до складу виборчих комісій, включаючи туди осіб, які не готові виконувати покладені на них функції», - йдеться у звіті ОПОРИ.
Так, згідно із звітом, зі 197 кандидатур, поданих до складу ОВК кандидатом у президенти Віталієм Купрієм, 157 осіб (80%) не з’явилися на перше засідання ОВК. Схожі показники відвідуваності перших засідань продемонстрували члени ОВК, подані іншими кандидатами у президенти, зокрема Віктором Бондарем (79% відсутніх), Олександром Ващенком (74%), Ігорем Шевченком (69%), Олександром Данилюком (64%), Юрієм Тимошенком (56%), Олександром Морозом (55%), Віталієм Скоциком (52%). Найменша кількість неявки зафіксована ОПОРОЮ серед кандидатур, поданих чинним президентом Петром Порошенком, - 3%.
За словами аналітика ОПОРИ Олександра Клюжева, у лютому зменшилась кількість випадків розповсюдження друкованих матеріалів передвиборної агітації без вихідних даних, але спостерігачі продовжують їх виявляти.
Крім того, спостерігачі ОПОРИ зафіксували велику кількість спланованої кампанії негативного характеру щодо кандидатів у друкованих ЗМІ, найбільше таких фактів зафіксовано щодо кандидата у президенти Володимира Зеленського, меншою мірою, але теж достатньо активно розповсюджувався «чорний піар» проти кандидатів у президенти Анатолія Гриценка, Юлії Тимошенко і Петра Порошенка.
Клюжев зауважив, на місцевому рівні спостерігачі зафіксували факти фінансування організаційних або інших витрат під час здійснення агітації, хоча, відповідно до роз’яснення ЦВК, розпорядники виборчих фондів кандидатів мають право заключати із виборцями винятково безоплатні угоди на проведення передвиборної агітації.
«Тим не менш, нами зафіксовано відшкодування виборцям витрат, пов'язаних із проведенням агітації (транспорт, проїзд, витрати на телефонний зв’язок тощо). Але при цьому немає дієвих механізмів, які б дозволили, щоб ці фінансування відбувалися з легальних джерел і не перетворилися на незаконні технології з підкупу виборців», - додав він.
За його словами, прямого підкупу виборців «голос в обмін на неправомірну вигоду» не зафіксовано.
Аналітик ОПОРИ Олександр Неберикут наголосив, що кандидати у президенти, висунуті від партій, значно активніші в різних видах агітації, ніж кандидати-самовисуванці.
«Після завершення офіційної реєстрації усіх кандидатів їхня агітаційна активність стала більш інтенсивною та масштабною. Разом з тим, число активних кандидатів, які публічно проводять різноманітні агітаційні заходи, не перевищує 26-28 осіб. Решта кандидатів не ведуть помітної й цілеспрямованої роботи з мобілізації та переконання виборців», - наголосив він.
За словами Неберикута, лідерами передвиборної агітації за територіальним охопленням та поєднанням різних форм агітації залишаються кандидати Петро Порошенко, Юлія Тимошенко і Олег Ляшко.
«Лише дещо менш інтенсивною та комплексною була агітаційна активність Андрія Садового і Анатолія Гриценка. До третьої групи найактивніших кандидатів, які використовували лише окремі типи агітації або концентрувалися на певних регіонах, належать Володимир Зеленський (масово вдався лише до зовнішньої реклами та агітації в інтернет-ЗМІ), Руслан Кошулинський (кампанія ведеться в окремих областях), Олександр Шевченко (різнопланова кампанія ведеться в більшості областей, але формат вуличних акцій використовується дуже обмежено), Олександр Вілкул, Юрій Бойко, Сергій Тарута (всі троє проводять активні кампанії лише в частині регіонів України)», - додав аналітик.