Зростання рейтингу Зеленського змушує Порошенка і Тимошенко змінювати свою виборчу стратегію – експерти

Експерти висловлюють позицію, що кандидати у президенти мають брати участь у дебатах, щоб громадяни краще зрозуміли їхні наміри на посаді глави держави в разі обрання.

Київ. 11 лютого. УНІАН. Зростання рейтингу кандидата у президента, шоумена Володимира Зеленського змушує чинного главу держави Петра Порошенка і лідера ВО «Батьківщини» Юлію Тимошенко, які також балотуються у президенти, змінювати свою виборчу стратегію.

Про це йшла мова на прес-конференції Агентства моделювання ситуацій на тему: «Президентські вибори-2019: підсумки висування кандидатів і початок пікової фази передвиборчої кампанії», яка відбулася в агентстві УНІАН.

Директор Агентства моделювання ситуацій (АМС) Віталій Бала зазначив, що усіх зареєстрованих 44-х кандидатів для участі у президентських перегонах можна розподілити на декілька груп. «Я думаю, що чотири, максимум п’ять, – це кандидати, які можуть претендувати на перемогу. Це, безумовно, Тимошенко, Порошенко, увірвався Зеленський, можна говорити ще про Гриценка. Не думаю, що є шанси у Бойка», - вважає експерт.

Крім того, додав Бала, є група кандидатів, які, напевно, розраховують на співпрацю і коаліцію з майбутнім президентом вже після парламентських виборів, які відбудуться восени. «Сюди можна віднести того ж і Гриценка, Андрія Садового, Олега Ляшка», - сказав він.

«Є ще одна категорія кандидатів, яких ми умовно називаємо проросійськими, чи, як я їх називаю, малоросійські», - додав Бала. Експерт уточнив, що він так називає цілу групу кандидатів з огляду на їхні пропозиції щодо капітуляції перед Росією, які вони називають «миром», а також у зв’язку з їхньою позицією щодо питання створення самостійної православної церкви.

Крім того, зауважив Бала, ще одна група кандидатів – це технічні кандидати, які, скоріше, покликані відтягувати голоси у інших учасників виборчих перегонів. Зокрема, реєстрацію кандидатом у президенти Юрія Тимошенка експерт називає спланованим ходом. «Це так чи інакше дає можливість команді Юлії Тимошенко звинувачувати у брудній виборчій кампанії», - наголосив Бала.

«У зв’язку з цим, напевно, і був підписаний меморандум про чесні вибори кандидатами, і фактично, я би їх назвав такою коаліцією проти Порошенка… Це Тимошенко, Гриценко, Садовий. До них пізніше приєднався Зеленський», - зазначив експерт.

«За великим рахунком можна говорити, що в майбутньому, це перший крок - ці політики так чи інакше можуть бути договороспроможні для того, щоб створити коаліцію», - підкреслив Бала.

Також він вважає, що ще до першого туру виборів деякі кандидати зніматимуть свої кандидатури і закликатимуть підтримати іншого кандидата.

«Як на мене, найважливіше зрозуміти, які можуть бути альянси після першого туру. Бо той, хто займе, умовно кажучи, третє, четверте чи п’яте місце (залежно від того, кого з кандидатів вони будуть підтримувати у другому турі), може і визначити долю цих виборів», - сказав Бала.

Своєю чергою заступник директора АМС Олексій Голобуцький зауважив, що виборчу ситуацію важко прогнозувати, бо «поява Зеленського в лідерах електоральних симпатій міняє стратегію кампанії як і Порошенка, так і Тимошенко». «Притому, тут невідомо, для кого це більш складна проблема», - наголосив Голобуцький.

Експерт підкреслив, що спостерігаються несподівані результати підтримки кандидатів серед громадськості, про що свідчать результати соціологічних опитувань.

Він зазначив, що виборча кампанія Юлії Тимошенко характеризується тим, що політик протягом останнього часу була лідером усіх рейтингів, розпочавши раніше за інших свою виборчу діяльність, але тепер втратила першість у соціологічних опитуваннях.

«Це повинно змусити змінювати стратегію виборчої кампанії, бо одна справа бути лідером (там є, звісно, свої проблеми, бо теж складно утримувати лідерство), але інша справа, коли ти вже не лідер… зараз ситуація по-іншому виглядає: є тепер антиелітний, скажімо так, кандидат, який виступає проти усього політичного естеблішменту – Зеленський», - наголосив Голобуцький.

Водночас, на його переконання, Зеленський орієнтується на електорат на півдні та сході України, і в першу чергу на молодь.

Голобуцький вважає, що виборче протистояння на електоральному полі поміж Зеленським, Тимошенко і Порошенком може мати різні рівні розвитку.

За його словами, у Порошенка з початку року почав трохи зростати рейтинг, і тому прогнози про те, що чинний глава держави буде четвертим або п’ятим, вже не актуальні.

«Мова йде про те, зараз конкретно, хто на даний момент, хто, крім Зеленського, може потрапити з двійки Порошенко-Тимошенко у другий тур», - сказав Голобуцький.

Також він переконаний, що другий тур виборів буде зовсім іншою виборчою кампанією залежно від того, хто туди потрапить. «Повинні бути дебати, це треба, щоби суспільство вимагало у будь-якому разі. І це має бути головною частиною другого туру», - сказав Голобуцький і додав, що громадяни мають знати, за кого віддають голоси.

Водночас Бала вважає, що дебати між кандидатами необхідно проводити у першому турі за участю як мінімум першої п’ятірки, відштовхуючись від соціологічних опитувань. «І бажано, як мені видається, щоби вони були одночасно в студії, відповідали на ті ж самі питання, і дійсно за ті сфери відповідальності, які передбачені Конституцією президенту, щоби ми розуміли, щоб громадяни розуміли від кожного кандидата, що він збирається робити, і у який, до речі, спосіб вирішувати ті проблеми, які стоять перед Україною», - сказав він.