Київ. 25 листопада. УНІАН. Позачергові парламентські вибори 26 жовтня в цілому пройшли відповідно до міжнародних стандартів, разом з тим, виборчий процес супроводжувався значними порушеннями.
Про це на прес-конференції в УНІАН повідомили експерти Комітету виборців України, спираючись на фінальний звіт громадського спостереження за цими виборами.
“Позачергові вибори народних депутатів України 26 жовтня в цілому пройшли у відповідності до міжнародних стандартів. Разом з тим, виборчий процес супроводжувався значними порушеннями, зокрема на етапі здійснення передвиборчої агітації та під час встановлення підсумків голосування в одномандатних виборчих округах”, - йдеться у звіті.
Зазначається, що основною причиною недоліків в організації та проведенні виборів стала змішана система, за якою половина конституційного складу парламенту мала обиратися за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних округах.
“В українських реаліях ця система створює поживний грунт для зловживання адміністративним ресурсом, підкупу виборців, фальсифікації результатів волевиявлення виборців, отримання провладними партіями значно більшої кількості місць у парламенті, ніж за умови проведення виборів за пропорційною системою. Другою основною причиною недоліків у проведенні виборів стало проведення антитерористичної операції у Донецькій та Луганській областях, що унеможливило проведення виборів у 9 округах Донецької області та 6 округах Луганської області. Також вибори не проводились у 12 округах Автономної Республіки Крим та міста Севастополь, які перебувають під окупацією Російської Федерації”, - зазначається у звіті.
Підкреслюється, що підготовка до виборів у Донецькій та Луганській областях попри вжиті в цьому напрямі зусилля з боку Центральної виборчої комісії в цілому була недостатньо організованою, до останнього тижня перед днем голосування не було відомо, в яких саме округах відповідних областей проводитимуться вибори.
“До позитивів виборчої кампанії варто віднести те, що 14 жовтня парламентом було внесено грунтовні зміни до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за виборчі злочини... На жаль, зміни до Кримінального кодексу було внесено за короткий строк до дня голосування, і значна частина порушень, які мали місце до набуття ними чинності, залишаться безкарною. На негативну оцінку заслуговує те, що парламентом так і не було прийнято законопроект № 4846, спрямований на підвищення прозорості фінансування передвиборної агітації та фінансування партій. В результаті фінансування передвиборної агітації здійснювалось непрозоро. Оприлюднені на веб-сайті ЦВК проміжні та остаточні фінансові звіти партій і кандидатів на виборах не дозволяють виборцям отримати інформацію про те, за рахунок чиїх саме коштів партії та кандидати на виборах фінансували свої агітаційні витрати”, - пояснюється у звіті.
Крім того, зазначається, що одним із проблемних етапів виборчого процесу став етап реєстрації кандидатів.
“На негативну оцінку заслуговує практика ЦВК, за якою невідповідність оформлення реєстраційного документа кандидата вважалась його неподанням. ЦВК вирішувала питання про відмову в реєстрації у зв'язку з відсутністю постійного проживання на території України протягом встановленого Конституцією строку по-різному щодо різних кандидатів: одним кандидатам було відмовлено в реєстрації з цієї підстави, тоді як деякі кандидати, які протягом тривалого часу не проживали в Україні, були зареєстровані. Багатьом кандидатам у депутати було відмовлено у реєстрації з формальних підстав, і відповідні рішення ЦВК було скасовано в судовому порядку. В результаті процес реєстрації кандидатів на виборах затягнувся до середини жовтня 2014 року, у зв'язку з тим, що ЦВК мала виконати рішення судів щодо реєстрації кандидатів, яким було протиправно відмовлено у реєстрації. Такі кандидати мали можливість проводити агітацію лише протягом менш ніж 10 днів, що поставило їх у нерівні умови з іншими кандидатами”, - підкреслюють у КВУ.
“Оскільки вибори половини народних депутатів України проводилися за мажоритарною системою відносної більшості, порушення порядку здійснення передвиборної агітації та використання недоброчестних практик під час агітації в одномандатних округах носило масовий характер. Зокрема масовий характер носила так звана “джинса” або прихована політична реклама, причому розміщувалась вона як в інтересах окремих кандидатів, так і в інтересах переважної більшості партії. Основні партії фактично знехтували забороною проведення агітації у переддень та в день голосування, а також агітації до реєстрації висунутих ними кандидатів у загальнодержавному виборчому окрузі. До реєстрації кандидатів партії активно розміщували зовнішню політичну рекламу без будь-яких вихідних даних, у той час як у переддень голосування та в наступні дні по всій території України було розміщено зовнішню рекламу, виконану з використанням партійних кольорів, логотипів і символіки партії, яку можна розцінювати як приховану зовнішню політичну рекламу. Поширеним порушенням стало розміщення політичної реклами у заборонених місцях чи в заборонений законом спосіб, у тому числі на громадському транспорті. Масовий характер також мала практика псування зовнішньої реклами кандидатів та партій, реєстрацій кандидатами в округах так званих “двійників”, тобто осіб з однаковими прізвищами, у деяких випадках - навіть з іменами. Значного поширення набули випадки “чорного піару”, поширення друкованих матеріалів передвиборної агітації без вихідних даних”, - зазначається у звіті.
Підкреслюється, що позитивом парламентських виборів стало зменшення рівня використання адмінресурсу на виборах партіями і кандидатами, особливо порівняно з виборами 2012 року. Випадки участі посадовців в агітаційних заходах носили переважно поодинокий характер.
“27 з 29 партій та майже половина кандидатів в одномандатних округах фактично проігнорували вимоги закону про вибори народних депутатів України щодо подання відповідно до ЦВК та ОВК проміжних фінансових звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів. І досі на веб-сайті ЦВК не оприлюднені остаточні фінансові звіти про надходження і використання коштів виборчих фондів майже 2/3 кандидатів, які брали участь у балотуванні. Все це не сприяє належній прозорості фінансування передвиборної агітації”, - зазначається у звіті.
За період виборчого процесу, йдеться в документі, органами внутрішніх справ було відкрито понад 400 кримінальних проваджень, пов'язаних із протиправними посяганнями на виборчі права. “Важливо, що б ця значна кількість проваджень завершилась конкретним результатом у формі призначення покарання особам, які вчинили виборчі злочини”, - підкреслюється у звіті.