Міністерство економічного розвитку і торгівлі вже розробило відповідний законопроект.
Київ. 22 березня. УНІАН. Україні необхідно поліпшити законодавство про захист прав споживачів у сфері електронної комерції, зокрема зобов'язати інтернет-магазини вказувати повну контактну інформацію на своїх сайтах.
Про це заявив заступник начальника управління Департаменту кіберполіції Національної поліції України Олег Заворотній під час круглого столу в УНІАН.
«У законодавстві про електронну комерцію мінімально виписані моменти про гарантії, про повернення товару чи коштів. А на практиці у нас немає дієвого механізму, який дав би можливість відстоювати права самостійно (покупцеві УНІАН) або звертатися в державні органи по допомогу», - сказав він.
Заворотній зазначив, що відсутність чіткої ідентифікації конкретного продавця унеможливлює перевірку дотримання суб'єктами електронної комерції вимог податкового, валютного та іншого законодавства.
За даними департаменту, за останні два роки кількість звернень до кіберполіції щодо інтернет-шахрайства зросла в 24 рази. Так, у листопаді 2015 року кількість звернень становила 1,5 тис., за результатами 2016 року - 15,9 тис. звернень, а станом на жовтень 2017 року - 18,8 тис. звернень.
«За 2016-2017 роки майже відсотків на 40 зросла кількість постраждалих і об'єктивна кількість злочинів... Серед причин зростання можна відзначити збільшення кількості користувачів у мережі Інтернет. Не кожен з покупців знає як перевірити мінімальну інформацію про продавця. Крім того, наявність різних схем оплати унеможливлює встановлення особи», - сказав Заворотній.
Присутній на круглому столі начальник відділу державної політики у сфері захисту прав споживачів Управління контролю і захисту прав споживачів Департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики Міністерства економічного розвитку і торгівлі Олександр Васильчук зазначив, що покупцям необхідно звертати увагу на контактну інформацію продавця (інтернет-магазину) і пересвідчитися в тому, що продавець є справжнім сумлінним представником бізнесу, а не шахраєм.
«Споживач захищений державою, і серед основних прав - право на інформацію. Споживач перед тим, як купити щось дешевше, має переглянути інформацію, чи є контакти, як повернути товар, або зателефонувати і дізнатися, чи буде виданий фіскальний чек. Якщо споживач свідомо це робитиме, буде менше скарг, буде менше нелегального бізнесу», - сказав він.
Васильчук також додав, що суб'єкти господарювання, які реалізують технічно складні побутові товари, повинні видавати фіскальні чеки за переліком, який встановлений Кабінетом міністрів.
Він зазначив, що Мінекономрозвитку розробило законопроект, який зобов'яже інтернет-магазини вказувати повну контактну інформацію.
«Учора на Комітеті Верховної Ради з питань економічної політики розглядався законопроект №5548 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту прав споживачів», який ініційований МЕРТ, Кабінетом міністрів. Цим законопроектом пропонується внести зміни до двох статей, жорстко і чітко нормувати перелік інформації безпосередньо про суб'єкт, який здійснює продаж товарів в Інтернеті», - сказав він.
Присутня на круглому столі активіст Всеукраїнського руху «Молодь за права споживачів» Ольга Фреюк, представляючи результати моніторингу інтернет-магазинів у 2018 році, зазначила, що лише більш як третина магазинів повноцінно вказують інформацію про себе на сайті інтернет-магазину.
«Інформація про назву суб'єкта підприємницької діяльності зазначена лише в 35% сайтів з вибраних 60 інтернет-магазинів. 65% або приховують інформацію, або вона захована «в глибині» сайту», - розповіла вона.
Також Фреюк зазначила, що лише чверть інтернет-магазинів готові видати фіскальний чек.
«Були випадки розгубленості консультантів, які чують про фіскальний чек, хоча вже майже рік вони повинні реалізовувати складну техніку, яка підлягає гарантійному обслуговуванню, винятково через касовий апарат», - сказала активістка.
Присутній на круглому столі член правління Всеукраїнської федерації споживачів «Пульс» і громадської організації «Новий день України» Андрій Ліга заявив, що проблему фіскалізації (видачі фіскальних чеків) електронної комерції в Україні не розв‘язано.
«Незначне зростання відсотка продавців, готових видавати фіскальні чеки, є сигналом, що ринок побачив закон (закон №5132, який зобов'язує продавців технічно складних побутових товарів і товарів, які підлягають гарантії, працювати через касові апарати - УНІАН) і пристосовується до вимог: видає чеки лише у фізичному місці продажу, де продавця легше ідентифікувати порівняно з електронною комерцією», - додав Ліга.
Довідка УНІАН. Всеукраїнську федерацію споживачів «Пульс» створено в березні 2010 року за ініціативою лідерів і активістів споживчих організацій, які в період з 2006 по 2010 рік об'єдналися навколо спільного проекту Європейського Союзу та Програми розвитку ООН в Україні «Співтовариство споживачів та громадські об'єднання». Метою створення «Пульс» є об'єднання зусиль незалежних організацій різних регіонів України для ефективного захисту законних прав споживачів, вдосконалення чинного законодавства у цій сфері, просування інтересів споживчого співтовариства, підвищення рівня стандартів споживання.