Київ. 3 липня. УНІАН. Незалежна асоціація банків України прагне до підвищення фінансової грамотності клієнтів українських банків, повідомили представники асоціації на прес-конференції в УНІАН.
«Мі хотіли б мати фінансово грамотного споживача фінансових послуг», - сказав голова ради НАБУ Роман Шпек, презентуючи учасникам створений асоціацією портал про фінансову грамотність www.finosvita.com.ua. За словами банкіра, лише фінансово грамотний клієнт повною мірою розуміє свої права й зобов'язання за укладеними з банками договорами, й фінансово грамотний клієнт – це перш за все бережливий клієнт.
Присутня на прес-конференції в.о. виконавчого директора НАБУ Олена Коробкова повідомила, що асоціація працює над проектом підвищення фінансової грамотності населення вже 2 роки, й за цей час є відчутні результати.
«В Україні стало більше людей, які роблять заощадження на «чорний день» і на непередбачені витрати. Якщо в 2013 році їхня частка становила 40,8%, то в 2014 році – 45,3%», - сказала вона, посилаючись на дані опитування за перший квартал 2014 і аналогічний період 2013 року, проведені компанією GFK на замовлення НАБУ.
Також Коробкова відзначила покращення таких показників, як уміння контролювати свої доходи й витрати. За її словами, в 2014 році кількість людей, які ведуть облік бюджету, стала на 7% більше, а які не ведуть – на 7% менше.
Як зазначив присутній заступник директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Андрій Оленчик, клієнти банків є найслабкішою ланкою в трикутнику «банки - влада - клієнти», оскільки рівень їх знань – критично низький. «При спілкуванні з вкладниками виявляються слабкі уявлення про права й зобов'язання при укладенні депозитного договору. Наслідки цього – додатковий простір для недобросовісних банків», - сказав він.
Також, за словами представника фонду, відсутність фінансових знань породжує у вкладників невиправдані й нічим не підкріплені завищені очікування. «Немає знань – немає розуміння ситуації, а це основа для паніки», - пояснив він. Як приклад Оленчик навів акції протесту позичальників, які отримали валютні кредити, і вкладників ліквідовуваного банку «Форум», які, за його словами, вимагають від влади того, що не відноситься до сфери її відповідальності.
«Позичальники несуть свою частку відповідальності, й повинні розуміти свої ризики. Мітингарі-вкладники банку «Форум» мають депозити понад 200 тисяч, і виникає питання, невже вони не знали рекомендації Фонду гарантування працювати з кількома різними банками?.. Все це наслідки фінансової неграмотності», - підкреслив представник фонду.
За словами проректора Університету банківської справи НБУ Анжели Кузнецової, підвищення фінансової грамотності населення ускладнюється відсутністю відповідної стратегії. Водночас, університет спільно з НАБУ і Фондом гарантування працює над підвищенням фінансової грамотності.
Кузнецова зазначила, що найбільш незахищеними в цьому питанні є пенсіонери й діти, і університет сконцентрувався на дітях, поширюючи спеціальні підручники й посібники, проводячи заняття й тренінги в школах, інтернатах і дитячих таборах. «Попереджений – означає озброєний, і ми переконані, що робота НАБУ зі створення порталу фінансової грамотності не пройде да