Київ. 18 жовтня. УНІАН. Члени Коаліції громадських організацій «За чесний референдум» наголошують, що за чинним законом не можна проводити всеукраїнський референдум із будь-якого питання.
Про це члени Коаліції заявили сьогодні під час прес-конференції в УНІАН.
«Коаліція громадських організацій «За чесний референдум» вважає, що цей закон не відповідає Конституції і підлягає заміні», - сказала журналіст, представник ГО ”Центр UA” Наталя Соколенко.
За її словами, такої ж думки дотримуються і провідні експерти з питань конституційного права, члени Конституційної асамблеї та експерти Венеціанської комісії, яка «вщент розкритикувала чинний закон про всеукраїнський референдум» і склала перелік рекомендацій, згідно з якими цей закон потрібно виправити.
«Тільки після цього, на наш погляд, можна проводити будь-які референдуми: чи то заборона Комуністичної партії України, чи навпаки - підвищення її статусу. Будь-яку спробу тепер провести референдум за чинним законом ми в Коаліції вважаємо провокацією, яка тільки підіграє владі», - сказала Соколенко.
У свою чергу керівник політичних програм Українського незалежного центру політичних досліджень Світлана Конончук нагадала, що Коаліція наразі займається підготовкою змін до чинного закону. «Ми прийшли до думки, що потрібно здійснити ту діяльність, якої не хоче робити на сьогоднішній день влада. Ніхто не хоче визнавати того, що закон про всеукраїнський референдум потребує покращення», - сказала вона.
Конончук відзначила, що «формально наша держава визначала цю проблему, зафіксувавши у порядку денному асоціації, який у червні цього року був вдосконалений відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії». «Там міститься окремий спеціальний рядок, в якому записано, що Україна, готуючись по підписання Угоди про асоціацію із Європейським Союзом, бере на себе зобов'язання поліпшити законодавче регулювання у сфері референдуму. Але практичних кроків ми, на жаль, не бачили», - зауважила експерт.
Вона нагадала, що у складі робочої групи із розробки відповідних змін до закону працюють представники громадськості, експерти, опозиційні народні депутати, представник Міністерства юстиції, а роботою групи керує екс-голова ЦВК Володимир Шаповал.
«Будь-яка ініціатива із всеукраїнського референдуму на сьогоднішній день не має перспективи бути реалізованою в тому випадку, якщо вона дійсно виходить від народу. Якщо за ініціативою із всеукраїнського референдуму буде стояти влада, то такий референдум буде реалізований», - сказала Конончук.
На її думку, діяльність Коаліції матиме успіх уже цього року і парламент може розглянути той законопроект, який буде запропоновано громадськими організаціями.
Конончук також наголосила, що тільки-но буде запущено механізм референдуму за чинним законом і якщо його результати задовольнятимуть більшість українців, то «в наступний раз якийсь інший референдум, результати якого вже не будуть такими веселими для більшості громадян, не буде причин не сприймати».
«Тому що організатори скажуть: «А чому вам не подобається, що комісії формуються владою? Минулий раз все було нормально, ви пішли й голосували. Вам не подобається, що в день голосування засідання комісії легітимне за будь-якої кількості членів комісії? А чому ж минулий раз вам це подобалося? Ви дивуєтеся, як підписи можуть бути перевірені, 3 мільйони, за сім днів? А минулий раз така ініціатива пройшла», - відзначила експерт.
Водночас голова Ради Лабораторії законодавчих ініціатив Ігор Когут підкреслив, що проведення будь-якого референдуму зараз буде «непотрібним аспектом легітимізації сумнівного з точки зору конституційності закону».
Когут висловив переконання, що у разі підписання Україною Угоди про асоціацію із ЄС цей закон в будь-якому випадку переглядатиметься.
Як повідомляв УНІАН, Закон України "Про всеукраїнський референдум" Верховна Рада ухвалила 6 листопада 2012 року.
Зокрема, закон передбачає, що предметом референдуму може бути: про схвалення нової редакції Конституції України, внесення змін до Конституції України, скасування, втрату дії або визнання недійсним закону про внесення змін до Конституції України (конституційний референдум); про зміну території України (ратифікаційний референдум); про ухвалення чи скасування закону України або внесення змін до діючого закону України (законодавчий референдум); з будь-якого питання, за винятком тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією України (загальний референдум). Результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі є обов'язковими.
На думку експертів, прийнятий законом порядок прийняття нової Конституції України та порядок внесення змін до Конституції не відповідає конституційним положенням.
У червні 2013 року Венеціанська комісія оцінила закон України про всеукраїнський референдум на запит голови Моніторингового комітету Парламентської Асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) Андреса Геркеля.
Зокрема, ВК встановила, що дозвіл виносити на референдум питання внесення змін до Конституції чи нової Конституції може завдати шкоди конституційній стабільності та законності в Україні.
Крім того, Комісія висловила думку, що закон про референдум не повністю відповідає міжнародним стандартам в частині питань, які можуть бути винесені на референдум за народної ініціативи.
Також Венеціанська комісія відзначила низку технічних проблем в законі про всеукраїнський референдум.