Київ. 17 вересня. УНІАН. В Україні вже рік діє закон про заборону реклами тютюнових виробів, який виконується на 100%, але тютюнові компанії використовують інші методи стимулювання збуту цигарок. Про це під час прес-конференції в УНІАН повідомив голова правління Центру громадянського представництва “Життя” Андрій Скіпальський.
Він зазначив, що комплекс антитютюнових законів приніс позитивні результати і вже за перше півріччя, за даними Держстату, в Україні обсяги реалізації тютюнових виробів скоротились до 15%.
Скіпальський також повідомив, що протягом серпня поточного року було проведено моніторинг присутності тютюнової реклами в пунктах продажу цигарок. Моніторинг проводився в столиці, а також у Донецьку, Сімферополі, Одесі, Житомирі, Львові, Луганську, Черкасах, Чернігові, Вінниці. Загалом було перевірено 764 пункти продажу: кіоски, супермаркети, магазини та міні-маркети.
“Моніторинг показав, що пряма реклама в пунктах продажу відсутня у 100% закладів. Магазини, супермаркети, кіоски, не розміщують плакати з зображенням тютюнових виробів або брендів. Це стало табу. Ще рік тому ми знаходили кілька порушень, але на той час, швидше за все, вони не встигли прибрати рекламу. Минулого року 98% закладів дотримались закону”, - сказав він.
В той же час Скіпальський наголосив на тому, що хоча пряма реклама тютюнових виробів в точках торгівлі відсутня, проте тютюнові компанії знаходять методи стимулювання збуту цигарок. Зокрема, за результатами моніторингу, 60% торгових точок використовують спеціальні обладнання та дисплеї, викладку цигарок на яскравому фоні в рамках з “підсвіткою”. 18% точок продажу мали, зокрема, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касах. У 4% закладів торгівлі працювали промоутери та консультанти.
У свою чергу директор Інституту МедіаПрава, керівник проекту “Київ без тютюнового диму” Тарас Шевченко зазначив, що у Києві також було проведено моніторинг 152 місць продажу цигарок. “Ми зафіксували, що немає прямої реклами, але є достатньо багато випадків, які ми особисто класифікуємо як стимулювання продажу. Ми вважаємо, що спеціальне розміщення, спеціальна викладка з підсвіченням здійснюється з ініціативи тютюнових компаній з метою поширення тютюнових брендів. З усіх точок продажу, у 80% ми зафіксували порушення”, - сказав він.
В той же час, начальник відділу контролю у сфері послуг управління у справах захисту прав споживачів та реклами Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів Олег Кобельков зазначив, що за перше півріччя поточного року Держспоживінспекцією було перевірено понад 1,5 тисячі суб'єктів господарювання щодо дотримання антитюнового законодавства і майже у 19% випадків були встановлені порушення. Серед порушень були зафіксовані, зокрема, такі: розміщення попільничок або куріння в приміщеннях ресторанного господарства – 73%, відсутність спеціальних місць для куріння – 12%. Він також зауважив, що суб'єкти господарювання в добровільному порядку сплатили штрафів на суму 130 тисяч гривень.