Київ. 22 квітня. УНІАН. Українська влада має активізувати виконання умов, необхідних для підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом.

Про це експерти заявили на презентації в УНІАН перших висновків громадського моніторингу виконання умов для підписання Угоди про асоціацію з ЄС.

Директор Європейської програми Міжнародного фонду "Відродження" Дмитро Шульга наголосив, що провідні українські незалежні експерти розпочали моніторинг виконання Україною визначених ЄС умов для підписання Угоди про асоціацію, яка може бути підписана на Вільнюському саміті «Східного партнерства» у листопаді цього року.

Відео дня

Він нагадав, що на сьогодні для підписання угоди Україна має виконати ряд умов.

"Питання підписання угоди не є вирішеними і залежать від прогресу України у виконання умов, які виставив ЄС. Коротко їх можна охарактеризувати як три "В": виборча реформа, вибіркове правосуддя і виконання реформ", - зауважив Д.Шульга.

Заступник генерального директора Центру Разумкова Валерій Чалий зазначив, що ніхто, в тому числі й Європейський Союз, не очікує від України стовідсоткового виконання всіх вимог, але для підписання угоди потрібно, аби в ЄС побачили “рішучі дії та відчутний прогрес”, тобто тенденцію, позитивну динаміку та серйозність намірів України. Водночас, на його думку, українська влада почала втрачати темпи виконання критеріїв ЄС.

"Сьогодні спільного розуміння, що стане достатньою умовою для підписання Угоди про асоціацію, на жаль, немає, тобто в деяких питаннях говориться про тенденції, в деяких - про виконання. І, в будь-якому разі, Україна має демонструвати активний рух у досягненні виконання критеріїв...", - сказав В.Чалий.

Серед іншого він наголосив на важливості не лише ухвалення законів, але й їх імплементації, а також на важливості вжиття кроків з ліквідації вибіркового правосуддя в країні.

«Очевидно, що без виконання… В критеріях не звучить прізвище Юлії Тимошенко і необхідність випустити її з в’язниці, в критеріях говориться, що потрібно зупинити вибіркове правосуддя, а, по-друге, вирішити проблему, яка містилась в багатьох документах, і там були знаковими два імені - Юрія Луценка і Юлії Тимошенко, на мій погляд, це питання нікуди не зникло. Якщо влада і Президент очікують, що питання Ю.Тимошенко просто залишиться (невирішеним – УНІАН) назавжди - це абсолютно не так», - наголосив експерт.

Науковий директор Інституту Євро-Атлантичного співробітництва Олександр Сушко зауважив, що на сьогодні питання виконання Україною критеріїв, необхідних для підписання Угоди про асоціацію з ЄС, знаходиться на початковій стадії.

«Можна говорити, що майже по всіх напрямках є ознаки спроб виконання критеріїв, запропонованих ЄС», - зазначив він.

Зокрема, О.Сушко нагадав про направлення на експертизу Венеціанської комісії законопроектів щодо виправлення недоліків, виявлених під час останніх парламентських виборів, звільнення Ю.Луценка тощо. При цьому він зауважив, що процес виконання деяких критеріїв має імітаційний характер, а стосовно ще деяких – лише задекларовані наміри.

Експерти наголосили, що поки зарано робити остаточні висновки, оскільки багато позицій український уряд запланував виконати в травні та червні. Тому детальніше про виконання критеріїв можна буде говорити пізніше. Водночас вони нагадали, що в Європі очікують значного процесу їх виконання вже у травні, червні.

У моніторингу наголошується, що на початку року українська влада визначила свої плани щодо виконання умов ЄС. Так, 13 лютого Кабінет міністрів затвердив план першочергових заходів щодо інтеграції України до ЄС; 22 лютого Верховна Рада ухвалила заяву про реалізацію євроінтеграційних прагнень України та укладення Угоди про асоціацію з ЄС; 12 березня Президент видав указ про невідкладні заходи щодо європейської інтеграції України.

На сьогодні, на думку експертів, вже можна зробити перші висновки стосовно процесу виконання умов підписання Угоди про асоціацію.

Вони констатують, що уряд почав певний рух за всіма сферами, але у жодній з них ще не можна казати до досягнення відчутних результатів; не завжди плани влади є повністю відповідними заявленим очікуванням ЄС (зокрема, стосовно реформи виборчого законодавства); існують загрози, які можуть звести нанівець всі інші позитивні результати (зокрема, загрози, пов'язані із законом про референдум, новими кримінальними справами проти представників опозиції); крім прийняття законів, потрібне їхнє виконання, підкріплене у т.ч. належним фінансуванням з державного бюджету (зокрема, Національного превентивного механізму та системи безоплатної правової допомоги); бракує прозорості процесу: уряд щомісяця інформує ЄС про вжиті ним заходи та стан виконання умов підписання Угоди, але не публікує цю важливу для українського суспільства інформацію; посилилася співпраця на рівні експертів між урядом і європейськими інституціями, проте без залучення експертів з опозиційних фракцій та від громадянського суспільства; залишаються проігнорованими попередні напрацювання експертів громадських організацій (зокрема, вже готових проектів законів про прокуратуру й про судоустрій та статус суддів, які до того ж отримали позитивні висновки Венеціанської комісії).