Київ. 19 жовтня. УНІАН. Інститут Медіа Права та Інститут масової інформації в рамках руху ЧЕСНО представили огляд найбільш поширених порушень висвітлення у ЗМІ виборчої кампанії-2012, а також законодавства про агітацію.

На прес-конференції в УНІАН директор Інституту Медіа Права Тарас Шевченко констатував, що у ЗМІ спостерігаються численні порушення вимог та обмежень, встановлених законом України «Про вибори народних депутатів» до ведення передвиборчої агітації та висвітлення виборчого процесу.

За його словами, у телевізійній політичній рекламі не завжди повідомляється про те, хто її замовив, всупереч прямій вимозі закону. Результати соціологічних досліджень також нерідко подаються без супровідної інформації, визначеної законом. За словами юриста, ще одне поширене порушення полягає в тому, що друковані та аудіовізуальні мас-медіа не розмежовують агітацію та новини, і це призводить до введення виборців в оману.

Відео дня

Як приклад Т.Шевченко навів одну з найбільш тиражних щоденних газет «Сегодня», яка, як зазначив медіа юрист, поширює матеріали передвиборчої агітації у такий спосіб, щоб читачі думали, що це журналістські тексти. «Замість маркування «Передвиборча агітація» тексти позначаються як «Новини регіонів» або «Точка зору». Про те, що ці рубрики йдуть на правах реклами, вказано лише на іншій сторінці та надзвичайно дрібним шрифтом», – зауважив Т.Шевченко.

Менеджер з розвитку Інституту масової інформації Ольга Шалайська зазначила, що моніторинг дотримання журналістських стандартів та підвищення медіа-грамотності широкого кола українських громадян, який проводить її організація, відзначив різке зростання «джинси» з лютого 2012 року. У травні в друкованих загальнонаціональних виданнях кількість політичної «джинси» досягла рівня комерційної. У вересні рівень політичної «джинси» досяг свого апогею, тоді ознаки замовності містили 184 матеріали політичного характеру із 1721.

О.Шалайська навела дані, згідно з якими у вересні найбільше матеріалів з ознаками замовності розміщено на користь чинного уряду – 39%. Мажоритарні кандидати у народні депутати заповнили своєю немаркованою агітацією 21% матеріалів київських ЗМІ, серед політичних партій лідерами є КПУ та «Україна - Вперед!» – 9%. У липні до «джинсовиків» приєдналась і «Об’єднана опозиція «Батьківщина» – 12%.

У зв’язку із порушенням закону «Про рекламу» на кшталт тих, що допустила газета «Сегодня», ІМІ звернувся до Інспекції з питань захисту прав споживачів Києва з рекомендацією заборонити ПрАТ «Сегодня мультимедиа» розміщувати в газеті агітаційні за своєю суттю матеріали без позначок «Реклама», «На правах реклами» або «Політична агітація». Аналогічне звернення буде також надіслане на адресу Центральної виборчої комісії.