Зернотрейдери заявляють, що "Укрзалізниця" не виконує заявки з подачі зерновозів, що гальмує експорт зерна
Київ. 16 січня. УНІАН. Зернотрейдери заявляють, що "Укрзалізниця" не виконує заявки з подачі зерновозів, що гальмує темпи експорту зерна.
Про це сказав сьогодні на прес-конференції в УНІАН президент Української зернової асоціації (УЗА) Володимир КЛИМЕНКО.
«Цілий ряд компаній - членів зернової асоціації звертаються з питанням, що ("Укрзалізниця" — УНІАН) не задовольняє їхні заявки у вагонах», - сказав він, зазначивши, що щодо ряду інших компаній заявки на постачання вагонів-зерновозів виконуються "Укрзалізницею" лише на 30%.
Так, В.КЛИМЕНКО послався на лист компанії «Нібулон» до УЗА, в якому говориться, що через невиконання планів з подачі зерновозів "Укрзалізницею" в жовтні-грудні 2011 р. робота більшості елеваторів припинена, зриваються терміни виконання договорів з сільгоспвиробниками, що призводить до збитків підприємства. "...у жовтні, листопаді та грудні з якихось причин видано вагонів близько 45-46% від заявлених..." - процитував президент УЗА лист компанії.
При цьому він висловив здивування, що, незважаючи на те, що ряд компаній не одержують вагони для виконання основних експортних програм, "Укрзалізниця" надає деяким компаніям пріоритетне право на подачу зерновозів за додатковими заявками. «Крім того, з'явився наказ №35, в якому говориться, що для виконання державної програми експорту вагони в першу чергу виділяти компанії «Хліб Інвестбуд». Ми із здивуванням це побачили, оскільки тут є питання щодо законодавства, і у нас немає державної програми експорту», - відзначив В.КЛИМЕНКО.
Старший юрист АТ «Волков і Партнери» Андрій ЗАБЛОЦЬКИЙ відзначив, що в наказі №35 чітко написано, що надається перевага в наданні зерновозів конкретній компанії. «Така ситуація суперечить як Конституції України, так і законодавству про захист економічної конкуренції. Така ситуація фактично несе загрозу усунення з ринку інших зернотрейдерів, оскільки компанії втрачають значні кошти, коли вони не мають можливості виконати контракти, тому що не здійснюються перевезення, і збитки можуть досягати мільйонів гривень», - сказав юрист.
«Ми б хотіли, щоб всі компанії одержували вагони на рівних умовах, це зазначено в статуті залізниці», - наголосив В.КЛИМЕНКО.
Він повідомив, що УЗА підготувала звернення до прем'єр-міністра України Миколи АЗАРОВА з тим, щоб на засіданні Кабінету міністрів була розглянута ситуація з експортом зерна із залученням всіх суміжних міністерств і відомств «і з визначенням, що потрібно зробити, щоб український експорт цього року відбувся».
За словами президента УЗА, Україна в поточному сезоні не виконає плани з експорту зерна. «Я думаю, що при такому ставленні, яке є сьогодні, якщо воно не зміниться, нам уготована доля десь 2 млн. тонн на місяць, тобто 12 млн. тонн за півріччя, а якщо додамо що було, ми вийдемо на 21 млн. тонн», - відзначив він. - За прогнозом потрібно 26 млн. тонн зерна вивезти, без олійних, а якщо з олійними - під 30 млн. тонн. І це при тому, що 9 млн. тонн зерна - перехідні залишки. Якщо озимі видужають, залишки в такому обсягу будуть не потрібні й експортувати потрібно буде ще більше. Ми вже не виконаємо прогнозні плани з експорту, це вже зрозуміло». В.КЛИМЕНКО нагадав, що Україна втратила перші 4 місяці експорту через неправильні державні рішення – через скасування повернення ПДВ для експортерів зерна і введення мит на його експорт.
Він також повідомив, що ряд зернотрейдерів зараз підраховують збитки через ненадання вагонів-зерновозів для звернення до суду і також готують звернення до Антимонопольного комітету України.
Агентство УНІАН звернулося до "Укрзалізниці" з проханням прояснити ситуацію, що склалася, і там пообіцяли оперативно надати коментар.