Київ. 20 грудня. УНІАН. 2011 рік відзначився комерціалізацією освітньої діяльності.
Як передає кореспондент УНІАН, таку думку директор Міжнародної благодійної організації «Центр тестових технологій та моніторингу якості освіти» Ігор ЛІКАРЧУК висловив сьогодні на прес-конференції у Києві.
Він зауважив, що наразі також існує тенденція до уподібнення сучасної освіти до радянської моделі освіти.
Іншою негативною тенденцією у 2011 році у сфері освіти І.ЛІКАРЧУК назвав не виконання програми економічних реформ Міністерством освіти і науки, молоді та спорту.
“За минулий рік прийнято більш як 30 нормативних документів. Але мені здається, що реформи в освіті й закінчилися на етапі прийняття цих нормативних документів”, – сказав експерт.
“Я дуже хотів би назвати хоча б 5-6 нормативних документів, які, на мою думку, ведуть українську освіту до європейської. Таких немає”, – додав він.
Рішення щодо підпорядкування всіх вишів Міністерству освіти І.ЛІКАРЧУК назвав підтвердженням тенденції до “небезпечного явища” централізації управління освітою.
Окремо І.ЛІКАРЧУК виділив тенденцію до комерціалізації освітньої діяльності у 2011 році. За його словами, саме цього року вона “набула параметрів і характеристик, яких не було за всі 20 років існування незалежної української системи освіти”.
У свою чергу, директор громадської організації «Центр освітнього моніторингу» Павло ПОЛЯНСЬКИЙ оприлюднив свій «рейтинг» 10 найрезонансніших подій у сфері української освіти у 2011 році.
На перше місце він виніс дебютне потрапляння двох українських університетів – НТУ “КПІ” та Донецького національного університету – до “ТОП-700” рейтингу кращих університетів світу QS World University Rankings 2011.
Іншими резонансними подіями, на думку П.ПОЛЯНСЬКОГО, стали студентські акції протесту проти розробленого Міносвіти законопроекту про вищу освіту; дискусія в експертному середовищі та серед громадськості щодо змісту нового закону про вищу освіту; події довкола призначення виконуючого обов’язки ректора НТУ “КПІ”.
Крім того, резонансними П.ПОЛЯНСЬКИЙ назвав “чергову підручникову “епопею”, а також “меседж, кинутий суспільству, що Україна першою в світі нібито невідкладно переходитиме до електронних підручників”.
До «рейтингу» експерта також увійшли підготовка та проведення ІІІ Всеукраїнського з’їзду працівників освіти; продовження курсу Міносвіти на послаблення ролі зовнішнього незалежного оцінювання при вступі до вишів і невдалий, на думку П.ПОЛЯНСЬКОГО, експеримент з “електронним вступом”.
“Також до «десятки» я б включив проблему з реалізацією законодавчого припису про обов’язкову освіту 5-річних дітей, неодмінно у дитячих дошкільних навчальних закладах”, – сказав П.ПОЛЯНСЬКИЙ.
Серед інших резонансних подій року у сфері освіти експерт назвав затвердження нової редакції Державних стандартів початкової та загальної середньої освіти.
“До «десятки» я також включив відомий “букетний” казус, а також перманентне циркулювання чуток про усунення з посади міністра освіти, науки, молоді та спорту”, – додав П.ПОЛЯНСЬКИЙ.
При цьому експерт висловив думку, що чутки про відставку Дмитра ТАБАЧНИКА з посади міністра освіти поширюються навмисно.
Також П.ПЛЯНСЬКИЙ перелічив виклики, які, на його думку, стоять сьогодні перед українською освітою. Зокрема, це оновлення змісту освіти відповідно до загальноприйнятих європейських стандартів; створення національної системи моніторингу якості освіти; викорінення корупції; завершення інформатизації та впровадження інформаційних технологій в навчально-виховний процес; децентралізація управління освітою та відновлення діалогу з громадянським суспільством.
Крім того, П.ПОЛЯНСЬКИЙ виділив тенденції у сфері освіті, що проявилися протягом 2011 року. Зокрема, за його словами, це згортання започаткованих в усі попередні періоди освітніх реформ і “маніпулятивне приписування власній діяльності досягнень попередніх років” керівниками у сфері освіти. “З 89-го року батьки мають право обирати мову навчання для своїх дітей. Цього року нам повідомили, що вперше їм в цьому році надали таке право”, – навів приклад експерт.
Також він зауважив, що підручники мовами національних меншин видавалися з перших років Незалежності України. “В цьому році ми почули, що вперше в 2011 році такі підручники були надруковані”, – сказав П.ПОЛЯНСЬКИЙ.
Експерт наголосив, що у 2011 році влада не виконала низку наданих раніше обіцянок. Зокрема, про підключення усіх шкіл до інтернету, повне забезпечення дітей шкільними автобусами та забезпечення учнів 11-х класів підручниками до початку навчального року.