Київ, 23 вересня. УНІАН. Експерти вважають, що законопроект "Про засади державної мовної політики", ініційований народними депутатами України Сергієм КІВАЛОВИМ та Вадимом КОЛЕСНІЧЕНКОМ (фракція Партії регіонів), суперечить положенням Конституції України.
Про це сьогодні на прес-конференції в УНІАН заявили голова Координаційної ради з питань захисту української мови при Київської міської організації товариства "Меморіал" ім. В.Стуса Тарас МАРУСИК, професор Києво-Могилянської академії Лариса МАСЕНКО, професор Києво-Могилянської академії Володимир ВАСИЛЕНКО та старшій науковий співробітник Інституту української мови НАН України Оксана ДАНИЛЕВСЬКА, які підготували експертний висновок щодо законопроекту "Про засади державної мовної політики", зареєстрованого у Верховній Раді за №9073 від 26 серпня 2011 року.
"Цей законопроект є результатом виконання політичного замовлення російської влади і продуктом правового шахрайства. Його мета - витіснення української мови з усіх сфер суспільного життя спочатку на частини території України, а потім - знищення української мови і на решті території України. Це - стратегічна мета", - сказав В.ВАСИЛЕНКО.
За його словами, законопроект базується не на положеннях Основного Закону України, а на Європейській хартії регіональних або міноритарних мов, яка є маргінальним документом. "Це документ, який покликаний захищати мови, що знаходяться на стадії знищення чи зникнення. Цей документ не ратифікований більшістю країн Ради Європи, а якщо деякі країни виконують цей документ, то із значними застереженнями. Наприклад, Франція взагалі категорично висловилася проти цього документа, як і Росія", - додав він.
У свою чергу Л.МАСЕНКО зазначила, що законопроект передбачає поширення переліку регіональних мов. "До цього переліку додано ще три - русинську, караїмську і кримчацьку. Оскільки русинську говірку лінгвісти вважають діалектом української мови, внесення її до переліку мов меншин суперечить Європейській хартії, в якій зазначено, що термін "регіональних або міноритарних мов" не включає діалекти офіційної мови держави", - пояснила професор.
"В законопроекті мовна політика завуальована і з решти вона зводиться до утвердження офіційної двомовності, яка ще й замаскована декларацією про плюралінгвізм і пропонує норми, які порушують права більшості громадян України", - переконана О.ДАНИЛЕВСЬКА.
Крім того, за її словами, законопроект переобтяжений термінологією, яка не має в науці однозначного і несуперечливого тлумачення як з юридичної, так і з лінгвістичної точки зору. Зокрема, йдеться про такі терміни як "регіональна мова", "мовна група", "мова меншини" тощо.
На думку експертів, законопроект порушує конституційні норми. "Спроби запровадження в Україні статусу мов і порядку їх застосування, не передбачених ст. 10 Конституції України, слід кваліфікувати як порушення Основного Закону - зазіхання на засади конституційного ладу України", - вважає О.ДАНИЛЕВСЬКА.
"Необхідно розробити концептуально інший, новий законопроект відповідно до Конституції України та принципів європейської мовної політики і практики із залученням фахівців, а не представників окремих політичних сил", - резюмували експерти.
Як повідомляв УНІАН, народні депутати від Партії регіонів С.КІВАЛОВ та В.КОЛЕСНІЧЕНКО зареєстрували у Верховній Раді законопроект “Про засади державної мовної політики”, що передбачає використання регіональних мов або мов меншин нарівні з державною.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що у разі прийняття законопроекту, російська мова стане регіональною в 13 адміністративно-територіальних одиницях України (з 27-ми) – у Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Херсонській, Чернігівській областях, АР Крим та мм. Києві й Севастополі; кримськотатарська – в АР Крим, угорська – в Закарпатській області, румунська – в Чернівецькій. Інші мови традиційних національних меншин України отримають захист в менших адміністративно-територіальних одиницях.