Нещодавно Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) оприлюднила Третій Звіт щодо глобальної тютюнової епідемії, згідно з яким Україна з 4 місця в світі за поширеністю куріння перемістилася на 29 місце. Цю тенденцію підтверджують і дані опитувань Державної служби статистики, які показали, що поширеність куріння серед осіб старших 12 років зменшилася з 25,6% 2008 року до 22,4% 2010 року, тобто на 3,2 відсоткових пункти, або майже на 13%. Скорочення поширеності куріння стало одним з факторів зменшення смертності, яке спостерігається в Україні за останні кілька років.

Скорочення поширеності куріння досягнуто завдяки втіленню в Україні запропонованих Рамковою конвенцією із боротьби проти тютюну (РКБТ) заходів, таких як підвищення тютюнових податків, заборона реклами сигарет на зовнішніх носіях, поступове звільнення робочих та громадських місць від тютюнового диму, запровадження текстових попереджень на тютюнових упаковках. Саме завдяки цим заходам тютюнову епідемію в нашій країні вдалося зупинити.

«Дослідження ВООЗ свідчать, що ратифікація та імплементація РКБТ ВООЗ дозволяє значно знизити поширеність захворювань, які виникають внаслідок куріння, – говорить Ігор Поканевич, керівник Бюро ВООЗ в Україні. – Таким шляхом пішли 174 країни, які ратифікували РКБТ, серед яких 46 належать до Європейського регіону».

Відео дня

«Підсумовуючи пройдені кроки за п’ятирічний період імплементації Україною РКБТ, можна визначити, що досягнуто значного прогресу у зупиненні тютюнової епідемії в нашій країні, – каже Микола Поліщук, голова Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну», автор першого антитютюнового закону, ухваленого Верховною Радою 2005 року. - В 2005 році щоденно курило 62% чоловіків і 17% жінок. В 2010 році ці показники становлять 45% серед чоловіків та 9% серед жінок».

Проте багато з запропонованих Конвенцією заходів ще не втілено в Україні. Відповідно до статті 13 РКБТ кожна її Сторона протягом 5 років після набуття чинності Конвенцією має ввести повну заборону на всю рекламу, стимулювання продажу й спонсорство тютюнових виробів. Україна ще має шанс виконати це своє міжнародне зобов’язання, якщо депутати Верховної Ради під час голосування у другому читанні законопроекту 5164 восени цього року виявлять послідовність і проголосують за повну заборону реклами тютюну, як це вони зробили під час голосування цього законопроекту у першому читанні.

Згідно статті 5 РКБТ Україна зобов’язалася розробляти та здійснювати національні програми з боротьби проти тютюну. Світовий досвід демонструє, що особливо важливим в контролі над тютюном є єднання всього суспільства, фахівців різних спеціальностей, лікарів, економістів, правників, духовенства, урядового та неурядового сектору. На національному рівні таку об’єднуючу роль виконує Національна програма країни. Проте Постановою КМУ № 704 від 22.06.2011 року була скасована Державна цільова соціальна програма зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення на період до 2012 року, яка була ухвалена Постановою КМУ № 940 від 3.09.2009 року. Зараз владним органам української держави потрібно визначитися чи будуть вони виконувати свої міжнародні зобов’язання, які вже дозволили зменшити споживання тютюну, а отже і число викликаних тютюном хвороб і смертей, або відмовляться від боротьби з тютюнової епідемією заради забезпечення прибутків транснаціональних тютюнових корпорацій.

Широка громадськість – вчителі, представники релігійної громади, лікарі та члени Коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» - закликають Верховну Раду запровадити повну заборону тютюнової реклами, а Кабінет Міністрів – відновити Державну цільову соціальну програму зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення. Це треба зробити не тільки для виконання статей міжнародного договору, але і на виконання статті 3 Конституції України, яка проголошує, що «людина, її життя і здоров'я, визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю».

Довідка.

Рамкова конвенція із боротьби проти тютюну (РКБТ) - це перший в історії міжнародний договір у сфері громадського здоров’я, розроблений та прийнятий під егідою Всесвітньої організації охорони здоров'я, і вже ратифікований 174-ма країнами світу. Метою Конвенції проголошено "захист нинішнього і майбутнього поколінь від руйнівних наслідків для здоров'я людей, а також соціальних, екологічних і економічних наслідків споживання тютюну і впливу тютюнового диму». Конвенція офіційно набула чинності для України 4 вересня 2006 року.

Реклама тютюну вже заборонена в Україні на телебаченні та радіо, а також на зовнішніх рекламних носіях. Проте досі дозволена тютюнова реклама у мережі Інтернет, у магазинах та кіосках, дозволяється також проведення акцій-розіграшів, промоакцій на вулицях, спонсорство та стимулювання продажів сигарет.

Законопроект № 5164 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо повної заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів було прийнято у першому читанні 2010 року 303 голосами народних депутатів. У 2006 році Україна ратифікувала обов’язковий до виконання міжнародний договір – Рамкову конвенцію ВООЗ з боротьби проти тютюну (РКБТ), який зобов’язує Україну до 4 вересня 2011 року повністю заборонити рекламу тютюнових виробів. Слід зазначити, що усі положення законопроекту №5164 розроблені відповідно до ст. 13 РКБТ.

За результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує куріння на 7%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти.

70% громадян України виступають за повну заборону реклами тютюнових виробів («Глобальне опитування дорослого населення щодо вживання тютюну» (GATS), оприлюднене ВООЗ 27 вересня 2010 р.).

Контактна особа :

Борисяк Дар’я

Прес-центр Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну»

044 278 48 95, 093 207 84 84

d.borysiak@krasni.com.ua