З таким зверненням під час прес-конференції виступили: Василь Райчинець, старший єпископ Союзу вільних церков християн євангельської віри України; В’ячеслав Нестерук, голова Всеукраїнського союзу церков євангельських християн-баптистів; Григорій Комендант, президент Українського біблійного товариства; Геннадій Батенко, голова Синоїдального відділу Української православної церкви Московського патріархату «Місія, Церква і медицина», протоієрей; Роман Небожук, ієрей Греко-католицької церкви.

«Я з дитинства не курю і хочу закликати всіх людей до здорового способу життя! Тому що, якщо Богом, як Творцем, було б заплановане куріння, то Він, коли створював людину, зробив би людям на голові димохід. А його немає, – зазначає Василь Райчинець, старший єпископ Союзу вільних церков християн євангельської віри України. – Хочу звернутися до нашої влади з проханням заборонити рекламу сигарет, бо це є зло. Реклама – це заробіток, гроші для тютюнових компаній, але є в житті духовні цінності, моральність, які треба берегти та вирощувати в собі, особливо молоді. Можна все життя курити, а потім сидіти на ліках і помирати, а можна жити повноцінним, духовним життям, радіючи кожному дню, жити щасливо, здорово, цікаво».

«Я як людина духовна можу сказати, що куріння – це не звичка, не захоплення, це диявольський полон душі, – говорить Геннадій Батенко, Голова Синодального відділу Української православної церкви Московського патріархату, протоієрей. – Душа курця знаходиться в полоні, людина не може і не хоче звільнитися, сказати зупинись! Куріння є одним з видів душевної смерті, вид самогубства. Там, де є куріння, там немає Святого Духу. Як медик за освітою, можу сказати, що куріння наносить колосальної шкоди здоров’ю людини в цілому і кожному органу окремо, поступово знищуючи, вбиваючи її. Я проти реклами сигарет, бо, на мою думку, навіщо рекламувати отруту, зло і гріх?».

Відео дня

Священнослужителі переконані, що людська свідомість та Україна в цілому має бути звільнена від реклами сигарет. Адже рекламувати куріння є певним злочином проти суспільства і цивілізована країна не може собі дозволити рекламувати шкідливі звички, котрі згубно впливають на життя людей. Релігійна громадськість закликала кожного громадянина бути відповідальним за власне здоров’я, особливо за здоров’я дітей та підлітків, адже саме вони є найбільш вразливими до впливу відкритої та прихованої реклами тютюнових виробів, яка, на жаль, набирає загрозливих масштабів в інформаційному просторі України.

«Той факт, що саме священнослужителі звернулися до Верховної Ради та Президента із проханням заборонити рекламу тютюнових виробів є особливо важливою подією і свідчить про те, що така необхідність є не лише міжнародним зобов’язанням України в рамках виконання Конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну, але й повністю моральною дією, адже доведено, що куріння вбиває, а зупинити вбивство – моральний обов’язок кожної людини, – говорить Юлія Солоха, координатор медіа програм «Регіонального центру громадянського представництва «Життя»». – Підтримка повної заборони реклами сигарет представниками різних конфесій є знаковою подією для громадськості, яка бореться за здоров'я. Не секрет, що сьогодні тютюнові корпорації докладають усіх зусиль аби блокувати прийняття законопроектів, що стримують їх бізнес, але рятують життя та здоров'я мільйонів українців. Тютюнові корпорації стверджують, що заборона реклами сигарет не впливає на їх споживання. Але в такому випадку вони мають радіти тому, що рекламу буде заборонено, що позбавить їх зайвих витрат. Насправді витрачені на рекламу гроші повертаються тютюновим корпораціям з прибутком, що можливо лише за умови залучення нових споживачів цих смертельних виробів».

Довідка

Реклама сигарет вже заборонена в Україні на телебаченні, в друкованих ЗМІ, а також на зовнішніх рекламних носіях. Проте досі дозволена реклама сигарет в мережі Інтернет,  в магазинах та кіосках, дозволяється також проведення акцій-розіграшів, спонсорство та стимулювання продажів сигарет. 

У 2006 році Україна ратифікувала обов’язковий до виконання міжнародний договір — Рамкову конвенцію ВООЗ з боротьби проти тютюну (РКБТ). Рамкова Конвенція чітко визначає, що лише повна заборона реклами, стимулювання продажів та спонсорства призведе до скорочення куріння. Рамкова Конвенція зобов’язує Україну до 4 вересня 2011 року повністю заборонити рекламу тютюнових виробів. Слід зазначити, що усі положення законопроекту №5164 розроблені відповідно до ст. 13 РКБТ.

За даними чисельних досліджень, повна заборона тютюнової реклами зменшує споживання тютюну приблизно на 7%. Отже, за рахунок повної заборони реклами кількість курців в Україні може скоротитися на 700 тис. осіб. У комплексі із іншими анти-тютюновими заходами можна врятувати сотні тисяч життів.

За даними Глобального опитування дорослих щодо тютюну, яке проводив КМІС в 2010 р, більшість населення України підтримує повну заборону реклами сигарет – 70% респондентів. Результати цього ж  дослідження говорять, що українці найчастіше бачили рекламу сигарет в магазинах – 21%, усередині пачок сигарет – 15%,  у газетах та журналах - 11% (заборонена з 1 січня 2009р)  у мережі Інтернет – 5%.

Поширеність щоденного куріння за останні 5 років в Україні суттєво зменшилась. Так в 2005 р. було 14,1 мільйона курців, а в 2010 р. – 10,2 мільйонів.

За детальнішою інформацією звертайтеся:

Юлія Солоха, Координатор медіа програм "Регіонального центру громадянського представництва "Життя" , yulia@center-life.org , Тел.: 278 67 27, Моб.: 097 675 91 38, yulia@center-life.org

Дар’я Борисяк, Прес-центр Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну», d.borysiak@krasni.com.ua, Тел.: 278 48 95, Моб.: 093 207 84 84, d.borysiak@krasni.com.ua