24 березня - 5 квітня 2011 року Фондом «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва за підтримки Альянсу Програми сприяння зовнішньому тестуванню в Україні (Альянсу USETI) було проведено загальнонаціональне опитування з метою дослідження громадської думки щодо вступу до вищих навчальних закладів за результатами зовнішнього незалежного оцінювання та певних питань якості освіти. Було опитано 1801 респондентів у всіх територіально-адміністративних одиницях України: 24 областях, АР Крим, м. Києві та м. Севастополі. Вибірка – квотна, репрезентативна за статтю, віком (18-29, 30-54, 55 років і старші), освітою (нижче середньої, середня, вища), типом поселення (столиця, обласні центри, інші міста, села) та областями України. Похибка вибірки не перевищує 2.4 %.

ОСНОВНІ ВИСНОВКИ

Відео дня

Впроваджена з 2008 року система вступу до вищих начальних закладів (ВНЗ) за результатами зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) підтримується переважною більшістю населення України, причому ця підтримка з роками зростає (з 42% у 2008 р. до 46% у 2011 р.). Позитивне відношення щодо вступу через ЗНО найбільше поширене у «цільовій» групі – серед тих, чиї діти, діти рідних та близьких чи вони самі вступали до ВНЗ за результатами ЗНО (що становить третину респондентів), тобто безпосередньо стикалися з новою системою вступу – підтримка нової системи вступу до ВНЗ істотно вища: підтримують нову систему 55%, не підтримують – 30%.

Майже 46% респондентів (та 51% «цільової» групи) негативно ставляться до пропозиції при вступі до ВНЗ додавати до результатів ЗНО та балу атестату ще і вступний іспит. Підтримують таку пропозицію 24.5% респондентів (22.4% «цільової групи).

У відповідь на запитання «Що повинно мати вирішальне значення при зарахуванні абітурієнтів до вищих навчальних закладів?» 40.7% респондентів відповіли, що таким фактором мають бути результати ЗНО. Серед цільової групи ця цифра ще вища – 54.5%. Натомість, лише 25.7% респондентів (20.7% «цільової» групи, відповідно) головним фактором для зарахування згодні бачити вступні іспити, що їх проводитиме ВНЗ. Цікавим фактом є те, що «найнижчу підтримку» ЗНО (34.5%) та «найвищу» (29.2%) – вступним іспитам, віддали ті респонденти, які не мали стосунку до ЗНО.

Головне, що опитані пропонують для вдосконалення системи вступу до ВНЗ за результатами ЗНО – це краще готувати учнів до здачі тестів(51% населення і 55% у «цільовій» групі). Також, на думку респондентів, дуже важливим є, щоб ВНЗ забезпечили публічність та зрозумілість системи зарахування абітурієнтів (35% населення і 41% у «цільовій» групі), та заздалегідь інформували абітурієнтів про свої правила вступу (33% населення та 39% у «цільовій» групі). Основні недоліки вступу до ВНЗ за результатами ЗНО населення бачить насамперед у недостатній підготовці випускників шкіл до тестування (37% населення, у «цільовій» групі – 42%), у недосконалості тестів (31%, у «цільовій» групі – 35%) та у тому, що немає впевненості у чесності проведення тестування (31% серед населення і у «цільовій» групі).

 

Це дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу відповідно до Договору про співпрацю

121-A-00-10-00702-00 з Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Думки, висловлені тут, належать авторам і не обов’язково відображають точку зору USAID чи Уряду США.