Представники громадських організацій «Конгрес приватних роботодавців» та центру громадянського представництва «Життя» закликали депутатів Верховної Ради України включити в проект Державного Бюджету на 2011 рік механізм запобігання «податковому випередженню», оскільки тютюнові виробники тільки у 2009-2010 роках недоплатили до Бюджету України близько 2 мільярдів гривень!

«В перші 2 - 3 місяці після введення збільшених ставок акцизу в 2009-2010 роках податково-бюджетна система стикнулася із різким зменшенням податкових надходжень. В той же час споживчий ринок тютюнових виробів був повністю насичений продукцією за цінами, встановленими виробником до збільшення акцизу», - каже заслужений економіст України, провідний експерт Міжфракційної депутатської групи «За духовність, мораль і здоров’я України» Олег Івченко.

Тютюнові виробники до набрання чинності нових акцизів насичують ринок продукцією, сплачуючи акциз за старими ставками, таким чином, отримують надприбутки! Так у червні 2009 року розрахунковий обсяг щомісячних надходжень до бюджету мав би становити близько 950 млн. грн. на місяць, натомість він склав лише 587,40 млн. грн., а у липні - лише 718 млн. грн. Планових показників надходження вдалося досягти лише у вересні 2010 року. Внаслідок застосування цього механізму мінімізації Державний бюджет недоотримав у 2009 році близько 760 млн. грн.

Відео дня

Аналогічна ситуації спостерігається і в 2010 році. З 1 липня ставки акцизу збільшено і щомісячний розрахунковий обсяг має бути 1507 млн. грн. а надходження у серпні 742 млн. грн., у вересні – 1191 млн. грн., а у жовтні – 1244 млн. грн. Отже, лише за три місяці 2010 року Державний бюджет недоотримав 1344 млн. грн.

Механізм протидії цьому явищу передбачає законодавче встановлення тимчасових лімітів продукції, які платник може реалізувати зі сплатою акцизу за ставками до їх підвищення. Перевищення лімітів призведе до нарахування підвищеного податкового зобов’язання.

Позицію громадськості підтримує народний депутат Ірина Горіна, ініціатор запобігання «податковому випередженню», котре, на жаль, не було включене в Податковий кодекс. «Найбільш доцільним є втрутитися Президенту України та ініціювати посилення економічного стимулу задля запобігання «податковому випередженню», а бюджетному комітету Верховної Ради України — взяти під контроль питання мінімізації податків тютюновими компаніями. Такі заходи дадуть можливість щороку збільшувати надходження до бюджету країни щонайменше на кілька мільярдів гривень за рахунок запровадження європейських норм адміністрування акцизів на тютюн», - коментує народний депутат Ірина Горіна.

Найбільш досконалою системою податкового регулювання ринку тютюну є система, запроваджена Європейською спільнотою. Вона охоплює 27 європейських країн з різним станом соціально-економічного розвитку. Аналогічний механізм протидії запроваджено більшістю держав світу, таких як Великобританія, США, Німеччина, Іспанія, Швейцарія, Нідерланди, Чехія, Угорщина, Словенія, Польща, Латвія, Литва, що впровадили регулярне підвищення ставок акцизу на тютюнові вироби.

Член Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, народний депутат Євген Царьков вважає, що «податкове випередження має більший сенс при майбутньому підвищенні податків на тютюнові вироби. При збереженні існуючих податкових ставок така норма не принесе істотних фінансових результатів для Державного бюджету в 2011 році. Однак наявність такої норми потрібна вже тепер в Бюджетному кодексі оскільки унеможливить практику перевиробництва та реалізації сигарет за старими акцизними ставками у випадку підвищення акцизів».

Науковцями доведено, що збільшення цін на тютюнові вироби зменшує вживання тютюну. Важливим засобом скорочення споживання тютюну населенням України, особливо молоддю, є цінові й податкові заходи, визначені Рамковою конвенцією Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) із боротьби проти тютюну, що була ратифікована законом України №3534-IV ще 15 березня 2006 року.

Дмитро Ветвицький, народний депутат, член бюджетного комітету каже: «Як представник бюджетного комітету, я завжди виступав за підвищення акцизів на такі шкідливі товари як алкоголь і тютюн, щоб зробити їх менш доступними, особливо для молоді. Саме тому я ініціював ряд законопроектів щодо підвищення податків на шкідливі товари, такі як алкоголь. Внаслідок підвищення акцизів за 11 місяців 2010 року Державний Бюджет отримав додатково мільярди гривень, і є всі підстави очікувати, що за весь 2010 рік буде отримано ще більше. Завдяки цим грошам можна підвищити мінімальну пенсію кожному пенсіонеру щонайменше на 100 гривен. Моя пропозиція дуже конструктивна – це розроблення подальшої стратегії підвищення акцизів на 2011-2012 рр. та залучення внутрішніх грошей до державної скарбниці замість позик у МВФ».

Борці за поліпшення здоров’я нації просять Президента, Верховну Раду та Кабмін також провести спільну зустріч з метою розроблення подальшої стратегії підвищення акцизів на тютюнові вироби та алкоголь у 2011-2012 рр. із залученням громадськості. Оскільки запропоноване протидія практиці «податкового випередження» матиме практичне значення саме за умови суттєвого підвищення ставок акцизу.

Прогресивна політика оподаткування тютюнових виробів позитивно позначиться на сфері громадського здоров’я та, як результат, уповільнить прогнозоване  скорочення населення, підвищить продуктивність праці й сприятиме економічному зростанню.

Довідка. Всесвітня організація охорони здоров’я та Світовий Банк переконані в тому, що одним з найдієвіших заходів протидії тютюновій епідемії є підвищення податків та цін на тютюнові вироби. Досвід України 2008-2010 років переконливо доводить цей висновок. За даними ДПА, за рахунок підвищення ставок акцизного збору на тютюнові вироби за 11 місяців 2010 року до державного бюджету надійшло близько 12 млрд. грн.. Очікується, що за весь 2010 рік буде отримано більше 13 млрд. гривень. Це більше, ніж за 2008 та 2009 роки разом узяті, і в п’ять разів більше, ніж було отримано 2007 року. Підвищення акцизів стало одним з основних факторів зменшення поширеності тютюнокуріння в Україні: за результатами найбільшого за всю історію України дослідження щодо поширеності тютюнокуріння - «Глобальне опитування дорослого населення щодо вживання тютюну» (GATS), поширеність щоденного тютюнокуріння серед дорослого населення України зменшилась із 37% 2005 року до 26% 2010 року.

Чергове підвищення акцизів у 2011 році могло б допомогти закріпити тенденції щодо зменшення поширеності тютюнокуріння в Україні та надати додаткові кошти до державного бюджету. На жаль, в ухваленій редакції Податкового кодексу (статті 215.3.2 та 215.3.3) передбачено підвищення лише специфічних ставок акцизу і лише на рівень інфляції, що не дозволить ані зменшити рівень тютюнокуріння, ані забезпечити подальше зростання надходжень до державного бюджету.