В понеділок, 12 липня об 11.30 в УНІАН відбудеться прес-конференція Київського центру підтримки і розвитку бізнесу, присвячена питанням порушення прав суб’єктів господарювання контролюючими та правоохоронними органами.

Останній рік став безпрецедентним по інтенсивності тиску контролюючих та правоохоронних органів на підприємців. Такої кількості порушень і такої агресії з боку контролерів різноманітних владних структур не спостерігалося з середини 90-х років.

Основною  причиною  ситуації,  що  склалася,  є  економічна  криза, розпал  якої спостерігався в останньому   кварталі  2008 року  та   протягом 2009 року, а  також  політична  криза  в  країні, що спостерігалася  до  президентських  виборів.  В  період  кризи питання  забезпечення законності в діяльності  контролюючих  та  правоохоронних  органів  відступили на другий план.  А  необхідність поповнення бюджету призвела до необґрунтованого розширення повноважень податкових органів та збільшення податкового навантаження на підприємців.

Відео дня

Найбільш «гострими» можна назвати наступні сфери взаємовідносин суб’єктів господарювання з контролюючими та правоохоронними органами: адміністрування податків (перевірки органів ДПС) та взаємовідносини бізнесу з органами ДСБЕЗ та іншими «силовиками».

Численні перевірки підприємців та підприємств органами ДПС на предмет дотримання законодавства про готівкові розрахунки, касову дисципліну та застосування реєстраторів розрахункових операцій проводилися ще навесні 2009 року, але не припиняються і в цьому році. Підвищений інтерес податківців до суб’єктів господарювання, які працюють з готівкою, пояснюється тим, що порушення можна знайти практично у кожного з них, а штрафні санкції, передбачені законодавством за такі порушення є дуже істотними (як правило, за результатами перевірки накладається штраф в двократному чи п’ятикратному розмірі сум коштів (вартості товарів), отриманих суб’єктом господарювання з порушенням встановлених правил). Крім того, процедура перевірок касової дисципліни та готівкових розрахунків недостатньо врегульована законодавством, що надає ревізорам практично необмежену свободу дій, а більшість підприємців позбавлені можливості ефективно відстоювати свої права.

З весни 2010 року органи ДПС посилили боротьбу із зарплатою в «конвертах» та використанням найманої праці без оформлення трудових відносин. Для реалізації зазначеної програми податківцям були надані повноваження по проведенню так званих позачергових перевірок суб’єктів господарювання на предмет дотримання трудового законодавства з метою детінізації доходів населення. Порядок проведення зазначених перевірок, конкретні повноваження ревізорів та їх обмеження так і залишилися неврегульованими, що є порушенням ч.2 ст.19 Конституції України.

До вищесказаного необхідно додати такі методи «роботи» з платниками податків, як відмова в прийнятті декларацій з від’ємними показниками чи показниками, що не відповідають встановленому податковому навантаженню.

Норми проекту Податкового кодексу України (станом на 5 липня проект пройшов перше читання), запропонованого Кабміном, передбачають безпрецедентне розширення прав посадових осіб органів ДПС в процесі проведення перевірок та стягнення податкового боргу.

Якщо про посилення фіскального тиску на бізнес говорять багато, то проблеми так званих перевірок суб’єктів господарювання «силовиками» політики, журналісти та правозахисники майже не торкаються. Проте проблема існує. Органи ДСБЕЗ, не маючи відповідних повноважень, регулярно проводять перевірки законності здійснення господарської діяльності підприємствами та підприємцями, і в процесі таких перевірок піднімають питання, що належать до компетенції аж ніяк не правоохоронних органів, а контролюючих органів, зокрема, органів ліцензійного контролю, податкових органів, органів у справах захисту прав споживачів та інших.

Окрім податкових органів та «силовиків», що завдяки своєму суспільному призначенню практично в будь-якій державі знаходяться в привілейованому статусі, права підприємців порушують й інші контролюючі органи, зокрема органи, що перебувають у сфері дії Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-Vвід 05.04.2007 року. 

Більшість контролюючих органів порушують вимоги Закону №877. Найбільш поширеними є такі порушення процедури заходів держнагляду, як проведення планових перевірок без попереднього повідомлення і навіть без включення суб’єкта господарювання до плану перевірок, проведення перевірок за відсутності керівника чи іншої уповноваженої особи суб’єкта господарювання. Крім того, деякі контролюючі органи «просувають» підзаконні нормативно-правові акти, які протирічать нормам зазначеного Закону та дозволяють в процесі перевірок обійти обмеження, встановлені законом.

Прес-конференція організована з метою привернути увагу громадськості, журналістів та представників влади до існуючої проблеми

Київський центр підтримки і розвитку бізнесу:  тел. (044) 361-84-30  www.kievbusinesscentre.com.ua/