ЦВК продовжувала працювати досить неупереджено протягом періоду звітування. Тим не менше, ЦВК продовжувала практику оголошення рішень тільки після їхнього обговорення членами комісії за зачиненими дверима. Крім того, значна бюрократизація продовжує підривати ефективність діяльності ЦВК.

3 лютого Верховна Рада на своєму засіданні прийняла зміни та доповнення до закону про вибори щодо роботи виборчих комісій нижчого рівня протягом дня виборів. Згідно з новими положеннями, ДВК може приймати рішення простою більшістю голосів замість необхідного кворуму в 2/3 від її складу. 4 лютого Президент України схвалив рішення парламенту. ЕNЕМО продовжує висловлювати занепокоєння щодо практики внесення змін у виборче законодавство в останній момент. Ці зміни, особливо між першим та другим туром, можуть негативно вплинути на якість і справедливість виборчого процесу. Більше того, відсутність чітких інструкцій від ЦВК може спричинити нерівномірного застосування таких змін і доповнень, і це у свою чергу призведе до непотрібної плутанини серед членів виборчих комісій та виборців і врешті-решт може зашкодити легітимності остаточних результатів. 

Відсутність чітких інструкцій від ЦВК щодо вимог про голосування на дому призвела до нерівномірного застосування процедур протягом першого туру. ЕNЕМО стурбована щодо можливості подібної ситуації в другому турі, оскільки згідно зі звітами, члени комісій нижчого рівня й досі чекають на остаточне рішення ЦВК.

Відео дня

ЦВК сформувала нові окружні виборчі комісії згідно з графіком, затвердженим законом, а також дотрималася принципу пропорційності. На відміну від першого туру виборів, ЕNЕМО вдізначила, що кандидати відповідним чином надали представників для більшості ОВК та ДВК за системою пропорційності, визначеною ЦВК. Крім того, спостерігачі ЕNЕМО помітили значні покращення в роботі й підготовці комісій нижчого рівня, а також менше випадків звільнення з посад порівняно з першим туром. Жінки добре представлені на всіх посадах і рівнях виборчої адміністрації. 

Більшість ДВК були сформовані та почали свою роботу 1 лютого. Затримки з формуванням виборчих дільниць відбувалися в Миколаєві (ОВК 129), Херсоні (ОВК 185) та Чернівцях (ОВК 207). Станом на 3 лютого спостерігачі ЕNЕМО звітували про те, що певна кількість ДВК не працювала під час їхнього візиту, а саме в Івано-Франковську (ОВК 84, ОВК 85), Львові (ОВК 117, ОВК 120) та Рівному (ОВК 155).

ЕNЕМО помітила значні покращення в логістиці ДВК порівняно з попереднім туром. Однак ЕNЕМО також відзначила, що доставка бюллетенів в ОВК фактично паралізувала діяльність ЦВК 4 лютого. ДВК отримають виборчі бюлетені через два дні після останнього строку, визначеного законом.  

У Криму робота ОВК 3 зупинилася між 27 січня і 1 лютого після звільнення голови комісії. Наступні конфлікти між представниками обох кандидатів у комісії, які прагнули здобути крісло голови, завершилися після втручання ЦВК і Генерального прокурора. Таким чином, ЕNЕМО висловлює занепокоєння щодо залучення судових установ у вирішення виборчих суперечок.  

Ще до першого туру ЦВК не надала чітких інструкцій щодо оновлення списків виборців у день виборів. Тому спостерігачі ЕNЕМО відзначили, що члени дільничних виборчих комісій включали людей у список без рішення комісії вищого рівня або суду, як цього вимагає закон. У день виборів у списки було додано приблизно 400 000 людей. Державний реєстр виборців продовжував оновлювати списки і протягом періоду звітування. Якість списків виборців до другого туру була оцінена позитивно членами комісій і виборцями, за винятком Миколаївської, Рівненської, Закарпатської і Чернівецької областей, де й досі знаходять багато помилок. Виборці мали змогу перевірити свої прізвища у списках протягом періоду звітування. Однак деякі ДВК у Чернігівській, Херсонській і Хмельницькій областях надіслали запрошення виборцям щодо перевірки точності списків пізніше, ніж того вимагає закон.  

Кампанія після першого туру описується як неактивна і характеризується значною байдужістю виборців до політичних подій. Загалом період агітації був вільний від залякувань, тиску і погроз. Тим не менше, обидва кандидати займалися агітацією до її офіційного початку, і це було відображено у ЗМІ. Спостерігачі ЕNЕМО повідомили лише про декілька випадків зловживання адміністративним ресурсом і залученням державних службовців в агітацію, а саме в Закарпатській, Чернігівській, Харківській і Сумській областях. Обидва кандидати активніше використовували чорний піар і образливі висловлювання на адресу одне одного під час підготовки до другого туру виборів.

ЗМІ надали електорату можливість ознайомитися з програмами кандидатів завдяки широкому висвітленню передвиборчої кампанії в новинах, теледебатах і політичній рекламі. Кандидат Віктор Янукович відмовився від теледебатів зі своїм опонентом.

ЕNЕМО занепокоєна тим, що політичне втручання в діяльність судів може підірвати легітимність процесу і призвести до проблем після виборів. Суперечки щодо того, хто має повноваження призначати голову Вищого адміністративного суду, який займається скаргами на результати виборів, продовжувалися протягом періоду звітування і стали ще більш політизованими. Крім того, за діяльністю Київського адміністративного апеляційного суду ретельно слідкували депутати від Партії Регіонів, вимагаючи доступу до його електронної системи.  

ЕNЕМО направить 450 короткострокових спостерігачів для моніторингу всіх етапів виборчого процесу, включно з відкриттям, голосуванням, підрахунком голосів і документуванням результатів на виборчих дільницях і в окружних виборчих комісіях на виборах Президента 2010. ЕNЕМО закликає всі виборчі комісії надати спостерігачам доступ до всіх етапів виборчого процесу згідно з державним і міжнародним законодавством, якого дотримується Україна. Зокрема, ЕNЕМО закликає всі виборчі комісії поважати права на спостереження всіх грузинських спостерігачів, акредитованих від ЕNЕМО.

Європейська мережа організацій зі спостереження за виборами (ЕNЕМО) є групою з 22 громадських організацій із 17 країн колишнього Радянського Союзу, Центральної та Східної Європи. Ці позапартійні організації є провідними групами з моніторингу виборів у своїх країнах. Загалом організації-учасниці ЕNЕМО спостерігали за 200 виборами у своїх країнах, більш  ніж 110 виборами за кордоном і провели навчання понад 100 000 спостерігачів.

ENEMO прагне підтримувати зацікавленість міжнародної спільноти в демократії у посткомуністичних країнах регіону ОБСЄ, оцінювати виборчий і політичний клімат, а також надавати точні й безсторонні звіти про спостереження. Міжнародні місії спостереження ENEMO оцінюють виборчий процес за допомогою міжнародно визнаних стандартів демократичних і чесних виборів, а також відповідно до положень місцевого законодавства. 

Звіти та детальна  інформація  на сайті:  www.enemo.eu.

Таскин Рахімбек,голова місії : (+38) 0992713670 taskyn.rakhimbekova@enemo.eu

Іван Івкович, заступник голови місії:  (+38) 099271 3745 Ivan.ivkovic@enemo.eu