Європейський союз і Програма розвитку ООН завершили перший національний комплексний проект із захисту прав споживачів.

16:05, 01 грудня 2009
0 0

30 листопада 2009. Міжнародні донорські організації та українські споживчі організації громадського суспільства, зібрались під час заключного засідання круглого столу за підсумками роботи першого національного проекту, що фінансується ЄС та ПРООН Спільнота споживачів та громадські об’єднання, який працював у сфері захисту прав споживачів і споживчих можливостей.

Спільна ініціатива Європейського Союзу та Програми розвитку ООН "Спільнота споживачів та громадські об’єднання" була першою спробою вирішення складних питань, пов`язаних з розширенням доступу до споживчої інформації, наданням допомоги судовій системі в Україні, нарощування потенціалу споживчих ОГС та просвіта споживачів. Проект тривав з квітня 2006 по грудень 2009 року, і він призвів до ряду значних змін в ставленні українців до питань захисту своїх прав споживача.

Україна оголосила курс на європейську інтеграцію і прийняття європейських цінностей та життєвих стандартів, для яких вдала робота економічного управління та функціонування ринку мають першорядне значення. Формування і функціонування демократичного ринку неможливе без споживачів які знають свої права і готові їх реалізовувати.

«Громадяни є головним двигуном на ринку, що є конкурентним, інноваційним та налаштованим на зростання», - говорить пан Ханс РАЙН, виконуючий обов’язки Керівника департаменту технічної допомоги Європейської Комісії в Україні.

Визнаючи вплив діяльності проекту протягом трьох років заступник Голови Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики Юрій ШИРКО вважає декілька з них, найбільш значними, такі, як обмін знаннями та інформацією, створення Споживчого Порталу, розробка Стратегії співробітництва між Державним комітетом з питань технічного регулювання та споживчої політики зі споживчими організаціями громадянського суспільства, сприяння співробітництву між європейськими та українськими організаціями громадянського суспільства, впровадження і просування методології визначення рівня задоволеності споживачів, заохочення дружньої до споживачів ділової практики та інші результати. Держспоживстандарт сподівається, що об’єднання зусиль, яке забезпечив проект, об’єднавши організації споживачів в Україні буде досить стійким після закінчення проекту.

На початковому етапі проекту Спільнота споживачів та громадські об’єднання стало очевидним, що тільки 20% українських споживачів заявили про готовність зайняти активну позицію у справі захисту своїх інтересів споживачів. І тільки 3-5% зробили щось, щоб це дійсно відбулося. Відповідно до дослідження поведінки споживачів, що було проведено у червні 2009 року в два рази менше споживачів визнають, що вони не знають про свої права.

"Ми вважаємо, що спільний проект ЄС та ПРООН "Спільнота споживачів та громадські об’єднання" був адекватною відповіддю на потреби сучасного українського суспільства в його прагненні до гарного управління та ринкової економіки. ПРООН готова продовжувати співпрацю з питань захисту прав споживачів та забезпечити доступ національних партнерів до прикладів кращих практик ЄС в цій області, а також оперативну підтримку ", - говорить пані Йоанна КАЗАНА-ВИШНЬОВЕЦЬКА, Заступник постійного представника Програми розвитку Організації Об`єднаних Націй.

Розвиток спільноти споживачів в Україні стикається з багатьма проблемами. Одна з найбільших в тому, що споживачі в Україні часто не мають достатньо активного підходу для того, щоб бути належним чином поінформованим про свої основні права, які підтверджені міжнародним і українським суспільством. Отже, забезпечення для українського споживача гідного місця серед інших учасників ринкової економіки буде непросто, каже пані Клавдія МАКСИМЕНКО, менеджер проекту Спільнота споживачів та громадські об’єднання. Проектом був започаткований постійний відкритий діалог з питань безпеки продуктів, захисту прав споживачів і представлено концепцію незалежного тестування товарів та послуг серед українських фахівців та засобів масової інформації.

Україна стала піонером у сфері впровадження споживчої освіти в навчальні програми середніх шкіл, розробивши курс Основи споживчих знань для середніх шкіл, вищих навчальних закладів і, крім того для державних службовців. Серед основних принципів Керівних принципів Організації Об`єднаних Націй у справах захисту прав споживачів та Європейських споживчих директив є створення споживчої освіти як невід`ємної частини основної програми навчання в системі освіти, бажано в якості однієї з дисциплін, що вивчаються. У співпраці з Міністерством освіти і науки України, проектом був розроблений і запущений курс Основи споживчих знань в 3000 школах, вже в 50 ВНЗ, що через десять років призведе до появи нового покоління споживачів обізнаних про їх права і готових захищати їх.

Перспективи розвитку споживчих питань в Україні дуже широкі. За умови високого загального рівня активності українських споживачів, ще буде необхідно розробити систему державних механізмів для забезпечення ефективної процедури відшкодування збитків і альтернативних методів вирішення спорів, а також буде розробити збалансовану споживчу політику в Україні.

***********************

Проект Спільнота споживачів та громадські об’єднання  (ССГО) є спільною ініціативою Європейського союзу та ПРООН та розпочав свою роботу в 2006 році. Його метою є підвищення ролі громадянського суспільства в розумну економічному управлінні в Україні відповідно до європейських стандартів. Особливо ССГО спрямований на розширення доступу громадян до інформації про безпеку продукції, захист прав споживачів, а також результати незалежних тестувань, а також на сприяння широкому публічному обговоренню проблем, що стоять перед суспільством споживачів в Україні.

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter