Політичні ризики і політична стабільність в Україні

15:03, 27 травня 2009
Останні події
26 0

УНЦПД підтверджує свою оцінку глибини політичних ризиків в Україні, дану в листопаді 2008 року, на рівні 7-8 балів за 10-бальною шкалою.

За словами керівника політичних програм УНЦПД Світлани Конончук, зберігається структура політичних ризиків, пов`язана з умовами недостатнього гарантування прав власності, непрозорими способами ухвалення рішень, корупційними відносинами і політичною нестабільністю. Основний чинник політичної нестабільності на сучасному етапі – процес перегрупування інтересів груп впливу, зумовлений прийдешніми президентськими виборами, та заморожування структурних реформ. Стан системи ухвалення рішень у системі влади можна охарактеризувати, як «стабільність у нерозвитку».

Залишається високою вірогідність зміни політичного режиму в Україні. Політична нестабільність випливає з відносин, за яких об`єктом політики стає сама політична система, система державної влади, її набуття і поширення. Нестійкість парламентської коаліції та зміщення центрів ухвалення рішень з парламентських структур до позапарламентських створює умови для дестабілізації діяльності парламенту України й низької передбачуваності дій можливих політичних альянсів. Політична нестабільність пов`язана з практичним ревізуванням засад чинного законодавства, але фактичною відмовою від розробки документів державної політики, які б фіксували засадничі принципи організації системи державної влади та основ національної безпеки.

На думку експерта проекту Ігоря Немчинова, гарантування прав власності залишається залежним від політичної кон`юнктури. Наближення президентських виборів створює передумови для перерозподілу вже набутої власності.

Приватизація у середньостроковій перспективі відбуватиметься у непрозорий спосіб, що зумовлено домінуванням у політичному процесі інтересів впливових економічних агентів, що борються за контроль над ресурсами та водночас прагнуть убезпечити свої інтереси та власність від дій конкурентних щодо них груп впливу.

Значні ризики супроводжують право на володіння землею. У найближчий час мораторій на продаж землі сільськогосподарського призначення скасований не буде. Це означатиме хитке становище землевласників, продовження їхньої залежності від політичних коливань.

Якщо великий капітал навчився вести діалог з владою, то адміністративний та податковий тиск на середнього та дрібного підприємця буде посилюватися (особливо в умовах скорочення ділової активності). Не очікуються кардинальні зміни у системі оподаткування. Кількість податків залишатиметься значною, а їхнє адміністрування громіздким.

Зберігатимуть і нарощуватимуть свою потужність впливи груп політичних інтересів з-поза меж України. Водночас не можна виключити вірогідність штучної ескалації напруженості на грунті міжетнічних відносин або відносин, що означатиме поширення політичної нестабільності на суспільні відносини.

Прогноз політичної стабільності на короткостроковий і довгостроковий період несприятливий. Інтрига політичного процесу в контексті президентських виборів полягає не в тому, чи наступить політична стабільність і знизиться обсяг політичних ризиків, а в тому, як перегрупуються інтереси економічних агентів у політичному процесі.

Український незалежний центр політичних досліджень

Tel.: (044) 599-4251, e-mail: ucipr@ucipr.kiev.ua, http://www.ucipr.kiev.ua

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter