Київ. 7 квітня. УНІАН. Експерти Центру політико-правових реформ вважають, що в Україні далі декларацій і проектів справа щодо здійснення реформ не йде.

Про це йшлося сьогодні під час оприлюднення результатів моніторингу діяльності української влади у першому кварталі 2009 року, представлених Центром політико-правових реформ на прес-конференції в УНІАН.

Зокрема, заступник голови правління Центру політико-правових реформ Роман КУЙБІДА зауважив, що у поточному році виникла критична ситуація з фінансуванням правосуддя. Зокрема, вперше за останні роки бюджет судів зменшено, і це при тому, що у попередні роки потреби судової влади покривалися на 40-60%.

Відео дня

Він нагадав, що цього року бюджетом передбачено видатки на покриття лише 22% від реальних потреб. При цьому Р.КУЙБІДА додав, що у березні цього року нарешті розпочали діяльність усі адміністративні суди – 27 окружних і 7 апеляційних. “Однак необхідних умов для роботи цих судів держава так і не створила. Лише 15 з 34 окружних та апеляційних адміністративних судів мають приміщення відповідної площі, де при належному фінансуванні можливо створити умови, котрі відповідатимуть вимогам щодо здійснення правосуддя. Решта має лише тимчасові приміщення”, - сказав Р.КУЙБІДА.

Крім того, за його словами, катастрофічно не вистачає суддів і не сформовано й половини складу окружних і апеляційних адміністративних судів.

Він також додав, що Державна судова адміністрація і суди не виконують закон про доступ до судових рішень. Р.КУЙБІДА наголосив, що не краща ситуація і в сфері здійснення судової реформи.

У свою чергу, член правління центру Олександр БАНЧУК зауважив, що підтвердилися побоювання експертів у зв’язку зі статтею 83 закону про державний бюджет на 2009 рік, яка встановлює бюджетні призначення МВС в обсягу 500 млн. грн. від надходжень штрафів за порушення правил дорожнього руху.

Крім того, додав він, Державна автомобільна інспекція запровадила непередбачену законом процедуру підтвердження сплати штрафів особами, які допустили порушення Правил дорожнього руху. “Водії тепер змушені сплачувати штрафи і особисто подавати копію платіжного документу до відповідних підрозділів ДАІ. Невиконання останнього обов’язку призводитиме до збільшення через 15 днів розміру штрафу у два рази. Вважаємо, наявних технічних можливостей достатньо для забезпечення контролю за сплатою призначених штрафів і без встановлення для громадян додаткових, незаконних обов’язків”, - сказав він.

Заступник голови правління центру Віктор ТИМОЩУК висловив жаль, що влада загалом та уряд зокрема, не вжили яких-небудь видимих заходів для удосконалення діяльності Кабінету міністрів та центральних органів виконавчої влади.

Він зауважив, що в аналізований період не відбулося ні схвалення проекту Концепції реформування публічної адміністрації, ні внесення до Верховної Ради законопроектів про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, про державну службу (в новій редакції). “Не реалізовано жодних кроків щодо упорядкування системи та структури центральних органів виконавчої влади. Позитивом можна вважати хіба що відмову Уряду від ідеї зменшення розмірів оплати праці державних службовців, адже це ще більше послабило б виконавчу влади”, - додав В.ТИМОЩУК.

У свою чергу, експерт Центру політико-правових реформ Сергій ЧИКУРЛІЙ зауважив, що не просувається на сьогодні в Україні і реформа адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування.

За його словами, на позитивну оцінку заслуговує діяльність робочої групи Міністерства регіонального розвитку та будівництва щодо розробки Концепції державної регіональної політики, Концепції адміністративно-територіальної реформи, Концепції реформи місцевого самоврядування.

Серед прогресивних ідей цих документів С.ЧИКУРЛІЙ відзначив раціоналізацію адміністративно-територіального устрою України, посилення матеріальної та фінансової спроможності органів місцевого самоврядування, розширення їхньої компетенції. Для втілення положень зазначених Концепцій робоча група вже підготувала проекти законів «Про засади державної регіональної політики», «Про адміністративно-територіальний устрій», проекти нових редакцій законів України «Про місцеве самоврядування» та «Про місцеві державні адміністрації». “При цьому негативом процесу підготовки реформ адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування є його низька практична результативність”, - сказав С.ЧИКУРЛІЙ.

Заступник голови правління центру Мар’яна ДЕМКОВА зауважила, що достатньо проблем існує і в питанні прозорості влади та доступі до інформації. Вона нагадала, що наприкінці минулого року Міністерство юстиції за участю, зокрема, експертів центру, підготувало проект Закону «Про доступ до інформації» та, після громадського обговорення на веб-сайті міністерства, внесло його на розгляд уряду. При цьому представники громадськості були позбавлені публічного обговорення законопроекту на круглому столі, який так і не був проведений. Недоступною також була остаточна редакція законопроекту, ухвалена урядом.

Крім того, додала М.ДЕМКОВА, органи виконавчої влади продовжують практику застосування непередбачених законом грифів обмеження доступу до інформації. Так, за перше півріччя 2009 року уряд видав три постанови і три розпорядження з грифом «ДСК». З таким же грифом вийшло два накази Служби безпеки України, один наказ Управління державної охорони, один наказ Міністерства економіки України.

“Такі дії суперечать Конституції України, Закону України «Про інформацію» та міжнародним стандартам про свободу інформації. Це також свідчить про непрозору політику влади, у здійсненні якої громадськість позбавлена брати реальну участь”, - сказала вона.