11-13 березня 2009 року спільний проект ЄС та ПРООН «Спільнота споживачів та громадські об`єднання» провів третій міжнародний форум, присвячений Всесвітньому дню захисту прав споживачів.

Всесвітній День захисту прав споживачів – це подія, що відзначається щорічно 15 березня задля консолідації всесвітнього споживчого руху. Це також час для того, щоб популяризувати основні права споживачів, вимагаючи дотримання та виконання цих прав. Вперше цей день відзначався  15 березня 1983 року, та з того часу став важливою подією для мобілізації громадянської активності.

Форум «ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ: СУЧАСНІ ПІДХОДИ В ЄС ТА УКРАЇНІ» є вже третім поспіль зібранням споживчих організацій України та світу, що має на меті впровадження кращих світових практик захисту прав споживачів на українських теренах. Маючи за плечима 3 роки співпраці, спрямованої на консолідацію споживчих організацій, академічних кіл, міжнародних проектів та соціально відповідального бізнесу, Проект «Спільнота Споживачів та Громадські Об’єднання» прагне до нового рівня партнерства між державними структурами у справах захисту прав споживачів та громадських організацій.

Відео дня

«В Європі споживчий рух є надзвичайно сильним», - зазначає ДІРК ШЮБЕЛЬ, в.о. Керівника торгово-економічного відділу Представництво Європейської Комісії в Україні, - «Це виражається через постійне вдосконалення споживчого законодавства, в доповненні вже існуючих споживчих Євродиректив та взаємодії між споживчими організаціями Європейського Союзу». 

Прагнучи до активних спільних дій, учасники 2-го Споживчого Форуму 2008 року уклали  Меморандум, підписантами якого стали найактивніші споживчі організації України, що намагались сприяти широкому соціальному діалогу в країні для подолання нагальних проблем у сфері прав та інтересів споживачів та вирішення споживчих спорів на місцях.

Права споживачів є закріпленими в багатьох міжнародних документах, зокрема в Керівних принципах ООН щодо захисту прав споживачів. І саме на споживачів покладається основна функція в регулюванні ринкової економіки, стверджує ЙОАННА КАЗАНА-ВИШНЬОВЕЦЬКА, заступник постійного представника, ПРООН. «Інформований споживач своїм свідомим вибором має регулювати ринок товарів та послуг в національній економіці, голосуючи своїм гаманцем та викорінюючи недобросовісні практики та товари, не обираючи їх», говорить пані КАЗАНА-ВИШНЬОВЕЦЬКА.

Особливим фокусом цьогорічного Споживчого Форуму були напрацьовані під час секцій та пленарних засідань шляхи взаємодії між закладами освіти та недержавними споживчими організаціями. Це партнерство впроваджуватиметься зокрема через проведення Всеукраїнського конкурсу для школярів «Молодь тестує якість» та «Зелене споживання», пілотування курсу для середньої школи «Основи споживчих знань» та інформаційного обміну між споживчими організаціями та центрами підвищення кваліфікації викладачів. Обидві ці ініціативи координуються та підтримуються Міністерством Освіти та Науки України.

«Ми нарешті змогли втілити те, до чого прагнули вже довгий час – впровадження курсу з основ споживчих знань до змісту загальної середньої освіти», - каже ОЛЕГ ЄРЕСЬКО, Директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти, Міністерство освіти і науки України. «Цей курс повністю відповідає кращим практикам впровадження споживчої освіти в ЄС та є виконанням європейського курсу, який задекларувала держава Україна».

Окрім цього, із залученням експертів з Всесвітньої конфедерації споживчих об’єднань (Consumers International) та Штіфтунг Варентест (Stiftung Warentest) обговорювалися правові споживчі питання – медіація та позасудове вирішення споживчих спорів, інформаційні кампанії в інтересах споживачів, незалежне тестування та інші нагальні споживчі питання.

Наприкінці Форуму, 13 березня, відбулася церемонія нагородження переможців конкурсу зі споживчої журналістики «Правда для Людей».

Такий конкурс проходив в Україні вперше, його організаторами виступили: Спільний проект Програми розвитку ООН та Інститут Масової Інформації. Метою конкурсу, який проходив з 3 листопада 2008 року по 31 січня 2009 року, було покращення висвітлення в українських ЗМІ питань якості товарів, робіт і послуг, прав споживачів та їх захисту, сприяння донесенню повної та об’єктивної інформації з цих питань та збільшення обізнаності громадян щодо питань якісного та безпечного споживання.

Конкурс відбувався за наступними номінаціями:

· Кращий телесюжет чи програма;

1 премія - Віталій Єрмак, ICTV

2 премія - Анастасія Даугуле, ІНТЕР

· Кращий радіосюжет чи програма;

1 премія - Ігор Епельбойм, Радіо «Житомирська Хвиля»

· Краща друкована публікація;

1 премія - Руслан Оруджев, газета «Інформатор» (Львів)

2 премія - Ольга Скрипник, «Дзеркало Тижня»

· Краща інтернет публікація;

1 премія - Іван Бумін, «Нова демократія» (Харків)

2 премія - Олена Непокора, www.from-ua.com (Дніпропетровськ)

В ході конкурсу організатори відзначили окрему номінацію «За кращий навчальний фільм на споживчу тематику», автором якого була Еліна Бабешко, МП «Маяк» м. Дніпропетровськ. «Ми побачили, що є роботи, які за своїм креативним та інформаційним потенціалом не вкладаються в жодну з існуючих номінацій, але є творчим засобом донесення важливої інформації до маленьких споживачів», - каже керівник проекту «Спільнота Споживачів» пані КЛАВДІЯ МАКСИМЕНКО.

Загалом було отримано роботи від більш ніж 130 журналістів та кореспондентів зі всієї України за всіма номінаціями.

Журналісти-переможці нагороджуються поїздкою на стажування до Німецького Інституту порівняльних споживчих експертиз Штіфтунг Варентест, Німеччина (www.test.de) – споживчої організації, яка займається інформуванням населення щодо якості товарів на ринку Європейського Союзу.

Контакти: 

Марія Савченко -  експерт з моніторингу та інформації

тел: (044) 253 67 05, maria.savchenko@undp.org.ua