Кожного дня мільйонам жителів України загрожує небезпека стати жертвами техногенної катастрофи та пережити «другий Чорнобиль». Найстрашніше те, що українці про смертельну небезпеку навіть не здогадуються. Про це йшлося 3 вересня 2007 р. на прес-конференції Партії Зелених України, присвяченій транзитним перевезенням радіоактивних відходів територією нашої держави.

Справа в тому, що Україна є учасником трьохсторонньої угоди з Росією та Болгарією щодо транзиту ядерних вантажів територією нашої держави, –  документ був ратифікований Верховною Радою в ті часи, коли там не було Зелених. В результаті залізничними дорогами України регулярно прямують ешелони з відпрацьованим ядерним паливом (ВЯП) з болгарського міста Козлодуй до Росії на переробку, а звідти – курсують потяги у зворотному напрямі зі свіжим паливом  для АЕС країн Центральної Європи. Ці потяги проходять через 5 областей України: з міста Ізмаїл в Одеській обл. до міст Хутір Михайлівський і Куп’янськ на Харківщині. В цих регіонах мешкає близько 14 млн. людей, які в буквальному сенсі слова живуть на пороховій діжці. Нещодавно парламент пролонгував дану угоду ще на 10 років.

„У 2006 р. територією України було перевезено 110 тонн відпрацьованого ядерного палива шістьма потягами, хоча згідно угоди передбачено лише 1-2 транзити на рік, – зазначив експерт Національного комітету з радіаційного захисту Володимир Усатенко. – Та й тих 15 тонн, які перевозить один потяг, у разі аварії спричинять викид радіації значно більший, ніж славнозвісний чорнобильський викид”. Експерт також додав, що у атомній сфері обертаються величезні кошти, які розподіляються серед обраного числа людей, а з наслідками „мирного атому” доведеться мати справу нашим нащадкам. Так, на сьогодні в Україні вже накопичено близько 120 млн. тонн ВЯП, тобто на кожного жителя наразі доводиться 2,5 куб. метрів!

Відео дня

„Лише екологічно безпечне є економічно вигідним, – нагадав учасникам прес-конференції гасло Зелених голова Одеської обласної організації ПЗУ та член Політради Юрій Крук. – А угода, яку підписала Україна, є якраз чимось протилежним до цього. Так, фінансовий зиск державі –абсолютно мінімальний – близько 1 млн. грн за один транзит, в той час як ризики – просто незпівмірні. Нагадаю, що на ліквідацію „фосфорної” катастрофи під Ожидовим пішло 100 млн. грн. Більше того, згідно умов цієї кабальної угоди відповідальність за будь-який, інцидент, що трапився на території України, несе наша держава. Тобто, ми заплатимо, приміром, і за пошкодження вантажу, і самі будемо мати справу з усіма наслідками, які – без перебільшення – можуть бути просто катастрофічними.”

„Отримати в Україні будь-яку достовірну інформацію про дату та час проходження небезпечного транзиту – абсолютно неможливо, вся ця інформація утаємничена, хоча це напряму порушує Конституцію, де говориться, що громадяни України мають право знати про екологічну небезпеку, яка їм загрожує, – підкреслив академік Міжнародної кадрової академії при ЮНЕСКО та Раді Європи, доктор економічних наук Валерій Осипов. – Але ми отримали інформацію з Росії, з джерел, близьких до ФСБ, що наступний „смертельний вантаж” відправиться з Ізмаїлу 19 вересня о 16-й годині. Тож ми закликаємо всіх небайдужих громадян держави долучитися до уточнення цієї інформації, і у вигляді призу за компетентну інформацію гарантуємо туристичну мандрівку до Данії, однієї з найбільш екологічних країн Європи.”

Валерій Осипов також розповів, що Зелені Одеси у 2002 р. вже брали участь у пікеті в Ізмаїлі, і що цього разу також планується масштабна акція протесту.

Наприкінці заходу Юрій Крук зачитав Заяву, де зокрема говориться, що Партія Зелених України вимагає від найвищих посадовців негайно зупинити трьохсторонню транзитну угоду – до з’ясування відповідальних посадовців за небезпечні транзити, і накласти мораторій на будь-які перевезення небезпечних вантажів територією України.