Спостерігачі Місії ENEMO вважають, що суперечливе рішення Кіровоградської територіальної виборчої комісії про скасування реєстрації одного з провідних кандидатів на посаду міського голови Олександра НІКУЛІНА негативно вплинуло на виборчий процес в Кіровограді.

Як передає кореспондент УНІАН, про це сказав глава місії ENEMO в Україні Марко ДОШЛЯК сьогодні на прес-конференції в УНІАН.

Водночас повторні вибори місцевих голів Полтави і Чернігова відбулись 26 листопада у відповідності до міжнародних норм, відзначив він.

Відео дня

“Вибори проходили згідно з правилами і не було зафіксовано серйозних порушень в усіх містах, окрім м. Кіровоград”, - сказав він.

М.ДОШЛЯК відзначив, що умови, за яких було прийнято рішення про скасування реєстрації О.НІКУЛІНА, а також непрозорість дій виборчих органів спричинило сум’яття серед членів виборчих комісій та виборців щодо статусу цього кандидата, таким чином викликавши серйозні сумніви щодо впорядкованості та відповідності цього процесу законодавчим нормам.

“Через це ми не можемо з впевненістю сказати, що виборчий процес відбувався згідно з демократичними стандартами”, - сказав він.

У свою чергу спостерігач місії Марко ІВКОВИЧ зазначив, що спостерігачі ENEMO дали оцінку “добре” процедурі відкриття виборчих дільниць у 95% випадків з 14 відвіданих дільниць. Він зазначив, що організацію виборчих дільниць можна охарактеризувати як прийнятну. В Кіровограді спостерігачі звернули увагу на те, що 3 із 7 відвіданих ними вранці 26 листопада дільниць відкрилися із запізненням.

Загалом спостерігачі місії відвідали 154 виборчі дільниці впродовж процесу голосування та оцінили його перебіг як добрий у 95% випадків. Задокументовані порушення здебільшого стосувалися недостатньої кількості плакатів з інформацією про процес голосування. Ця проблема була помічена на 18% дільниць протягом спостереження у Полтаві та дещо меншій кількості в Чернігові і Кіровограді. Окрім того, 3% відвіданих виборчих дільниць мали проблеми з опломбуванням виборчих скриньок, на трьох була помічена присутність осіб, які не мали на це офіційного права, та у двох випадках - наявність агітаційних плакатів поряд із виборчими дільницями. У Кіровограді спостерігачі звітували про невідповідну документацію процедури голосування поза приміщенням для голосування на 10% з відвіданих ними виборчих дільниць.

М.ІВКОВИЧ зазначив, що якість списків виборців залишається серйозною проблемою. Спостерігачі говорили про подібні проблеми в усіх трьох містах, хоча в Чернігові було задокументовано менше таких випадків, ніж у Кіровограді чи Полтаві. Більшість таких проблем мали місце на дільницях із більш ніж 2 тис. виборців.

Як зазначила спостерігач місії ENEMO Лілія ШИБАНОВА, вибори міського голови в Полтаві, за якими вона спостерігала, проходили “спокійно і без застосування брудних технологій”. Водночас вона вважає, що кандидати недостатньо використали своє право на проведення дебатів на місцевому телебаченні.

Спостерігачі ENEMO виробили рекомендації, зокрема, про те, що виборче законодавство повинно встановити крайній термін для зняття кандидатури певної особи з виборів, виключення його імені з виборчих бюлетенів та чітко визначити процедуру подання судової апеляції щодо подібних рішень.

Окрім цього, дані списку виборців мають постійно та систематично поновлюватись за участю органів центральної влади.

Для уникнення процедурних проблем, що мають місце на дільницях, які обслуговують більш ніж 2 тис. виборців, максимальна кількість виборців на одну дільницю має бути обмежена до 2 тис. Закон, який регулює виборчі процеси на місцевому рівні, має бути змінений відповідно до решти виборчого законодавства. Зокрема, він має дозволити незалежним внутрішнім спостерігачам спостерігати за перебігом місцевих виборів.

Місія ENEMO складається із спостерігачів з 11 країн.

Чотири пересувних команди в Полтаві, п’ять у Чернігові та п’ять у Кіровограді відвідали близько 40-50% від загальної кількості виборчих дільниць та усі окружні і міські виборчі комісії.

ENEMO - Європейська мережа організацій, що спостерігають за виборами - є групою з 19 провідних громадських організацій із країн Центральної та Східної Європи та Центральної Азії.