Справа № 2а -419/2006р.

ПОСТАНОВА ІМ`ЯМ УКРАЇНИ

18 липня 2006 року Жовтневий районний суд м. Дніпропетровська в складі: головуючого - судді - Ткаченко Н.В.

Відео дня

при секретарі - Алпенідзе Е.Т., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Філатова Бориса Альбертовича до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, Дніпропетровської обласної ради (третя особа - Лазаренко Павло Іванович) про дострокове припинення повноважень особи як депутата Дніпропетровської обласної ради, визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у відмові від дострокового припинення повноважень особи як депутата Дніпропетровської обласної ради, визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної ради, яка полягає в ненаданні відповіді на запит позивача, щодо дострокового припинення повноважень особи як депутата Дніпропетровської обласної ради, зобов`язання Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії вчинити певні дії,

 ВСТАНОВИВ:

10 липня 2006 року до Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська звернувся Філатов Б.А. з

адміністративним    позовом    до    Дніпропетровської    обласної    територіальної    виборчої комісії,

Дніпропетровської обласної ради (третя особа – Лазаренко Павло Іванович).

У позовній заяві просив достроково припинити повноваження Лазаренка Павла Івановича як депутата Дніпропетровської обласної ради; визнати неправомірною бездіяльність Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у відмові від дострокового припинення повноваження Лазаренка Павла Івановича як депутата Дніпропетровської обласної ради; визнати неправомірною бездіяльність Дніпропетровської обласної ради, яка полягає в ненаданні відповіді на запит позивача щодо дострокового припинення повноважень Лазаренка П І., як депутата Дніпропетровської обласної ради; зобов`язати Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію виконати вимоги статті 78 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" шляхом прийняття рішення щодо реєстрації депутатом Дніпропетровської обласної ради наступного за черговістю кандидата у депутати Дніпропетровської обласної ради у виборчому списку Блоку Лазаренка - політичних  партій Всеукраїнське об`єднання „Громада", „Соцiал-Демократичний Союз", Соцiал-

Демократичної партії України, висунутого на міжпартійній конференції Дніпропетровських обласних

організацій політичної партії Всеукраїнське об`єднання ".Громада", "Соціал-Демократичний Союз", Соціал-Демократичної партії України.

У судовому засіданні представник позивача - Санжара О.О. (що діє за дорученням від 15/05.2004р. – а. с. № 31) позовні вимоги  підтримав  повністю, пояснивши,  що  вказані у позові дії відповідачів,  а також бездіяльність Дніпропетровської обласної ради порушують особисті права та захищені законом інтереси позивача,  як члена територіальної  громади Дніпропетровської  області, кандидата  у    депутати Дніпропетровської обласної ради.

Представник Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії - Корнілов О.О. (що діє за дорученням від 03.07.2006 р.,- а. с..№° 32) проти задоволення позовних вимог не заперечував, зазначивши у поясненнях, що дострокове припинення повноважень депутата Дніпропетровської обласної ради на підставі статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» законом прямо не віднесено повноважень територіальної виборчої комісії. Відповідно, комісія не може самостійно достроково припинити повноваження депутата Дніпропетровської обласної ради, проте така компетенція є у судових органів, оскільки у відповідності до частини 3 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Представник Дніпропетровської обласної ради – Анікєєва С.Є (що діє за дорученням від 27.01.2006р. - а.с. № 33) проти задоволення позовних вимог в частині визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної ради заперечувала, посилаючись на те, що звернення позивача не надходило, а у представника позивача немає належних доказів щодо відправки вказаного звернення на адресу Дніпропетровської обласної ради. В частині інших позовних вимог просив справу вирішити у відповідності до вимог чинного законодавства.

Третя особа - Лазаренко Павло Іванович чи його представник на судове засідання не з`явилися.

У відповідності до статті 35 КАСУ повістка вручається під розписку. Повістка може бути вручена безпосередньо в суді. Суд може за згодою особи, яка бере участь у справі, видати їй повістку для вручення іншій особі, яка викликається до суду. Особа, яка вручає повістку, зобов`язана повернути до адміністративного суду розписку адресата про одержання повістки, яка приєднується до справи.

Повістки для вручення особам, які приймають участь у справі, були видані позивачеві за його згодою (ухвала судді від 10.07.2006р. - а. с. № 1).

 

Представник позивача - Санжара О.О. (що діє за дорученням від 15.05.2004р. - а.с. № 31) на судовій повістці для третьої особи Лазаренка П.І. зробив відмітку про тимчасову відсутність адресата за адресою: м. Київ, вул. Десятинна, буд. 10, кв. 7. Також за вказаною адресою відсутні члени сім`ї адресата, які могли і отримати вказану повістку (а. с. № 28 - зворотна сторінка).

У відповідності до ч. 5 статті 35 КАСУ, у разі тимчасової відсутності адресата особа, яка повинна вручити повістку, відмічає у повістці відомості про те, куди вибув адресат та коли передбачається його повернення за наявності таких даних.

Представником позивача було зроблено відмітку про відсутність адресата, відомості про місце вибуття адресата та коли передбачається його повернення представникові позивача надані не були.

Підпис представника позивача засвідчено житлово-експлуатаційною організацією за місцем проживання адресата - Державним підприємством „Укржитлосервіс" - у віданні якої знаходиться будинок за адресою: м. Київ, вул. Десятинна, 10.

Суд вважає, що відсутність третьої особи - Лазаренка П.І. за адресою, вказаною в якості постійного місця проживання при реєстрації кандидатом у депутати Дніпропетровської обласної ради, а також відсутність за вказаною адресою членів його сім`ї не може перешкоджати захисту прав позивача та розгляду справи по суті.

Суд вважає, що повістка направлялася третій особі у порядку, передбаченому ч.1-2 статті 35 КАСУ,

уповноважена на вручення особа зробила на повістці відмітку у відповідності до частини 5 статті 35 КАСУ.

Внаслідок цього, немає підстав для відкладення розгляду справи, передбачених статтею 128 Кодексу

адміністративного судочинства України.

Сторони не заперечували проти слухання справи без участі третьої особи.

За таких обставин суд вважає за можливе розгляд адміністративної справи за відсутності третьої

особи.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що вимоги адміністративного позову Філатова Б.А підлягають задоволенню частково з наступних підстав.

Протоколом №2 Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Дніпропетровської обласної ради було визначено осіб, обраних депутатами Дніпропетровської обласної ради 5 скликання. В тому числі, від Блоку Лазаренка - політичних партій Всеукраїнське об`єднання "Громада", "Соціал-Демократичний Союз" та Соціал-демократичної партії України, було визначено обраним Лазаренка Павла Івановича, 1953 року народження, члена партії Всеукраїнське об`єднання "Громада", тимчасово непрацюючого, м. Київ, вул. Десятинна, буд.10, кв. 7.

Відповідно до постанови Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії від 27.04.2006р. № 43 Лазаренка Павла Івановича було зареєстровано в якості депутата Дніпропетровської обласної ради.

З 17 травня 2006 року, після відкриття першої сесії Дніпропетровської обласної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією Лазаренко Павло Іванович набув повноважень депутата Дніпропетровської обласної ради.

Пунктом 2 частини 1 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» закріплено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у статті 5 вказаного закону підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, у тому числі, у разі припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України.

При цьому, вказана норма не містить часових обмежень для поняття виїзду за кордон.

14 лютого 1999 року Лазаренко П. І. вилетів літаком з України до Греції. 19 лютого 1999 року він був

затриманий на території США службою іміграції та натуралізації США та до 11 червня 2003 року знаходився під арештом. З 12 червня 2003 року Лазаренко П. І. рішенням суду звільнений під заставу і на теперішній час перебуває на території США. Вказані факти викладені у Постанові Центральної виборчої комісії "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку Блоку Лазаренка політичних партій Всеукраїнське об`єднання "Громада", "Соціал-демократичний Союз" та Соціал-демократичної партії України" №280 від 27 грудня 2005 року.

У згаданій Постанові Центральної виборчої комісії "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні

депутати України, включених до виборчого списку Блоку Лазаренка - політичних партій Всеукраїнське

об`єднання "Громада", "Соціал-Демократичний Союз" та «Соціал-демократичної партії України» № 280 від 27 грудня 2005 року зазначається, що за інформацією, наданою на запит Центральної виборчої комісії Генеральною прокуратурою України та Державним департаментом у справах громадянства, іміграції та реєстрації фізичних осіб Міністерства внутрішніх справ України у зв’язку з розглядом питання про реєстрацію кандидатом у народні депутати України Лазаренка Павла Івановича, встановлено, що Лазаренко П. І.  протягом останніх п`яти років на території України не проживав (а.с. № 8-12).

Враховуючи, що факт проживання за межами України встановлено Постановою Центральної виборчої комісії, тобто засвідчено офіційним документом, в наявності є підстави для дострокового припинення повноважень депутата Дніпропетровської обласної ради Лазаренка Павла Івановича, встановлені ч. 1 статті і Закону України „Про статус депутатів місцевих рад", внаслідок чого суд вважає позовні вимоги у вказаній частині обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Позивач як член Дніпропетровської територіальної громади та кандидат у депутати Дніпропетровської обласної ради 09.06.2006 року звертався до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії:

 

з приводу припинення депутатських повноважень Лазаренка Павла Івановича. Дніпропетровська обласна територіальна виборча комісія повідомила про відсутність компетенції у виборчої комісії для дострокового припинення повноважень Лазаренка Павла Івановича як депутата Дніпропетровської обласної ради (а с № 2-23, 24).

Суд вважає, що подібна бездіяльність Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії порушила права та захищені законом інтереси позивача по справі, оскільки пункт 2 частини 1 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», яким закріплено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, у тому числі у разі припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України, є імперативною нормою, для виконання якої достатньо лише наявності передбачених у ній підстав.

Маючи відомості про Постанову Центральної виборчої комісії "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку Блоку Лазаренка політичних партій Всеукраїнське об`єднання "Громада", "Соціал-Демократичний Союз" та Соціал-демократичної партії України" № 280 від 27 грудня 2005 року, територіальна виборча комісія була зобов`язана виконати вимоги пункту 2 частини 1 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та статті 78 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» шляхом прийняття рішення щодо реєстрації депутатом Дніпропетровської обласної ради наступного за черговістю кандидата у депутати Дніпропетровської обласної ради у виборчому списку Блоку Лазаренка - політичних партій Всеукраїнське об`єднання «Громада» , «Соціал-Демократичний Союз» та «Соціал-демократичної партії України», однак не вчинила жодних дій щодо виконання вимог закону.

Подібна бездіяльність відповідача - Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії -

порушує права та захищені законом інтереси позивача, внаслідок чого суд приходить де висновку про

обґрунтованість позовних вимог щодо визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у відмові від дострокового припинення повноваження Лазаренка Павла Івановича як депутата Дніпропетровської обласної ради.

З вищенаведених висновків суд не може прийняти до уваги як безпідставні та необґрунтовані

заперечення представників відповідачів щодо заявлених позовних вимог, відносно яких суд постановляє рішення про задоволення позовних вимог.

Позовні вимоги адміністративного позову в частині вимог до Дніпропетровської обласної ради щодо визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної ради, яка полягає в ненаданні відповіді на запит позивача щодо дострокового припинення повноважень Лазаренка П.І. як депутата Дніпропетровської обласної ради, не підлягають задоволенню, виходячи з наступного:

У відповідності до статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.  Представником Дніпропетровської обласної ради було зазначено, що Дніпропетровська обласна рада не отримувала звернення позивача Філатова Б.А.  щодо припинення депутатських повноважень Лазаренка П.І.,  при  цьому у ході  судового розгляду представник позивача не надав належних показів звернення до Дніпропетровської обласної ради.

Зважаючи на вказане, вимоги Адміністративного позову щодо визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної ради не можуть бути задоволені судом, як необґрунтовані.

Обговорюючи питання про розподіл судових витрат, та приймаючи до уваги положення ч. і ст. 94 КАС України, суд вважає за необхідне судові витрати, понесені позивачем при сплаті судового збору у розмірі 34 грн. (а.с. № 6), компенсувати за рахунок Державного бюджету України з урахуванням положень ст.95 Конституції України, п.2 ст.4, ст. 23, 30 Бюджетного кодексу України (тобто беручи до уваги ті обставини, що бюджетом 2006року такі витрати не передбачені).

Крім того, суд приймає до уваги і те, що на день винесення рішення по справі КМУ України

не прийнято постанови "Про граничні розміри, компенсації витрат, пов’язаних з розглядом цивільних та адміністративних справ, і порядок їх компенсації за рахунок держави".

Керуючись ч. ч. 1-3 статті 5 Закону України „Про статус депутатів місцевих рад", ст. 78 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, .міських голів", статтями 3, 17, 18, 19, 71, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Філатова Бориса Альбертовича до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, Дніпропетровської обласної ради /третя особа - Лазаренко Павло Іванович/ про дострокове припинення повноважень особи як депутата Дніпропетровської обласної ради, визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у відмові від дострокового припинення повноважень особи як депутата Дніпропетровської обласної ради, визнання неправомірною бездіяльності Дніпропетровської обласної ради, яка полягає в ненаданні відповіді на запит позивача, щодо дострокового припинення повноважень особи як депутата Дніпропетровської обласної ради, зобов`язання Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії вчинити певні дії - задовольнити частково.

 

Достроково припинити повноваження Лазаренка Павла Івановича як депутата Дніпропетровської обласної ради.

Визнати бездіяльність Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає

у відмові від дострокового припинення повноваження Лазаренка Павла Івановича як депутата

Дніпропетровської обласної ради, неправомірною.

Зобов`язати Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію виконати вимоги статті 78

Закону України „Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та

сільських, селищних, міських голів" шляхом прийняття рішення щодо реєстрації депутатом

Дніпропетровської обласної ради наступного за черговістю кандидата у депутати Дніпропетровської

обласної ради у виборчому списку Блоку Лазаренка - політичних партій Всеукраїнське об`єднання

„Громада", „Соціал-Демократичний Союз", Соціал-Демократичної партії України, висунутого на міжпартійній конференції Дніпропетровських обласних організацій політичної партії Всеукраїнське об`єднання «Громада», „Соціал-Демократичний Союз",  Соціал-Демократичної партії України.

У частині вимог позову про визнання бездіяльності Дніпропетровської обласної ради, яка полягає в

ненаданні  відповіді  на запит  позивача щодо дострокового  припинення  повноважень Лазаренка Павла Івановича як депутата Дніпропетровської обласної ради, неправомірною - відмовити.

Судові витрати, понесені Філатовим Б.А. по сплаті судового збору у розмірі 34 грн., компенсувати за

рахунок Державного бюджету України.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження,

якщо таку заяву не буде подано.

У випадку подання заяви про апеляційне оскарження, але не подання у відповідний строк апеляційної

скарги, постанова набирає законної сили після закінчення такого строку.

У разі подання Апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає  чинності після закінчення

апеляційного розгляду справи.

Заява про апеляційне оскарження постанови може бути подана протягом десяти днів з дня її

проголошення, а у разі проголошення лише вступної та резолютивної частин постанови - з дня укладення постанови у повному обсязі.

Апеляційна скарга подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

У строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження, апеляційна скарга може бути

подана без попереднього подання такої заяви.