„Скільки можуть коштувати ймовірні вибори українського парламенту?

11:00, 24 липня 2006
Останні події
0 0

24 липня 2006 р., об 11.00, в УНІАН відбулася прес-конференція Коаліції громадських організацій України „Свобода вибору” на тему „Скільки можуть коштувати ймовірні вибори українського парламенту?”, організована як заключна прес-конференція у рамках проекту „Громадський моніторинг фінансування парламентських виборів 2006 р”, що здійснювався за підтримки Національного Демократичного Інституту та Фонду “Демократичні інститути і практики” Посольства Канади в Україні.

Як повідомив Ігор Марков (керівник напрямку проекту „Експертний аналіз витрат політичних партій на виборчу кампанію”), „ми стали свідками існування двох паралельних політичних дійсностей в Україні. З одного боку, утворена парламентська більшість готова сформувати уряд і подано кандидатуру прем’єр-міністра, з іншого боку, уже фактично триває кампанія підготовки до позачергових парламентських виборів”.  У разі, якщо повторні вибори відбудуться, можна прогнозувати, що вони будуть в основному біполярними (базованими на протистоянні БЮТ-Регіони), і суто технологічними. Мірилом відносин кампанії стануть гроші, ресурси чи доступ до них. Зважаючи на те, що на попередніх виборах партії виконували фактично роль брендів, що зумовлювало конвертацію коштів і ресурсів у депутатські мандати, ставка і  на ці вибори залишатиметься високою. Індустрія кампанії весняних виборів 2006 р. фактично не переривалася, і зараз здійснюється на основі попереднього шаблону з відповідно закладеними ресурсами, про що свідчать акції, що відбуваються зараз на підтримку чи проти „антикризової коаліції”. Характерними рисами цієї кампанії можуть стати проведення масових агітаційних заходів, масове використання локального адміністративного ресурсу, всіх медіа-ресурсів. Може бути проблемним дотримання чесності та прозорості виборчої кампанії, а також підрахунку голосів з огляду на слабкість виконавчої влади та зростання недовіри до правових механізмів серед учасників виборчого процесу та в суспільстві.   Незважаючи на те, що, у разі проведення, кампанія відбуватиметься в стислі терміни, можна припустити, що її фінансування перевищить 1 млрд. дол.

Експерт Коаліції „Свобода вибору” Анна Ярова (керівник напрямку „Політична реклама” у рамках проекту „Громадський моніторинг фінансування парламентських виборів 2006 р.” ) зазначила, що виплати з бюджету, пов’язані з державним фінансуванням політичних партій, ще не здійснені і мають бути закладені до бюджету 2007 року. Йдеться про компенсацію витрат партій, що пройшли до парламенту, на передвиборчу агітацію (всього близько 127 млн. грн.) і про передбачене законодавством надання партіям коштів на підтримку їх статутної діяльності (всього близько 130 млн. грн. на рік, із щорічним зростанням суми).

В свою чергу координатор проекту „Громадський моніторинг фінансування виборів 2006 р.” Ольга Машталер ознайомила присутніх із рекомендаціями стосовно необхідних змін до законодавства у частині фінансування виборів, які зможуть зробити виборчий процес більш прозорим. Зокрема, як зазначила п. Машталер, в цілому закони про вибори народних депутатів та про місцеві вибори містили чимало позитивних нововведень, що покликані демократизувати процес фінансування виборів в Україні, наприклад, скасування ліміту виборчого фонду на рівні парламентських виборів, конкретизація та визначення понять передвиборної агітації, політичної реклами і непрямого підкупу виборців. Однак досвід виборів засвідчив, що необхідний перегляд норм щодо ліміту на розмір виборчого фонду на місцевих виборах і встановлення його у реалістичному розмірі.  Також ґрунтовного підходу в регулюванні виборчого процесу вимагають поняття антиреклами та соціальної реклами.  Виконавці проекту також вважають, що доцільно відновити у виборчому законодавстві існуючу раніше норму про обов’язок ЦВК офіційно оприлюднювати подані розпорядниками виборчих фондів звітів про надходження та використання коштів - потребу в оприлюдненні цієї інформації засвідчив цей проект, до виконавців якого зверталося чимало журналістів з проханням прокоментувати різницю даних, задекларованих у звітах, і даних моніторингу. Також бажаним є встановлення вимог щодо розкриття у звітах про надходження та використання коштів не лише напрямів використання коштів, але і відомостей про осіб, які здійснювали внески до виборчих фондів понад певний встановлений законом обсяг (значні внески), що б великою мірою сприяло прозорості та публічності виборчого процесу.

Детальніша інформація  про методологію та результати проекту розміщена на сайті Коаліції “Свобода вибору” www.coalition.org.ua.

Контакти:

Ігор Марков – markov@bigmir.net, 8 050 519 20 17;

Анна Ярова  - yarovaya_anna@ukr.net, 8 067 446 53 66;

  Ольга Машталер – olya@coalition.org.ua , 8 067 446 54 34.

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter