Підробка картин. Перші спроби захисту прав авторів. Справа Яблонської.

12:19, 14 липня 2006
Останні події
11 0

17 липня 2006 року о 12.00  в «УНІАН» відбудеться прес-конференція  на тему:  «Підробка картин. Перші спроби захисту прав авторів. Справа Яблонської».

Прес-конференція присвячена ситуації на арт-ринку, зокрема стосовно підробки картин відомих вітчизняних митців, а також використання імен митців, зокрема, імені Тетяни Яблонської, щодо картин невідомих художників з метою їх «комерціалізації».

У прес-конференції візьмуть участь:  1. Атаян Гаяне Арменівна, художник, донька Т. Яблонської.

2. Григор’єв Іван Мар’янович, художник, онук С. Григор’єва.

3. Костецька Ольга Володимирівна, художник, донька В. Костецького.

4. Романова Наталія Валентинівна, мистецтвознавець, викладач Академії образотворчого мистецтва та архітектури.

5. Андрєєва Наталія Леонтіївна, директор галереї «А-Хауз».

6. Андрій Леонідович Карнаухов, адвокат, партнер Адвокатського об’єднання «Волков і Партнери».

7. Ткаченко Катерина Андріївна, юрист Адвокатського об’єднання «Волков і Партнери».

Останнім часом події навколо творчості українських митців помітно «активізувалися»: було пограбовано музей ім. Задорожнього в м. Ржищів, Яготинський музей, музей ім. М. Приймаченко, пограбування приватних колекцій (наприклад, В. Тирона). Крім того, останніми роками помітно пожвавішала діяльність галерей, аукціонів, виставок, зріс попит на національне мистецтво, в тому числі на світовому рівні. Звичайно, що за таких умов кількість «давно забутих» творів митців світового значення значно зросла. Тому, нерідко виникають конфлікти щодо появи фальшивих картин, котрі підписані іменем того чи іншого видатного українського художника.

Слід відзначити, більшість конфліктів пов’язаних із появою фальшивок на арт-ринку закінчується нічим. Більш того, із всієї маси конфліктів лише поодинокі випадки висвітлюється в пресі. Більшість подій все ж залишається поза увагою громадськості. Зрозуміло, що за таких обставин питань про захист порушених прав художників не поставало. Точніше, не поставало до 2004 року, до того моменту, коли всі межі припустимого були перейдені.

Так, з 10 червня по 15 липня 2004 року в приміщенні Київського музею російського мистецтва проходила виставка “Український живопис 1945-1989 років. З приватних колекцій”, яка була організована галереєю «Естамп» та проводилася під патронатом Міністерства культури України. Під час цієї виставки експонувалися роботи різних вітчизняних художників, які відносяться до різних стилів та років їх творчості. На виставці виставлялися відомі і маловідомі роботи М. Глущенко, С. Шишко, С. Григор’єва, В. Костецького. Зокрема, були виставлені і чотири роботи, автором яких було зазначено художницю Т.Н. Яблонську.

Виставка широко рекламувалася в засобах масової інформації. Крім того, до її відкриття було видано каталоги із зазначенням та фотографіями картин, представлених на виставці. В названих каталогах зазначалося про авторство Т.Н. Яблонської щодо чотирьох експонованих на виставці картин.

Однак, ознайомившись із вмістом зазначеного каталог до початку виставки, донька Т. Яблонської, Г. Атаян побачила, що картини запропоновані до виставки - «Седнів», «Збір урожаю», «На базар» - взагалі не є авторськими роботами Т. Яблонської. Що стосується картини «Весілля», вона можливо була авторським повтором однойменної картини художниці, водночас, вона настільки була спотворена невмілою реставрацію й доробкою, що взагалі втратила ознаки, притаманні авторській роботі Т.Н. Яблонської.

Г. Атаян повідомила організаторів виставки про експонування ними робіт, котрі не належать творчості Т. Яблонської, про те, що діями організаторів порушуються авторські права Т.Н. Яблонської та заборонила здійснювати публічний показ вищезазначених картин. Однак, вернісаж відбувся із експонуванням цих картин, а каталог виставки продавався цілий місяць у приміщенні Київського музею російського мистецтва, і продається дотепер в галереї «Естамп».

Ще під час проходження виставки Г. Атаян неодноразово зверталися до організаторів із вимогою спростувати у засобах масової інформації авторство Т.Н. Яблонської на названі роботи. Окрім того, сама художниця Т.Н. Яблонська також неодноразово зверталася до організаторів виставки з тим самим клопотанням, однак, відповіді на свої звернення, в тому числі письмові, не отримала. Також без належного реагування і відповіді залишися поширені в засобах масової інформації звернення художниці про порушення її прав та неприналежність до її творчості виставлених картин.

Для захисту своїх прав художниця була вимушена звернутися до Подільського районного суду м. Києва, однак там у розгляді справи Т. Яблонській було відмовлено.

Згодом вже Г. Атаян було здійснено спробу захистити права матері, і вона звернулася із позовом до Шевченківського районного суду м. Києва, в якому просить суд зобов’язати Київський музей російського мистецтва та галерею «Естамп» опублікувати у офіційних друкованих засобах масової інформації та спеціалізованих друкованих засобах масової інформації повідомлення щодо спростування авторства Т.Н. Яблонської стосовно картин «Седнів», «На базар», «Збір урожаю», «Весілля», а також вибачення за спричинену шкоду, нанесену авторові за життя, та її родині.

Наразі, розгляд справи триває у Шевченковському районному суді, де завершилося попереднє судове засідання у справ.

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter