Прокуратурою області звернулася до Київського райсуду  м. Харкова з адміністративним позовом про визнання нечинним рішення Харківської обласної ради від 3 червня 2006 р.  “Про забезпечення позаблокового нейтралітету статусу України і конституційних засад суверенітету та незалежності України на території Харківської області” і вимагає його скасування.

Як повідомили кореспонденту УНІАН у прес-службі прокуратури, за результатами вивчення прокуратурою області цього рішення встановлено, що ним  територію області визнано такою, на яку не розповсюджуються будь-які нормативні правові акти, що спрямовані чи безпосередньо передбачають будь-які дії чи зобов’язання щодо забезпечення вступу чи безпосередньо щодо вступу до НАТО.

Прокуратура вважає, що, ухвалюючи це рішення, обласна рада вийшла за межі повноважень, визначених законом для органів місцевого самоврядування, чим порушила положення ч.1 ст.144 Конституції України. Це рішення суперечить ст.24 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, якою визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відео дня

Крім того, зазначає прес-служба, пунктом 8 розділу 3 Хартії “Про особливе партнерство між Україною та Організацією Північно-атлантичного договору” від 9 липня 1997 р. передбачено співробітництво України та НАТО з військової підготовки, в тому числі проведення навчань у рамках  програми „Партнерство заради миру” на території України. Указом Президента України від 7 квітня 2006 р. „Про цільовий план Україна – НАТО на 2006 р. у рамках плану дій Україна – НАТО” передбачено протягом 2006 р. участь України у міжнародних операціях під егідою НАТО, продовження співробітництва з державами-членами НАТО та партнерами з питань спільної підготовки, у тому числі на території України, підрозділів збройних сил до участі у міжнародних миротворчих операціях.

Пунктом 23 ст. 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить схвалення рішення про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України, а ч.2 ст. 92 передбачено, що виключно законами України встановлюється порядок направлення підрозділів Збройних Сил України до інших держав, порядок допуску та умови перебування підрозділів збройних сил інших держав на території України.

Законом України від 17 березня 2004 р. ратифіковано Меморандум про взаєморозуміння між Кабінетом Міністрів України і штабом Верховного головнокомандуючого об’єднаних збройних сил НАТО на Атлантиці та штабом Верховного головнокомандуючого об’єднаних збройних сил НАТО в Європі щодо забезпечення підтримки операцій НАТО з боку України, яким визначено процедуру визначення місць забезпечення підтримки операцій або навчань та надання підтримки з боку країни, що приймає, силам, які дислокуються на її території, або силам, які отримують підтримку з боку країни, що приймає, під час проведення операцій НАТО.

Перевіркою встановлено, що Конституцією України та жодним із законів України органи місцевого самоврядування не наділені компетенцією приймати рішення про проголошення території міст без НАТО та про надання згоди щодо перебування на території міст військ інших держав.

Компетенція вирішення питання про перебування військ НАТО, інструкторів та інших представників НАТО на території України належить виключно державі в особі її відповідних органів, що узгоджується положеннями ст. 92 Конституції України, зазначається у повідомленні прес-служби прокуратури.