Експерти закликають ВР забезпечити рівні виборчі права для переселенців і трудових мігрантів

18:31, 17 березня 2017
Останні події
91 0

Київ. 17 березня. УНІАН. Експерти закликають Верховну Раду України на законодавчому рівні забезпечити рівні виборчі права для внутрішньо переміщених осіб з Донбасу і Криму, а також для внутрішніх трудових мігрантів та інших мобільних груп українців.

Про це на прес-конференції в УНІАН сказали експерти низки громадських організацій, які запропонували народним депутатам зміни до законів «Про Державний реєстр виборців», «Про місцеві вибори», «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» для захисту політичних прав переселенців та трудових мігрантів.

Виконавчий директор ГО «Громадський холдинг «Група впливу», консультант з питань ВПО Інституту суспільно-економічних досліджень Тетяна Дурнєва зазначила, що представники громадських організацій ще восени 2015 року вимагали від Верховної Ради прийняття законодавчих змін, щоб дозволити внутрішньо переміщеним особам голосувати на місцевих виборах.

Вона додала, що в десяти регіонах України були проведенні фокус-групові дослідження, в яких брали участь 123 внутрішньо переміщені особи. “За висновками вийшла така проблема, яка наразі не дуже зрозуміла нашим народним депутатам і навіть багатьом людям, які не є внутрішньо переміщеними особами, - чому люди не можуть змінити свою прописку, реєстрацію в паспорті. Принаймні є чотири причини, які називають внутрішньо переміщені особи, чому це (зміна реєстрації в паспорті) для них ризиковано”, - сказала Дурнєва.

Зокрема, вона сказала, що мова йде про питання ризику перетину лінії зіткнення. “Тому що якщо людина змінила свою прописку, і це стосується і переселенців зі сходу країни, і переселенців з Криму, набагато більше ризиків при перетині і адмінкордону, і лінії зіткнення”, - пояснила вона.

Також мова йде про меншу вірогідність втрати майна на непідконтрольних територіях. “Люди не хочуть змінювати свої прописки, це цілком обгрунтовано, тому що це є ризик того, що потім вони не доведуть, що там у них було майно”, - сказала Дурнєва.

Ще однією причиною вона назвала ментальний зв’язок з вимушено покинутою територією. Окрім того, йдеться про неможливість придбати нове житло і зареєструватись за новим місцем проживання.

Таким чином, заявила вона, з огляду на ці питання і на бажання переселенців бути залученими до активного життя, аби політичні права переселенців були належним чином захищені, громадські організації почали об’єднуватися і розробляти відповідні механізми, які пропонуються на розгляд народним депутатам для затвердження.

Своєю чергою голова БФ “Восток СОС” Олександра Дворецька сказала, що переселенці, особливо напередодні виборів, почувають себе виключеними з процесу виборчих кампаній та процесу прийняття рішень, бо це все відбувається без їхньої участі. “Тому що на сьогодні їх виключили з цього процесу, з процесу участі у місцевих виборах. Багато хто з них звертається до нас з приводу того, чому така несправедливість”, - сказала Дворецька.

Водночас вона звернула увагу на останнє засідання Ради безпеки і оборони України та на заяви лідерів держави, зокрема президента, які казали, “що ми не хочемо робити бізнес на крові, а хочемо зберігати зв’язок з цими територіями”.

“Я хочу сказати, що це є одним з простих кроків спробувати зберігати зв’язок з людьми, з людьми з донецькою і луганською реєстрацією чи з реєстрацією Автономної республіки Крим, - це сказати, що ми вам довіряємо, ми вам довіряємо робити місцеву політику в місцях свого переселення”, - заявила Дворецька.

Окрім того, координатор ГО «КримСОС» Таміла Ташева сказала, що перед місцевими виборами у 2015 році переселенці з Криму в будь-якому регіоні України дуже цікавились, чи можуть вони взяти участь у голосуванні в місцях свого нового проживання, чого у підсумку не відбулося. Вона висловила сподівання, що вимоги будуть почуті і зміни до законодавства будуть прийняті.

Координатор виборчих та парламентських програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська заявила, що чекати наступного виборчого процесу, коли рівень політизації є надзвичайно високим, не можна в жодному випадку, і тому є потреба прийняти зміни у чинне законодавство. “Відповідно, з’явився новий текст законопроекту, який стосується надання права як внутрішньо переміщеним особам, так і так званим трудовим мігрантам або мобільним групам громадян (які впродовж довгого часу живуть на одному місці, але не мають місцевої реєстрації)”, - сказала Айвазоська.

“Тези про те, що ви можете повернути свою територіальну громаду і там обирати місцеву владу, є абсурдними, тому що зв’язок втрачено, а можливості отримати місцеву реєстрацію немає”, - додала вона.

За її словами, усі гілки влади мають певний консенсус з приводу того, що право голосу на місцевих виборах переселенцям надавати не потрібно, бо вони начебто, як і трудові мігранти, можуть становити загрозу результатам виборів. “Я глибоко переконана в тому, що внутрішньо переміщені особи сьогодні є величезним капіталом, який стосується примирення і процесу реінтеграції за сценаріями держави Україна в перспективі подолання наслідків збройного конфлікту. Тому держава і громадянське суспільство не можуть сьогодні спокійно ставитися до того, що відсутнє право голосу на місцевих виборах як внутрішньо переміщених осіб, так і мобільних груп, оскільки саме ці групи є споживачами послуг і ресурсів, які надаються органами місцевого самоврядування і виконавчими структурами”, - сказала Айвазовська.

Також вона поінформувала, що у законопроекті пропонується ряд запобіжників, зокрема, що людина не може змінювати 12 разів на рік виборчу адресу, а є чітке обмеження – один раз на рік, а також що людина не може по факту вплинути на наявність виборчої адреси після того, як зареєстровано кандидатів, суб’єктів виборчого процесу. Окрім того, згідно з законопроектом, людина не може брати участь у першому турі виборів в одній громаді, і в другому турі – в іншій, тому політичний туризм виключений.

Своєю чергою старший радник з юридичних питань Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) Денис Ковриженко сказав, що в законі буде зафіксований перелік документів, який необхідний для зміни виборчої адреси. Також визначено, що зміна виборчої адреси не може відбуватися під час перебігу виборчого процесу.

За його словами, на сьогоднішній день цей законопроект створює можливості для забезпечення загального і рівного виборчого права для усіх громадян, у тому числі для ВПО і трудових мігрантів.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter