Київ. 28 квітня. УНІАН. На сьогодні 35% населення України підтримує ідею державного фінансування партій в тій чи іншій формі.
Про це сказав голова Центру політичних студій та аналітики Віктор Таран на прес-конференції в УНІАН, посилаючись на результати дослідження Центру.
За його словами, «хтось каже, що це має бути фінансування статутної діяльності, хтось каже, що це має бути надання безоплатної допомоги під час виборчої кампанії - надання приміщення, шпальти в ЗМІ». «Тобто, 35% населення розуміють, що без впровадження цього механізму дуже важко побороти політичну корупцію», - наголосив він
Таран зазначив, що у ВР була створена робоча група, до якої увійшли громадські експерти, представники політичних партій, народні депутати України та представники Міністерства юстиції, які починали розробляти законопроект щодо фінансування політичних партій. «Але на етапі підготовки Міністерство юстиції вийшло з робочої групи і підготувало свій законопроект, на жаль, не врахувавши в ньому дуже багато позитивних норм, які продовжує напрацьовувати робоча група», - підкреслив експерт. Таран зазначив, що в результаті на розгляд Верховної Ради урядом був внесений проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансування діяльності політичних партій» (№2563), котрий має ряд корупційний ризиків і не запроваджує до кінця елементи відкритості, прозорості та підзвітності в питанні фінансування партій.
Таран наголошує, що серед корупційних ризиків даного законопроекту є недостатність обмеження загальної суми добровільних внесків для юридичних осіб, що може призвести до того, що «олігархи, які мають дуже багато юридичних осіб, зможуть через них і далі засилати необмежені фінанси, тому ми не зможемо зняти вплив олігархів на політику». За його словами, ще одним ризиком є невизначеність відповідальності політичних партій за повернення коштів, отриманих з порушенням вимог закону. Він додав, що, зокрема, в Польщі щодо партій, які цього правила не дотрималися, ліквідовували свідоцтво, статут і вони були позбавлені права участі в політичному житті країни.
Третім ризиком Таран називає неврегульованість питання, хто має здійснювати переказ коштів на банківський рахунок партій, якщо добровільний внесок здійснюється у готівковій формі. «Таким чином ми не позбавляємося від чорного кешу, який і зараз заноситься в партії, котрий не обліковується», - додав він.
Експерт вважає, що між першим та другим читанням законопроекту необхідно внести поправки, які передбачатимуть, що фінансуються не тільки партії, які вже є в парламенті, а й ті, які мають підтримку в суспільстві, тобто набирають 2,5-3% голосів на виборах. За його словами, також в законопроекті не прописаний механізм контролю за витрачанням коштів політичних партій з боку контролюючих інституцій. Він вважає, що контроль має бути, зокрема, з боку Мін’юсту, Комісії з питань доброчесності, яка буде створена при Кабміні, та ЦВК. «Без цього контролю партії отримають чудовий бонус з бюджету», - наголосив він.
Таран підкреслив, що також не прописано в законопроекті питання звітності. За його словами, в європейських країнах є традиція, що партії звітують щоквартально про надходження коштів від приватних осіб та юридичних фірм, які зробили пожертвування для партій.
Таран наголосив, що ще одним додатковим ризиком стає і те, що закон, в разі його ухвалення, має вступити в силу лише з 2017 року. «Відклавши дію закону на 2 роки, ми ризикуємо, що він загубиться серед поточних проблем і може взагалі не вступити в дію», - вважає експерт.
Старший аналітик Transparensy International Ukraine Алла Волошина зазначила, що ухвалення законопроекту «в такому вигляді, як він є, нагадує ямковий ремонт вщент розбитої дороги». За її словами, таким законопроектом досягнути кардинальних змін не вдасться. Як підкреслила експерт, якщо не передбачити прозорий механізм державного фінансування партій та конкуренції між парламентськими партіями та тими партіями, які близькі до проходження до ВР, то «від державного фінансування отримають бонуси не тільки політичні партії, але й олігархи, які їх фінансуватимуть, бо це просто здешевить олігархам контроль над політичними партіями».
Таран наголосив, що, «з одного боку, законопроект потребує змін, з іншого – ми не маємо часу зволікати із запровадженням державного фінансування політичних партій, яке допоможе Раді звільнитися від влади олігархату. Єдиний вихід із ситуації, що склалася, – прийняти законопроект у першому читанні і перед розглядом у другом читанні внести зміни для усунення усіх корупційних ризиків».
За його словами, часу лишається критично мало, бо уряд обіцяв Міжнародному валютному фонду, що законопроект буде прийнято вже у червні. Він додав, що від якості законопроекту та результатів голосування залежить не лише те, чи отримає Україна наступні транші виділеної кредитної лінії, але й подолання політичної корупції в країні та зменшення впливу олігархів на політику.