Громадські діячі звертають увагу, що напередодні виборів основним викликом для ЦВК стало питання публічності процесу роботи та прийняття рішень, а неоднакове ставлення до національних та міжнародних спостерігачів має усі ознаки дискримінаційної практики.

Київ. 29 березня. УНІАН. Громадянська мережа ОПОРА звертає увагу на необхідність посилення відкритості та правової визначеності процесу проведення нарад Центральної виборчої комісії, які передбачено регламентом, але не врегульовано законодавчо.

Про це під час прес-конференції в УНІАН заявила координатор громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська.

Відео дня

Вона зазначила, що відповідно до регламенту, представники ЗМІ та офіційні спостерігачі від громадських організацій мають право бути присутніми на нараді лише за запрошенням чи з дозволу членів ЦВК.

"На нашу думку, дії ЦВК в цілому і переважно відбувалися у відповідності до закону. Але у нас є серйозне застереження у частині прозорості і публічності роботи цього органу. Тому що і закон про ЦВК, і закон про вибори президента встановлюють безапеляційне право офіційним спостерігачам бути присутніми на засіданнях виборчої комісії, як і журналістам. Втім, на жаль, є порядок, який порушується самою ЦВК як колегіального органу. Тобто є робочі засідання, які не мають офіційних юридичних ознак, але на них готуються проекти і приймаються попередні змістовні відповідні рішення. На жаль, офіційні засідання ЦВК вже мають ознаки більш презентації тих рішень, які були прийняті попередньо", - зауважила Айвазовська.

За її словами, у зв'язку з тим, що міжнародна практика роботи колегіальних органів вимагає публічності і прозорості, що підтверджує закон про ЦВК і вибори президента України, ОПОРА закликає ЦВК уникати надалі таких форм ведення підготовки засідань, як робочі наради, що мають всі кваліфікаційні ознаки офіційних засідань і до яких не допускаються ані спостерігачі від неурядових організацій, ані ЗМІ.

"Крім того, на окремі засідання запрошуються окремі спостерігачі від міжнародних організацій, але, тим не менш, на нашу думку це є порушенням не лише законодавства України, а й міжнародних стандартів організації демократичного виборчого процесу", - наголосила Айвазовська.

Водночас, у звіті мережі ОПОРА йдеться, що напередодні виборів основним викликом для Центральної виборчої комісії, окрім якісної та ефективної організації виборчого процесу, стало питання забезпечення належної публічності та інклюзивності процесу роботи та прийняття рішень ЦВК, і "неоднакове ставлення ЦВК до національних та міжнародних спостерігачів має усі ознаки дискримінаційної практики відповідно до міжнародних стандартів".

"ОПОРА висловлює занепокоєння спробами Центральної виборчої комісії обмежити права національних спостерігачів шляхом винесення на голосування питання щодо надання їм дозволу бути присутніми на засіданнях. Чинне законодавство не передбачає отримання такого дозволу офіційними спостерігачами від громадських організацій, при цьому наявні факти нерівного ставлення до національних та міжнародних спостерігачів. ЦВК не ставила на голосування питання щодо дозволу міжнародним спостерігачам бути присутніми на засіданнях Комісії. На думку організації, інциденти із постановкою питання про надання дозволу національним спостерігачам бути присутніми на засіданнях ЦВК є не лише порушенням законодавства України, а й міжнародних стандартів виборчого процесу", - наголошується у звіті.

Також зазначається, що низький рівень компетентності та фахової підготовки, а також елементарна неготовність членів виборчих комісій нижчого рівня виконувати свої функції залишаються основним фактором дестабілізації під час організації виборчого процесу.

"Через неналежну підготовку та формування списків кандидатур до складу дільничних виборчих комісій фактична діяльність цих комісій розпочалася із тижневим запізненням. Менш ніж за тиждень до дня голосування на третину змінено склад окружних виборчих комісій, і цей процес триває. Масштаб проведених замін на рівні ДВК, за попередніми оцінками спостерігачів мережі ОПОРА, є ще більш масовим. Лише наявність значно більшої від мінімально необхідної кількості кандидатур, включених до складу виборчих комісій, дозволила забезпечити їх нормальну роботу навіть в умовах масових замін. Хоча поточна діяльність виборчих комісій супроводжується різноманітними проблемами в застосуванні законних процедур – як, наприклад, у ситуаціях з розподілом керівних посад в складі ДВК, – в цілому органи адміністрування виборів готові забезпечити належний рівень організації виборчого процесу, зокрема, в день голосування", - йдеться у звіті.