Експерти фіксували кількість поїздок потенційних кандидатів у регіони для зустрічей з виборцями та їхню агітаційну діяльність.
Київ. 27 грудня. УНІАН. Правовий режим воєнного стану у 10 областях України, який тривав з 14.00 26 листопада до 14.00 26 грудня, не вплинув на активність потенційних кандидатів у президенти на території усієї країни.
Про це заявили учасники прес-конференції в УНІАН на тему "За мить до старту виборчої кампанії: дочасна агітація та благодійні фонди".
"Ми хотіли б відзначити, що, незважаючи на правовий режим воєнного стану, навпаки активність потенційних кандидатів чи політичних партій на місцях чи то в силу наближення офіційного етапу передвиборчої кампанії, чи то в силу того, що певні обставини чи права не були по факту обмежені відповідно до статті 8, тому активність, вона виявлялася і в цих 10 регіонах. І наші колеги відзначають лише її ріст, за винятком декількох областей, таких як Закарпатська, Черкаська, Чернівецька, Полтавська, Житомирська, які в меншій мірі протягом цього періоду часу були в увазі потенційних кандидатів", - заявила координатор виборчих програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська.
"Протягом зазначеного періоду з жовтня ми відслідкували 79 регіональних візитів потенційних кандидатів, що не є показником ні високим, ні низьким, це просто фіксація де-факто, що предвиборча активність вже розпочалася", - сказала вона.
За словами Айвазовської, під час поїздок потенційних кандидатів у різні області в центрі їхньої уваги були в першу чергу освітні, медичні і бюджетні заклади, що є "досить стандарним засобом взаємодії між політиками національного рівня і регіональним гравцями".
Як сказала експерт, спостерігалися певні ознаки збору персональних даних громадян, "очевидно, з метою надання певних матеріальних благ, матеріальної чи іншої форми допомоги вже в ході виборчої кампанії".
Координатор ОПОРИ наголосила, що такі факти викликають занепокоєння. За ї словами, збір персональних даних було зафіксовано в Маріуполі.
Також Айвазовська висловила занепокоєння нападами на потенційних кандидатів або протидією їхній комунікації з потенційними виборцями, що, зокрема мало місце в Одеській і Чернігівській областях.
"На жаль, ми змушені констатувати, що при умовах наростання таких інцидентів це матиме вплив і на кінцевий результат виборів або на якість кампанії самих кандидатів", - сказала Айвазовська.
Крім того, вона повідомила про активність потенційних кандидатів, які відвідували різні регіони у грудні. Найбільше кандидати відвідували Дніпропетровську область - 7 поїздок. Також активно потенційні кандидати відвідували західну і центральну Україну, але з фокусу уваги випав південь.
"Станом на грудень ми відзначаємо активність 20 осіб, які або офіційно оголосили про бажання балотуватися в президенти України, або всі ознаки їхньої діяльності на місцях – відвідування регіонів, зустрічі з потенційними виборцями – мають відношення до передвиборчої діяльності”, - сказала Айвазовська.
Серед топ-політиків, які відвідували регіони, найбільш активними були президент України Петро Порошенко, лідер Радикальної партії Олег Ляшко, потенційний висуванець націоналістичних сил Руслан Кошулинський, представник партії "Опозиційний блок" Олександр Вілкул, лідер партії "Громадянська позиція" Анатолій Гриценко та представник "Опозиційної платформи - За життя" Юрій Бойко.
"У межах одного візиту могло бути відвідано декілька населених пунктів, в яких також проведено зустрічі з рядом представників різних сфер, зокрема соціальних, бюджетних, проведено ті чи інші заходи, які мають ознаки агітаційних", - сказала Айвазовська.
За її словами, Кошулинський у грудні відвідав 17 населених пунктів, Порошенко – 14, Ляшко – 12, Вілкул – 8, Гриценко – 7, Бойко – 4.
Водночас, згадавши потенційних кандидатів, які здійснювали агітацію через засоби зовнішньої реклами, Айвазовська назвала серед найбільш активних лідера партії "Батьківщина" Юлію Тимошенко і президента Порошенка. Їхня реклама зафіксована у 24 областях України, але кількісно такої реклами було більше розміщено від імені глави держави. Серед лідерів також є реклама міського голови Львова Андрія Садового та лідера "Народного фронту" Арсенія Яценюка – обоє у 20 регіонах розмістили зовншіню рекламу, а Гриценко і Ляшко - в 19 областях. Крім того, реклама шоумена Володимира Зеленського присутня у 12 областях, а лідера партії "Наші" Євгена Мураєва - в 11.
Також, повідомила Айвазовська, Порошенко і Тимошенко активно використовують друковані засоби інформації для своєї реклами. Глава держави використовував регіональні друковані ЗМІ в 20 областях, Тимошенко - у 18, Ляшко – у 13, лідер партії "Основа" Сергій Тарута – в 7, Гриценко – у 5, Вілкул – у 4, Бойко та Вадим Рабінович – у трьох.
Своєю чергою аналітик Громадянської мережі ОПОРА Олександр Клюжев сказав, що "на поточний момент немає серйозних підстав вважати, що етап дочасної агітації на виборах президента України 2019 року суттєво відрізняється від відповідних кампаній напередодні попередніх виборів президента України аби виборів Верховної Ради України".
"В цілому кандидати, які ще не є офіційно зареєстровані, використовують традиційні форми комунікації з виборцями, починають із зовнішньої реклами, потім ця агітація переходить в засоби масової інформації, відбуваються візити у регіони, і тому жодних підстав говорити про те, що ми маємо нову реальність напередодні початку виборчої кампанії, не доводиться", - сказав Клюжев.
"Єдине, в чому є тут специфіка, це те, що на цей етап наклалося рішення парламенту щодо введення воєнного стану. Ми показали у звіті, що серйозного впливу на перебіг дочасної агітаційної кампанії це рішення парламенту не мало, але воно все ж було в інформаційному просторі", - додав Клюжев.
За його словами, "якщо говорити про виклики, то першим викликом є повідомлення з регіонів про інциденти щодо перешкоджання політичній діяльності. Вони були і на попередніх виборах. Не можна говорити, що такого не було, але в будь-якому разі правоохоронці мають усвідомлювати свою відповідальність, що ця практика, поки поодинока, з перешкоджання діяльності політичних лідерів, не повинна перенестися на офіційний початок виборчого процесу, і це можна зробити тільки через ефективне розслідування".
"Якщо говорити про тематику, тут фактично у нас є традиційна для українських виборів соціальна тематика. Вона пов’язана з тим, що значна частина кандидатів акцентує увагу на необхідності соціальної політики і захищеності окремих вразливих груп населення, питанні тарифів, питанні субсидій тощо... Але ми маємо ще питання, які є специфікою саме цієї виборчої кампанії. Це питання забезпечення гарантій національної безпеки у зв’язку з агресією Російської Федерації, і великий перелік кандидатів так чи інакше використовує в комунікації з виборцями свої позиції з цього питання. І вже з наближенням рішення про створення Православної церкви України значна частина кандидатів як у позитивному, так і в негативному плані використовквали релігійну тематику як предмет дискусії з виборцями", - сказав Клюжев.
На думку експертів, проблема соціальних питань є більш пріоритетною для виборців.
Як сказала Айвазовська, вже під час виборчої кампанії скасовувати реєстрацію кандидатів, наприклад, за факт підкупу виборців, не є демократичним методом протидії таким або будь-яким іншим незаконним діям, і зняття кандидата з реєстрації не буде правильним рішенням.
"Про адміністративний ресурс також у нашому звіті йдеться щодо безпосередньо зловживання субвенціями на соціально-економічний розвиток територій, до яких часто вдаються не лише народні депутати, і частина з них заявили, що будуть кандидатами на президентських виборах, а й ті потенційні учасники наступної парламентської кампанії, які будуть VIP-агітаторами для кандидатів в президенти", - сказала Айвазовська.
Вона зауважила, що в Україні немає якісної законодавчої бази для притягнення до відповідальності офіційних кандидатів або політичних гравців, які дотичні до виборчої кампанії, за зловживання бюджетним адміністративним ресурсом.