Серед потенційних кандидатів у президенти найактивніше дочасні агіткампанії проводять Тимошенко, Порошенко та Садовий і Ляшко - ОПОРА

16:02, 29 листопада 2018
Останні події
156 0

Експерти Громадянської мережі ОПОРА зазначили, що місцеві партійні структури і благодійні організації, пов’язані з народними депутатами і партіями, вже здійснюють явний чи прихований матеріальний вплив на виборців.

Київ. 29 листопада. УНІАН. Серед потенційних кандидатів у президенти найактивніше дочасні агітаційні кампанії проводять лідер «Батьківщини» Юлія Тимошенко, нинішній глава держави Петро Порошенко, мер Львова Андрій Садовий та голова Радикальної партії Олег Ляшко.

Про це координатор виборчих програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська повідомила на прес-конференції в УНІАН.

Вона нагадала, що офіційно президентська виборча кампанія розпочнеться 31 грудня 2018 року. Айвазовська зауважила, що ОПОРА зараз не оцінює будь-яку активність потенційних кандидатів з точки зору порушення норм закону про вибори президента, бо до офіційного старту так трактувати ці дії неможливо.

Разом з тим вона зазначила, що у листопаді у 18 з 25-ти регіонів України спостерігалася активна публічна діяльність потенційних кандидатів, що супроводжувалася одночасним використанням різних форм агітаційної роботи. За словами Айвазовської, серед потенційних кандидатів, які найбільше використовують зовнішню політичну рекламу, - Тимошенко, Порошенко та Садовий.

«Частково ця реклама, за нашою інформацією, оплачується за рахунок фінансування політичних партій, за винятком Петра Порошенка, адже доступ до інформації щодо джерел фінансування цієї реклами і розмежовування її з точки зору контексту і контенту з прямими обов’язками і функцією президента доволі важко зробити», - наголосила експерт.

Айвазовська зазначила, що в аудіовізуальній рекламі, яка має ознаки агітації, домінує Тимошенко, а також Ляшко, Садовий та Порошенко.

Вона додала, що також політики активно відвідують області. За словами експерта, у листопаді лідером у цьому аспекті дочасної агітації став народний депутат Олександр Шевченко, який здійснив 11 окремих поїздок у межах 9 областей, позиціонуючи таку активність як внутрішньопартійні праймеріз. 8 областей відвідав лідер руху «Справедливість» Валентин Наливайченко, а в семи областях побувала Тимошенко.

Айвазовська додала, що також активізувався голова партії «Народний фронт» Арсеній Яценюк, який досить часто відвідував регіони.

Так, згідно з даними ОПОРИ, за кількістю відвіданих населених пунктів у межах областей найінтенсивнішу дочасну кампанію проводять Ляшко (18 населених пунктів), Наливайченко (13), Тимошенко (12) та Шевченко (11). Разом з тим найбільш насичену програму поїздок у листопаді мала Тимошенко, яка провела найбільшу кількість окремих заходів в усіх відвіданих регіонах (28 заходів).

Айвазовська наголосила, що під час регіональних поїздок потенційних кандидатів у президенти також проявляється проблема участі посадових осіб у спільних з ними заходах. За її словами, на заходах у регіонах за участі Яценюка були присутні посадовці високого рівня, зокрема міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. А під час відвідування областей Тимошенко до заходів залучалися посадові особи місцевих органів влади.

Крім того, представники ОПОРИ зазначили, що залишається актуальним питання чіткого розмежування політичної і посадової діяльності президента України під час майбутньої виборчої кампанії.

Також Айвазовська зазначила, що на потенційних кандидатів працювали VIP-агітатори. За її словами, у листопаді ОПОРА зафіксувала поїздки у регіони близько 70 осіб, з яких найбільшу групу (23 особи) становлять народні депутати.

Разом з тим, за її словами, найчастіше подорожувала дружина президента Марина Порошенко, яка відвідала 5 регіонів (Івано-Франківську, Київську, Полтавську, Чернігівську і Житомирську області) у рамках презентації програми інклюзивної освіти. За даними спостерігачів ОПОРИ, в агітаційних заходах вона участі не брала.

Крім того, Айвазовська повідомила, що одним з найактивніших агітаторів був співак Олександр Пономарьов, який відвідав 4 регіони (Тернопільську, Запорізьку, Рівненську і Чернівецьку області), де дав концерти в рамках публічних заходів за участі Тимошенко.

Своєю чергою аналітик ОПОРИ Олександр Клюжев зазначив, що великою проблемою є звітність за ті кошти, які зараз використовуються потенційними кандидатами для ведення агітації.

Він також додав, що «регіональні візити кандидатів стали одним з найбільш популярних способів привернення уваги виборців на регіональному рівні до майбутніх учасників електоральної кампанії». За словами аналітика, зараз також немає підстав говорити про масштабні випадки залучення посадових осіб до дочасної агітації, але окремі приклади є. Він додав, що дуже важливо запобігти можливими зловживаннями адміністративним ресурсом.

Водночас аналітик ОПОРИ Олександр Неберикут вважає, що більшість благодійних фондів можуть бути задіяні до агітаційних кампаній не тільки кандидатів у президенти, а й до парламентської кампанії. Він додав, що часто іменні фонди націлені на допомогу школам, лікарням, соціальним закладам.

«Лідерами за кількістю таких активностей благодійності є Закарпатська, Дніпропетровська, Хмельницька і Донецька область, де найбільше фіксується активність не лише благодійних фондів, а й окремих депутатів, які надають подібного роду допомогу», - додав Неберикут.

З усіх зафіксованих ОПОРОЮ випадків благодійної діяльності з боку партій і кандидатів – потенційних учасників майбутніх президентських і парламентських виборів – близько третина заходів (41 зі 144) де-факто супроводжувалася агітацією.

«Основними суб’єктами, що здійснюють явний чи прихований матеріальний вплив на виборців, залишаються місцеві партійні структури і благодійні організації, що пов’язані з народними депутатами і партіями. У розрізі активності потенційних кандидатів у президенти благодійна діяльність не проводилася безпосередньо за їх участі, але опосередковано такі випадки найчастіше стосувалися електоральних інтересів Петра Порошенка (19 випадків) і Юлії Тимошенко (14 випадків), а також меншою мірою здійснювалися в інтересах Олександра Шевченка (10 випадків) і Андрія Садового (9 випадків)», - йдеться у дослідженні ОПОРИ.

Відповідаючи на запитання журналістів щодо активності співака Святослава Вакарчука і шоумена Володимира Зеленського, як можливих кандидатів у президенти, Айвазовська зазначила, що активність Вакарчука має місце, але фактично на сьогодні він не заявив про готовність брати участі у президентській виборчій кампанії.

За її словами, зараз Зеленський цю активність здійснює як громадський діяч, і «в нас немає підстав заявляти, що ті заходи, які організовувались в регіонах, наприклад, деякі зустрічі, мають ознаки агітації - скоріше це філософська розмова на тему брати чи не брати участь у виборах…».

Айвазовська нагадала, що вже є ознаки зовнішньої реклами - білборди, а також коментарі Зеленського тих чи інших тем, медіа-активність, поїздки у регіони.

За словами експерта, Зеленський активніший, ніж Вакарчук.

При цьому вона нагадала, що Зеленський, як і Вакарчук, офіційних заяв щодо участі в президентській кампанії не робив.

Своєю чергою Клюжев додав, що є певні прояви активності Зеленського, але «це умовно прояви, тому що ми знаємо, що є інформаційна кампанія на підтримку певного продукту, який виготовляє цей художній керівник студії «Квартал 95».

За його словами, спостерігачі ОПОРИ зазначають, що «в регіонах на поточний момент активність Вакарчука і Зеленського не є факторами перебігу дочасної агітаційної кампанії».

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter