Голова СПУ має намір звернутися до правоохоронних органів щодо діяльності крюїнгових компаній.
Київ. 14 травня. УНІАН. Очільник Соціалістичної партії України Ілля Ківа заявляє, що крюїнгові компанії, які наймають українських моряків на роботу за кордоном, мають нести відповідальність за життя і умови роботи українських моряків на іноземних суднах.
Про це він сказав на прес-конференції в УНІАН, присвяченій смерті двох українських моряків на арештованому у Кабо-Верде судні Atlantic Harmony.
Ківа розповів, що після анексії Криму Росією для українських моряків ринок працевлаштування звузився, і вони у сформованих фінансово-економічних умовах в Україні, змушені хапатися за будь-яку можливість заробітку за кордоном.
Водночас, за його словами, крюїнгові компанія, які здійснюють набір українських моряків для роботи на закордонних судах, насправді здійснюють "работоргівлю".
"Виявляється, що в Україні існує ціла індустрія, індустрія, фактично, работоргівлі, коли наших громадян окремі комерційні структури відправляють за кордон фактично як худобу на забій, не несучи ніякої відповідальності, ні юридичної, ні моральної, ні фінансової, заробляючи мільйони грошей, і однією зі сторін ось цієї работоргівлі є наші моряки", - завив Ківа.
У зв'язку з цим він розповів, що біля берегів Кабо-Верде на іноземному арештованому судні Atlantic Harmony сталася трагедія з двома українськими моряками, які загинули. Обставини загибелі моряків точно не з'ясовані.
Дружина третього механіка Олександра Червоного, який помер на борту судна Atlantic Harmony, Катерина Червона розповіла, що не знає точної правди про смерть свого чоловіка.
"Я відправила здорового 32-річного свого чоловіка. Ми заплатили гроші за цей рейс. Компанія просто загубилася, крюїнг зник, відповідей немає. Я дізнаюся про смерть свого чоловіка від сторонніх осіб. Як таке взагалі може бути?" - сказала вона.
Рідні хочуть, щоб тіла загиблих моряків якомога швидше привезли в Україну, щоб їх можна було поховати.
"Дуже хочеться знати правду, дуже хочеться домогтися правди", - сказала Катерина Червона.
За її словами, вона звертається до всіх інстанцій, в тому числі до Міжнародної федерації працівників транспорту, щоб отримати інформацію про смерть свого чоловіка.
"Від нас відвертаються. Немає жодних відповідей", - наголосила Червона.
У свою чергу, дружина загиблого другого помічника капітана Миколи Лукашова, Ольга розповіла, що після оприлюднення інформації про смерть її чоловіка, до неї звертаються з листами родичі інших моряків, які також померли за незрозумілих обставин. Вона підкреслила, що дружини і матері отримують інформацію про смерть своїх чоловіків і синів через один-три місяці після їх загибелі. При цьому, тіла для поховання передають родичам через рік.
"Ви не уявляєте, що відбувається у цих сім'ях, поки вони чекають. До нас ніхто не розголошував ці події. Сотні тисяч в Україні моряків працюють за кордоном. Підписують договори з крюїнгу. Крюїнги, у свою чергу, підписують договір з судновласниками. Ми довіряємо цим крюїнгам, цим судновласникам, тому що ми були впевнені до сьогодні, що наші хлопці під захистом у будь-якому випадку", - розповіла Ольга Лукашова.
"А що вийшло? Мені повідомили на другий день, що мій чоловік помер власною смертю. Я розмовляла особисто зі старпомом (старшим помічником) Atlantic Harmony. На той момент він від мене приховав інформацію. Він доводив мені, що мій чоловік помер власною смертю. Було розтином показано - наркотиків і алкоголю не виявлено, але він змовчав, що на судні вже була друга смерть - поруч загиблий хлопчик. Він мені про це нічого не повідомив. Ці тіла просто скинули на найближчому острові, як просто шматок м'яса. Нам ніхто про це не повідомив. Я дізналася про це на другу добу. Я досі від судновласника не чую ніякої інформації", - сказала Ольга Лукашова.
Старшим помічником капітана на судні Atlantic Harmony є українець Сергій Коханов.
Вона повідомила, що родичі загиблих звертаються в усі структури, щоб хоча б отримати інформацію про те, де знаходяться тіла їх загиблих чоловіків.
Також вона розповіла, що через вісім днів вона дізналася у Міністерстві закордонних справ України, що тіло її чоловіка перебуває в Кабо-Верде в морзі.
"Судновласник навіть не вважав за потрібне повідомити, де тіло. Що з ним. Замовчується інформація. Кожна інформація перекручується так, як їм треба. Ми звертаємося у крюїнг, ми пишемо судновласнику - відповіді не отримуємо", - сказала вона.
При цьому, як зазначив Ківа, існує одна з версій, що смерть українських моряків - це подвійне вбивство, тому що "хлопці стали свідками протиправних незаконних дій, які відбувалися на кораблі, а це, ймовірно, можливо контрабанда".
За його словами, українські моряки змушені платити крюїнговим компаніям хабарі від 1 до 5 тисяч доларів для того, щоб отримати роботу.
"Хабар з однієї людини для того, щоб його відправили в рейс, становить від тисячі до п'яти тисяч доларів. Кому вигідне існування цього виду бізнесу? Бізнесу на життях людей. Один чоловік - щоб йому піти в рейс – він має дати хабар від 1 тисячі до 5 тисячі доларів залежно від тривалості рейсу і залежно від заробітної плати", - заявив Ківа.
При цьому він зазначив, що крюїнгові компанії також мають безпосередньо заробіток із зарплат моряків, отримуючи певні відсотки.
"Ми зараз говоримо про мільйонний бізнес, який процвітає в нашій країні", - заявив Ківа.
"Ви розумієте, що фактично ніхто не несе відповідальності за життя людей, яких відправляють і випихають тільки заради того, щоб заробити зайві гроші", - підкреслив лідер СПУ.
Він висловлює впевненість, що певні особи за рахунок простих українських громадян наживаються. Разом з тим, Ківа сказав, що родичі загиблих двох моряків з судна Atlantic Harmony "не мають чіткої і однозначної позиції ні від першої, ні від другої крюїнгової компанії".
Він повідомив, що разом з сім'ями загиблих моряків звертатиметься до правоохоронних органів "про фактично злочинні дії, незаконні дії з боку окремих осіб".
"І тут питання і до Служби безпеки України. Ми не знімаємо з себе відповідальності, але і водночас, питання до Служби безпеки України – чи контролює хтось контролює подібні крюїнгові компанії, які відправляють на забій за кордон наших громадян", - заявив Ківа.
Також він зазначив, що необхідно дізнатися, "чи існує реєстр цих крюїнгових компаній, чи ліцензований цей бізнес, і взагалі, хто в державі за щось відповідає?"
"І найголовніше - якщо це хтось кришує - давайте шукати цих людей, які заробляють на крові. Ми тут розповідаємо, що у нас на Донбасі люди гинуть. Так у нас в усьому світі люди гинуть, і ніхто не несе відповідальності. Держава не виконує основну свою функцію - а це захист своїх громадян", - заявив Ківа.
"Тут дуже чітка позиція - ось цей бізнес, бізнес на крові, його потрібно зупинити, тому що якщо ми його не зупинимо, під загрозою життя ще сотень і сотень тисяч людей", - зазначив лідер СПУ.
У свою чергу, заступник директора департаменту консульської служби МЗС України Василь Кирилич уточнив, що за попередньою інформацією, понад 150 тисяч українців є членами екіпажів іноземних суден.
Кирилич зазначив, що від президента України було отримано доручення оперативно, систематично і невідкладно діяти щодо захисту прав українців у разі виникненнґ надзвичайних ситуацій за кордоном. Дипломат повідомив, що у зв'язку з ситуацією із загибеллю українських моряків на судні Atlantic Harmony консули України діяли оперативно і невідкладно. Він сказав, що в Кабо-Верде у місто Прая виїхав консул України в Сенегалі. Там знаходяться тіла загиблих українських моряків. Він сказав, що судово-медична експертиза за повідомленням страхової компанії завершена.
"Результати дають підстави для того, щоб отримати свідоцтво про смерть. Це базовий документ у цій ситуації", - сказав Кирилич.
Дипломат зазначив, що розслідування причин смерті - це тривалий процес. Воно має бути незалежним, об'єктивним та неупередженим. Він сказав, що попередні результати причин про смерть ще не повідомили, але цим питанням вже опікується консул України на місці.
Ківа заявив, що крюїнгові компанії мають нести відповідальність за життя українських моряків.
"У нас є правова позиція як у українських громадян, а це - захист інтересів і досягнення справедливості і законності щодо ось цих крюїнгових компаній, які на сьогодні розгорнули бізнес на наших долях і на наших життях, і не несуть ніякої відповідальності", - заявив Ківа.
"У нас є надія на те, що ми зможемо отримати все ж таки тіла загиблих хлопців і поховати їх в українській землі. Тут є позиція українського МЗС, тут має бути позиція правоохоронної структури - МВС, СБУ, Національна поліція. Тут має бути комплексна перевірка, і люди винні мають бути обов'язково притягнуті до відповідальності", - заявив Ківа.
"Час почати займатися і наводити порядок у морській темі. Це і стосується і Морської академії Херсона: де все побудовано на хабарах. Якщо не дав хабар - нічого у твоєму житті не відбувається. Моряки навчаються за хабарі. Потім морякам потрібно купувати цю роботу за хабарі. Потрібно шукати корінь і наслідки подій, що відбуваються", - сказав Ківа.
Він сказав, що наступним кроком буде написано низку заяв до правоохоронних структур для проведення розслідування щодо діяльності крюїнгових компаній і відповідальних осіб на судні, в тому числі старшого помічника капітана Сергія Коханова.
"Старший помічник капітана - він несе відповідальність за моряків, і оскільки він українець, ми будемо писати заяву до правоохоронних структур - до СБУ, до МВС і до Інтерполу для того, щоб була об'єктивна оцінка нашими правоохоронними структурами даної ситуації", - завив Ківа.
Він сказав, що необхідно не допустити, щоб інші моряки постраждали через безправні дії.
Як повідомляв УНІАН, Міністерство закордонних справ України доручило українським дипломатам, які працюють у Сенегалі, Туреччині, Великій Британії та Китаї, вжити термінових невідкладних заходів у зв'язку із загибеллю двох українських моряків з судна Atlantic Harmony. Серед заходів - доручено опрацювати з судновласником і у взаємодії з Посольством України в Сенегалі питання невідкладної репатріації тіл українських громадян, а також забезпечення збереження і подальшої передачі рідним особистих речей моряків.
Раніше у соціальних мережах з'явилася інформація, що біля берегів Кабо-Верде на судні Atlantic Harmony загинули двоє українських моряків.