Вітчизняні онлайн-магазини масово порушують законодавство при продажу технічно складних побутових товарів - Спілка споживачів України (фото)

16:01, 03 квітня 2018
Останні події
162

Найпоширенішими порушеннями є відсутність видачі касових чеків і супровідних документів, а також невиконання статей Законів «Про захист споживачів» і «Про електронну комерцію».

Київ. 3 квітня. УНІАН. Багато українських інтернет-магазинів не дотримуються чинного законодавства під час реалізації технічно складних побутових товарів, що підтвердив проведений Спілкою споживачів України (СПУ) моніторинг.

Про це заявив заступник голови правління СПУ Олег Цільвік під час круглого столу в УНІАН.

«За результатами проекту можна констатувати масові порушення законодавства про захист прав споживачів у частині видачі касових чеків, у частині наявності супровідних документів, виконання Законів «Про захист споживачів» і «Про електронну комерцію», - зазначив він.

Цільвік повідомив, що для проведення дослідження в 20 популярних інтернет-магазинах було придбано 20 смартфонів, після чого проводився аналіз документів і маркування продукції, а на кінцевому етапі товари спробували повернути продавцеві.

За його словами, найбільш поширеним (65% випадків) порушенням під час моніторингу була відсутність касового чека.

«Видали будь-які документи, але не касовий чек. Лише сім продавців видали касові чеки, так уже збіглося, що ці продавці зареєстровані як товариства з обмеженою відповідальністю», - сказав Цільвік.

Також, за його словами, 40% придбаних смартфонів не мали відмітки про проходження процедури оцінки відповідності, а у ще 20% смартфонів вся інформація була винятково іноземною мовою, що вказує на контрабанду. Крім того, 40% смартфонів не мали інструкцій щодо експлуатації українською мовою.

«Ми зіткнулися з тим, що у більшості товарів, які реалізуються через інтернет-магазини, відсутня супровідна документація, яка стосується питань підтвердження відповідності,  тобто, не можна сказати про її безпеку і придатність використання в наших умовах», - сказав він.

Цільвік звернув увагу, що п'ять продавців не були ідентифіковані в розрахунковому документі, хоча закон про електронну комерцію передбачає обов'язкову ідентифікацію на сайті суб'єкта господарювання.

«У більшості випадків такої інформації на сайтах продавців ви сьогодні не знайдете», - сказав він.

І хоча всі смартфони в результаті було повернуто продавцям, саме з подібними онлайн-магазинами виникли проблеми, оскільки фізично їх знайти майже неможливо.

«У такому випадку повернути товар у передбачений законом термін або отримати гарантійні зобов'язання доволі складно», - сказав заступник голови правління Спілки споживачів України.

Присутній на круглому столі керівник відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями департаменту аудиту Державної фіскальної служби України Станіслав Кубрін у свою чергу зазначив, що основною причиною відсутності касових апаратів при продажу техніки є недостатньо суворе покарання.

«Деякі фізособи-платники єдиного податку, коли до них приходиш на перевірку, вони відверто сміються. Вони кажуть: «На тобі 5 гривень, забирайся звідси». Якщо ми приходимо через якийсь час, щоб зробити повторну перевірку і застосувати 100% штрафних санкцій за проданий товар, там стоїть вже інша фізособа або це вже там не працює», - сказав він.

Також Кубрін повідомив, що деякі великі торговельні мережі застосовували практику «каруселей», залучаючи до роботи фізичних осіб-підприємців, яких можна було міняти в разі виявлення порушень під час перевірок. Щоб застосувати штраф у розмірі 100% вартості товару, перевіряючий повинен змусити підприємця з відсутнім касовим апаратом на цій самій торговій точці, що в ряді випадків неможливо, додав представник Фіскальної служби.

Як повідомляв УНІАН, раніше заступник начальника управління Департаменту кіберполіції Національної поліції України Олег Заворотній відзначав, що Україні необхідно покращити законодавство про захист прав споживачів у сфері електронної комерції, зокрема зобов'язати інтернет-магазини вказувати повну контактну інформацію на своїх сайтах. За його словами, Міністерство економічного розвитку і торгівлі вже розробило відповідний законопроект.

Заворотній відзначав, що відсутність чіткої ідентифікації конкретного продавця унеможливлює перевірку дотримання суб'єктами електронної комерції вимог податкового, валютного й іншого законодавства.

За даними департаменту, за останні два роки кількість звернень до кіберполіції щодо інтернет-шахрайства зросла в 24 рази. Так, у листопаді 2015 року кількість звернень становила 1,5 тис., за результатами 2016 року - 15,9 тис. звернень, а станом на жовтень 2017 року - 18,8 тис. звернень.

Фото з круглого столу: https://photo.unian.net/ukr/themes/78968

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter