Київ. 30 червня. УНІАН. Зловживання з боку природних монополістів, таких як «Київенерго», «Київгаз» і«Київводоканал», поряд із неефективністю роботи ЖЕКів породжують тотальну корупцію на всіх рівнях системи житлово-комунального господарства.

Про це заявили на прес-конференції в УНІАН депутати Київради, які входять до громадянської ініціативної платформи «Свідомі».

«Корупція серед монополістів, які надають окремі послуги, такі як теплопостачання, газопостачання та водопостачання, ділиться на два типи - це завищені рахунки і «придумування» платежів, які законодавством не передбачені», - сказав член громадянської ініціативної платформи «Свідомі», депутат Київради Олег Петровець. При цьому він навів як приклад ситуацію з лічильниками, коли за їх повірку монополіст незаконно стягував з мешканців гроші.

Відео дня

За його словами, згідно з рішенням Київради, споживачі, які здійснили перевірку лічильника за власний рахунок, мають право на відшкодування витрачених коштів, адже ці кошти виплачувалися жителями на рахунки ЖЕКів. Однак серед монополістів досі не налагоджено механізм відшкодування, при цьому «Київенерго» визначив необхідні документи для відшкодування (заяву, квитанція, сертифікат повірки), а «Київводоканал» навіть до цього етапу не дійшов.

Крім того, присутня на прес-конференції депутат Київради і координатор проекту «Свідомий мешканець» Олена Галушка звернула увагу на високу бюрократизацію процедур, а також на неефективну роботу комунального підприємства «Київгаз» щодо встановлення квартирних точок обліку, що призводить до корупції в цій сфері.

«Монополісти часто зловживають зарегульованістю та бюрократизацією процедур. Наприклад, мешканці скаржаться, що для переоформлення документів без внесення змін у технічні характеристики споживач зобов'язаний принести купу документів», - відзначила Галушка.

За її словами, неефективність сфери ЖКГ посилюється дуже низьким відсотком оснащеності точками теплової енергії. "Наприклад, з 13 тис. будинків, які є в Києві, будинковими лічильниками обліку тепла оснащені тільки 3 тис., Показник оснащеності квартирними газовими лічильниками ще нижче - тільки 16%. Таким чином, програму з установки газових лічильників можна вважати проваленою," - уточнила Галушка.

Як відзначає експерт, скрізь, де немає точок обліку, встановлюються нормативи споживання, в ціну яких, крім собівартості та прибутку, монополіст включає втрати через неефективність виробництва, а також старі системи транспортування, «відкоти» тощо.

При цьому Галушка уточнила, що споживачі, які платять за нормативами, платять в середньому на 30% більше.

Крім того, за словами експертів, комунальне підприємство «Київводоканал», всупереч прийнятим рішенням Київради, вважає, що у споживача, який має неповірений лічильник, лічильник відсутній. Тобто нарахування суми до сплати здійснюється за нормативами, які для «Київводоканалу» не є постійними, а кожен місяць змінюються, як стверджує монополіст - в залежності від показників будинкового лічильника.

«Ситуація неприпустима у будь-якому разі, тим більше, що згідно з інформацією «Київводоканалу» на основі вже здійснених перевірок, 75% лічильників успішно проходять перевірку. Тобто ці 75% заздалегідь звинувачуються в «накручуванні» показників, а монополіст має здійснити їм з часом перерахунок», - відзначає експерт.

При цьому вона вважає, що на сьогоднішній день проблеми житлово-комунального сектору вирішуються фактично в ручному режимі. Замість того, щоб створювати дійсно сприятливі, ринкові й конкурентні умови, киянам нав'язуються неефективні комунальні структури.

«Сьогодні, замість проведення активної кампанії зі створенню ОСББ, влада фактично звела всі ЖЕКи району під «один парасольку», яка одержує гроші й вирішує, що з ними робити. А ЖЕКи на місцях, які стали їх структурними підрозділами, повинні продовжувати надавати мешканцям послуги. Хоча представники КМДА і обіцяли, що оптимізація торкнеться лише адміністративного персоналу, від мешканців надходить величезна кількість скарг, що звільняють тільки сантехніків, малярів та інших працівників. А ті, кого ще не звільнили, абсолютно демотивовані до роботи», - вважає Галушка.

Петровець також відзначив, що корупція в житлово-комунальній сфері присутня на всіх рівнях, починаючи від працівників ЖЕКів і закінчуючи природними монополістами.

«Розкрадання державних коштів починається з надання меншого обсягу послуг, шляхом виділення коштів на неіснуючі послуги, а також присвоєння куплених на бюджетні кошти матеріалів», - заявив він, відзначивши, що громадський контроль за діяльністю ЖКГ абсолютно відсутній і, таким чином, проконтролювати і вплинути на такі зловживання вкрай важко.

Як відзначила експерт громадянської ініціативної платформи «Свідомі» Вікторія Навроцька, проблема ускладнюється через недостатню поінформованість населення про свої права, тому частина зловживань сприймаються як законні речі.

За її словами, спостерігаються досить песимістичні настрої в питаннях реформування сфери ЖКГ. Сьогодні ця сфера, як і багато інших, стала об'єктом політичних спекуляцій, а реальні кроки, які відчули громадяни, так і не були зроблені.