23 жовтня 2008. Спільний проект Європейського Союзу та Програми Розвитку ООН «Спільнота Споживачів та Громадські Об’єднання» розпочав першу національну споживчу кампанію, метою якої є підвищення споживчої активності українців. 

Це перша в Україні подія такого масштабу, яка покликана актуалізувати питання поінформованості споживачів щодо їхніх прав та механізмів їх захисту. Кампанія триватиме 8 місяців та охопить більшість національних та регіональних засобів масової інформації задля того, аби донести до кожного значущість поміркованого та обізнаного споживача в економічному житті України.  

На початковій стадії роботи проекту було виявлено, що лише 20% українських споживачів засвідчили готовність захищати свої споживчі права, і тільки 3-5 % з них вдавалися до активних дій.

Відео дня

Впливові міжнародні організації, такі як Європейська Комісія та Програма Розвитку ООН, роблять вагомий внесок  для покращення добробуту та встановлення принципів доброчесного економічного регулювання в Україні, а головне місце в цьому процесі відводять споживачам як ключовим гравцям ринкової економіки. В світлі того, що Україна швидко рухається від адміністративного регулювання до ліберальної ринкової економіки, саме люди повинні контролювати бізнес та постачальників послуг задля покращення стандартів якості та безпеки продуктів. Це можливо лише за умови обізнаності споживачів про їх права та шляхи їх захисту. 

«За допомоги проекту Європейський Союз намагається допомогти створити обізнаних та розсудливих споживачів, які своїм свідомим вибором безпечних та якісних товарів зможуть брати активну участь у регулюванні ринкової економіки», - коментує п. Лаура Гараньяні, Керівник Управління програм технічної допомоги в Україні Представництва Європейської Комісії в Україні. «Споживча інформаційна кампанія – це надзвичайно дієвий механізм, який дасть нам змогу охопити якнайширшу аудиторію», - додає вона.

Тема захисту споживачів та розвитку споживчої політики особливо актуальна для України, оскільки все більше товарів виходять на світовий ринок. У 2007 році на споживчий ринок України припадало більше 20 мільярдів євро і цей показник продовжує зростати. Кожен громадянин в той чи іншій мірі є споживачем, а відтак підтримка участі населення в розвитку споживчої політики та цивілізованого ринку означатиме покращення стандартів життя 46 мільйонів українців.

Цю думку підтримує і п. Йоанна Казана-Вишньовецька, Заступника постійного Представника та Директора Програми Розвитку ООН в Україні говорячи, що розвиток споживчої спільноти в Україні є доволі складним. «Найпроблемнішим є те, що українські

споживачі рідко вимагають відповідної інформації про основні права, закріплені у міжнародному та українському законодавстві. Тому захист українських споживачів в умовах ринкової економіки – завдання не з простих», коментує пані Казана- Вишньовецька.

Кампанія розроблена, щоб закликати українських споживачів бути відповідальними при виборі продуктів, які вони купують і займати активну позицію в захисті своїх порушених споживчих прав у випадку купівлі неякісних товарів чи послуг.

«Креативні ідеї у форматі анімацій та гротескно-гумористичному стилі обов’язково допоможуть споживачам подолати психологічні та емоційні бар’єри, які стримують людей від рішучих та активних дій при порушенні їх споживчих прав», - зазначає п. Клавдія Максименко, Керівник проекту «Спільнота Споживачів та Громадські Об’єднання». 

Креативні ідеї, виконані саме  у формі анімацій, обумовлені результатами дослідження, проведеного компанією «GfK», які продемонстрували, що лише 4% респондентів вважають рекламу джерелом інформації про продукт.

Головними засобами розповсюдження інформації стануть теле- та радіоканали. В додаток до соціальної реклами, кампанія включатиме в себе ряд загальноосвітніх та інтерактивних програм, що нададуть можливість прямої участі у них споживачів. Українські споживачі також матимуть можливість познайомитися з героями кампанії у місцевих потягах та метро, що в свою чергу, допоможе привернути увагу ширшого кола осіб. Також ці герої прийдуть безпосередньо до домівок на рахунках за комунальні платежі.

Крім того, проект презентував інтерактивну віртуальну «Книгу Скарг», яка була створена для того, щоб споживачі могли залишати свої записи на українському веб-ресурсі для споживачів, Порталі Споживача www.consumerinfo.org.ua, що вже зарекомендував себе як неупереджене та достовірне джерело споживчої інформації. Залишивши скаргу на Порталі Споживача, користувач може розраховувати на те, що він буде почутим, оскільки інформація про скаргу буде надіслана безпосередньо виробнику або надавачу послуги, чий продукт або послуга не відповідають стандартам. Модерований характер даної моделі робить її відмінною від так званих «чорний списків», унеможливить нечесну конкуренцію і допоможе налагодити діалог між бізнесом та споживачами.

За подальшою інформацією, будь ласка, звертайтеся до Марії Савченко, експерту з моніторингу та інформації, за тел: (044) 253 67 05; 253 67 32, Факс: (044) 253 6679; Ел. пошта: maria.savchenko@undp.org.ua

Проект «Спільнота споживачів та громадські об’єднання» (рус. «Сообщество Потребителей и Гражданские Объединения»)  є спільною ініціативою Європейського Союзу та Програми розвитку ООН, що була започаткована у 2006 році. Загальною метою проекту є збільшення впливу громадянського суспільства на економічне життя країни згідно з європейськими стандартами. Зокрема, він покликаний сприяти розширенню доступу громадян до інформації про безпеку та результати незалежного тестування товарів та послуг і про права споживачів та механізми їх захисту, а також сприяти широкому обговоренню проблем, що стоять перед спільнотою споживачів в Україні..