Київ. 20 травня. УНІАН. У великих українських компаній немає орієнтованості на задоволення прав споживачів.

Як передає кореспондент УНІАН, про це заявила журналістам менеджер проекту «Спільнота споживачів і громадські об`єднання», представляючи результати дослідження «Найкращі світові бізнес-практики, дружні до споживачів. Досвід українських компаній» Клавдія МАКСИМЕНКО.

За її словами, дослідження здійснювали в таких сегментах українського споживчого ринку: банки, які обслуговують фізичних осіб, оператори мобільного зв`язку, страхові компанії, супермаркети, товаровиробники, імпортери та авто-дилери, виробники харчової продукції. Дослідження тривало з листопаду 2007 року до лютого 2008 року.

Відео дня

К.МАКСИМЕНКО зазначила, що з 900 компаній, які були опитані телефоном і через заповнення електронних анкет, тільки 38 дали відповіді на запитання щодо базової інформації про види послуг чи товарів, системи реагування на скарги споживачів, програми лояльності тощо. Водночас сектори операторів мобільного зв`язку та імпортерів/автодилерів вибули з дослідження через повну відсутність зворотного зв`язку. Тим часом найбільша кількість виробників молочних продуктів продемонстрували свою відвертість, взявши участь у дослідженні.

За даними експерта, серед причин відмови надати інформацію компанії-оператори мобільного зв`язку називали комерційний характер інформації, а автодилери взагалі не зазначили таких.

«Питання відвертості бізнесу – це питання, чи налаштований він на задоволення потреб споживачів. Більшість компаній байдуже ставляться до своїх клієнтів. У довгостроковій перспективі це може серйозно змінити їхнє становище на ринку», - сказала К.МАКСИМЕНКО.

Як пояснила менеджер проекту, до практик, дружніх до споживачів, які використовують у країнах Євросоюзу, належать: доступність, повна та зрозуміла для споживача інформація про товари та послуги, прозорі контракти, зрозумілий процес подання скарг, зворотний зв`язок.

Серед проблем, з якими стикаються споживачі, вона виділила непрозорість стандартів, які використовують компанії, відсутність статистики скарг і системи реагування на них, відсутність передпродажного консультування.

К. МАКСИМЕНКО наголосила, що зі вступом України до СОТ і приходом на український ринок іноземних компаній, які принесуть свої стандарти, конкурентоспроможність вітчизняного бізнесу, який демонструє закритість і непрозорість, може грунтовно зменшитися.

Своєю чергою доктор економічних наук, директор Інституту економічних досліджень Ігор БУРАКОВСЬКИЙ зазначив, що в сегментах авторинку, страхування, банківської діяльності та телекомунікацій споживач стикається з проблемою диктату виробника та продавця, оскільки йому важко зорієнтуватися щодо якості товару через відсутність своєчасної та адекватної інформації.

На його думку, в Україні існують нерівні умови між групами великих компаній і розрізненими споживачами, які не мають сильних об`єднань, які інформували б громадськість про безпеку товарів.

І.БУРАКОВСЬКИЙ наголосив, що в боротьбі за споживача компанії повинні керуватися не тільки міркуваннями прибутковості, а й поняттям корпоративної соціальної відповідальності.

Довідка УНІАН. Проект «Спільнота споживачів і громадські об`єднання» є спільною ініціативою Європейського Союзу та Програми розвитку ООН, яка почалася 2006 року. Мета проекту – підвищення впливу громадянського суспільства на економічне життя країни згідно з європейськими стандартами. Зокрема, він покликаний сприяти розширенню доступу громадян до інформації про безпеку та результати незалежного тестування товарів і послуг, а також про права споживача і механізми їхнього захисту.