Небажання Міжнародної асоціації авіаційного транспорту (IATA) активізувати роботу з приведення операцій з нейтральними бланками авіаквитків через систему BSP призвело заборони Міністерством фінансів України ввезення до України цих бланків, а відповідно і до неможливості продажу міжнародних авіаквитків через агентську мережу.

Про це сьогодні під час круглого столу «Міжнародні авіаквитки, виписані в Україні поза законом!!! Міф або реальність?», що пройшов в УНІАН, заявили представники Асоціації авіаційних агентств України.

Зазначимо, що на сьогоднішній день, в Україні за допомогою BSP - кліринговий будинок, що створений і адмініструється IATA в Україні - авіакомпанії поширюють нейтральні бланки авіаквитків, а також надають можливість оформлення електронного авіаквитка. Всі взаєморозрахунки з авіаперевізниками також здійснюються через кліринговий будинок в національній валюті України.

Відео дня

Виступаючи під час круглого столу, директор авіаційного агентства «Загір`я» Ігор КОРОЛЕНКО зазначив, що «два роки тому IATA запропонувала нам співробітничати за системою BSP. При цьому ми з авіакомпаніями і IATA домовилися, що завданням авіаційних агентств стане впровадження і відточування даної технології, тоді як їх завданням буде легалізація цієї системи, що так і не було зроблене», - підкреслив І.КОРОЛЕНКО.

Як зазначила представник авіаційного агентства Sky Travel HRG Ukraine Валерія ЛУЙК, “представники IATA не зовсім дотрималися українського законодавства щодо ринку авіаквитків і відмовляються обговорювати цю проблему з авіаагентствами. В результаті бездіяльності представництва ІАТА в Україні, в обов`язок якої входило приведення нейтральних бланків авіаквитків у відповідність з нормативною базою України, на сьогоднішній день українські агентства значно утискуються у віданні господарської діяльності на території України. Пропоновані не конструктивні рішення зводяться до закупівлі авіаквитків у власних офісах авіакомпаній. Такий розвиток ситуації може призвести до загибелі агентської індустрії з продажу авіаквитків в Україні. При цьому постраждають авіапасажири, яким доведеться звертатися за квитками в офіси авіакомпаній, можливості яких у сфері реалізації авіаквитків в Україні украй обмежені. Представники зарубіжних компаній, запрошені на круглий стіл, не прийшли, оскільки просто ігнорують дану проблему”, - сказала В.ЛУЙК.

У свою чергу віце-президент авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» Сергій ФОМЕНКО зазначив, що «ми, як авіаперевізники хочемо, щоб всім учасникам процесу, в першу чергу пасажирам було зручно. Проте проблемою і питанням є правомірність використовування системи BSP в Україні».

Представник компанії «Аеросвіт» Віталій БЕРЕЗАНСЬКИЙ підкреслив, що «Аеросвіт» стурбований ситуацією, що створилася. «Проте для українських авіакомпаній вона не є критичною. “Аеросвіт” має в своєму розпорядженні 300 тисяч бланків для квитків, чого вистачить для нормальної роботи агентств, що реалізують квитки авіакомпанії, на 3-4 місяці», - додав В.БЕРЕЗАНСЬКИЙ.

Присутній на круглому столі представник Державіаадміністрації повідомив, що на 27-28 вересня запланована зустріч представників Державіаадміністрації і IATA, на якій вирішуватиметься питання приведення діяльності IATA в Україні у відповідність із законодавством. «За два роки, що пройшли з моменту введення в Україні нейтральних бланків авіаквитків, Державіаадміністрація неодноразово звертала увагу на невідповідність діяльності IATA українському законодавству, проте реакції так і не було. Ввезення нейтральних бланків до України може здійснюватися тільки за ліцензією, що надається Міністерством фінансів України», - зазначив він.

У своєму прес-релізі Асоціація авіаційних агентств нагадує, що 70% ринку авіаперевезень України (що за прогнозами експертів на 2007 рік в грошовому виразі становитиме 1 мільярд 57 мільйонів гривень) займають агентства з продажу авіаквитків. Таким чином, основний продаж авіаперевезень здійснюється саме в агентствах, діючих за агентськими договорами від імені і за дорученням авіаперевізників.

Необхідною умовою для здійснення професійної діяльності агентства з продажу авіаквитків є акредитація в IATA (Міжнародна асоціація авіаційного транспорту), а також надання істотних фінансових гарантій (від 100 тис. дол..) і раз на два роки сертифікація з боку Державіаадміністрації України.

Згідно з прес-релізом Асоціації, до середини 2005 року авіаперевезення на території України оформлялися на персоніфікованих бланках, що належать авіакомпаніям.

На сьогоднішній день, нагадує Асоціація, в Україні за допомогою BSP, авіакомпанії поширюють бланки нового зразка, а саме нейтральні бланки авіаквитків.

Згідно з інформацією IATA, з 28 серпня ввезення до України нейтральних бланків тимчасово припинене, що, по суті, частково позбавляє агентства можливості здійснювати свою професійну діяльність після закінчення запасу таких бланків, оскільки на сьогоднішній день далеко не всі маршрути (авіарейси) можна оформити електронним авіаквитком. Самі ж авіакомпанії - члени IATA продають свої авіаперевезення на власних бланках в своїх офісах з продажу.

Така ситуація, наголошується в прес-релізі Асоціації авіаагентств, може кардинально змінити розвиток галузі продажу пасажирських авіаперевезень в Україні. За даними Асоціації, темпи зростання індустрії пасажирських авіаперевезень в Україні останні кілька років є одними з найвищих в Європі - ринок росте мінімум на 30% в рік. Без упровадження передових технологій неможливо зберегти позитивну динаміку зростання галузі, що може призвести до скорочення близько 20 тисяч висококваліфікованих співробітників в українських агентствах і зниженню податкових надходжень до бюджету України - близько 265 млн. грн. щорічно. “Створиться ситуація, при якій для покупки міжнародного авіаквитка пасажиру доведеться приїжджати в столицю, оскільки авіакомпанії мають дуже обмежену кількість офісів в регіонах», - наголошується в прес-релізі Асоціації авіаагентств.