Прес-конференція голови підкомітету з питань ЖКГ Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування та житлово-комунального господарства

народного депутата України  Олексія Кучеренка на тему:

Подальше з`ясування хто правий, а хто винуватий в тарифній кризі – є безперспективним і веде в глухий кут: відповідальні всі без винятку уряди останніх років, частина відповідальності лежить на Президентах і Верховній Раді, окремий вклад внесли органи місцевого самоврядування. Продовжувати дискусію на цю тему і шукати винних стає нецікавим.

Відео дня

Без концептуального обговорення спочатку засад тарифної політики і принципів захисту прав споживачів, а потім цілої низки законів,  підзаконних  актів і навіть можливих змін до Конституції,  вирішення тарифної кризи якимось одним «проривним» законом від опозиції чи від коаліції неможливе, такі закони лише заплутають ситуацію ще більше. Заради істини слід зазначити, що опозиція - є опозиція, і вона має право на певний популізм - однак цей популізм ліг на благодатний ґрунт відсутності продуманих дій з боку уряду. Основною  помилкою уряду О.Кучеренко вважає  те, що вкотре він зайнявся лише тим, що вміє: підготовкою до зими, а не до підвищення тарифів.

Сьогодні ситуація вимагає термінової відповіді на питання – «Що робити?».

Таку спробу нещодавно зробила група народних депутатів, якими було  запропоновано проект постанови Верховної Ради України «Про затвердження  Концепції ціноутворення у сфері комунальних послуг», який зареєстровано за № 3181. Прийняття та реалізація  Концепції стане спробою поставити принципові питання і дати основу для проведення фахової максимально  деполітизованої дискусії, сприятиме запровадженню єдиних принципів формування цін і тарифів на комунальні послуги.

Виходячи с того, що в країні відсутня цілісна нормативно-правова база для функціонування ефективної системи державного регулювання в сфері житлово-комунального господарства, були запропоновані наступні принципи та механізми реалізації державної регуляторної політики:

- захист прав споживачів найважливіший пріоритет  системи державного  регулювання;

- тарифи повинні бути справедливими для усіх суб’єктів  процесу;

- орган який буде встановлювати тарифи повинен викликати довіру

Після прийняття постанова стане для уряду директивою і дасть відповідь на питання що робити.

Вважати, що з прийняттям якогось поодинокого закону чи постанови  уряду, можна вирішити тарифну проблему - наївно. Дарма писати і приймати роз`єднані і порізнені закони, спочатку нам варто концептуально визначитися що робити і куди рухатись. Неможливо латати діри в законодавстві не маючи концептуального розуміння і бачення шляхів вирішення проблеми. За відсутності чіткого законодавчого розмежування компетенції центральних органів виконавчої влади, місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування в сфері комунальних послуг та відсутністю єдиних нормативно врегульованих принципів формування цін і тарифів на комунальні послуги, неможливо одним законом розв`язати клубок протиріч и нісенітниць, які існують у тарифному регулюванні.

Сьогодні ситуація з тарифним регулюванням зайшла в глухий кут, але це створило унікальну можливість розв`язати її системно.

В разі прийняття концепції, відповідно до Конституції ця постанова Верховної Ради буде обов`язковою для виконання Кабміном -  це є дуже важливим і принциповим питанням. Як зразок нехтування Конституції можна навести приклад не виконання Кабінетом Міністрів України постанови Верховної Ради України від 10 січня 2006 року «Про недопущення підвищення тарифів на електроенергію та цін на газ для населення», якою заборонялося підвищувати впродовж 2006 року відпускні ціни на природний газ для населення та підприємств комунальної теплоенергетики.

Через порушення Кабінетом Міністрів статті 113 Конституції України, яка зазначає, що «Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України», стався правовий колапс. Тепер необхідно або відміняти зазначену Постанову Верховної Ради України, або відміняти акти Кабінету Міністрів та НКРЕ, якими в 2006-му році були підвищені ціни на газ та назвати високопосадовців, винних у порушенні Конституції України.

Група народних депутатів спрямувала  відповідне звернення до прокуратури щоб отримати відповідну правову оцінку невиконанню постанови Верховної Ради України від 10 січня 2006 і привернути увагу до ситуації, за якою майже всі тарифи на житлово-комунальні послуги в країні знаходяться поза правовим полем. Ми не хочемо діяти за принципом чим гірше – тим краще, а хочемо лише отримати відповідь на питання: які органи повинні  запобігати порушень Кабінетом Міністрів правових норм - Мін’юст, Прокуратура, АМКУ і як унеможливити такі випадки в майбутньому? Ми також хочемо звернути увагу, що в країні відсутні системні стабілізатори тарифів, такими якими повинні бути АМКУ та регулюючі комісії.

Не є важливим - хто саме порушував Конституцію уряд Януковича чи уряд Єханурова – головне, що в цій ситуації беззаконня винен Кабмін, як орган, і те, що ситуацію потрібно повертати до правового поля. Поза правовим полем неможливо вирішити ні тарифну кризу, ні інші складні питання, які стоять перед урядом, перед державою.