15 вересня в інформаційній агенції „УНІАН” за ініціативи Громадянської мережі     ОПОРА відбулося обговорення гострого питання, що виникло нещодавно у зв’язку із заявою „Укрзалізниці” про вірогідність відміни пільг на проїзд для студентів у залізничному транспорті.

Учасники обговорення: Михайло Санін - в.о. заступника генерального директора Укрзалізниці.

Сергій Романюк. – віце-президент асоціацій організаторів студентів України. Олександр Ярема - начальник департаменту молодіжної політики Міністерства у справах сім’ї молоді і спорту.

Відео дня

Любов Єремічева – речник Громадянської мережі ОПОРА

Обговорення розпочалося з короткої хроніки подій довкола питання студентських пільг, починаючи з 8 вересня, яку презентувала речник Громадянської мережі ОПОРА Люба Єремічева.

Олександр Ярема заявив: „Що стосується пільгового проїзду студентів, то це в компетенції Міністерства освіти. Це питання виникає щороку і дуже важливо, щоб ми його підняли, потрібно знайти механізми, щоб його вирішити раз і назавжди. Потрібно говорити не лише про загальні суми витрат, а й обґрунтовувати їх”.

Як виявилось, проблема з недофінансовуванням пільговиків виникає щороку, от тільки підняли це питання так гучно лише у 2006. Так Михайло Санін вважає, „Дійсно існує відпрацьований механізм проведення розрахунків на пільгове перевезення студентів та дітей, але проблема в тому, що ці кошти задовольняються в розмірі не більше 30%”. Також М. Санін запевнив, що студенти і надалі їздитимуть залізничним транспортом за пільговими умовами „Почну з того, що протягом минулих років не було жодного випадку, коли Укрзалізниця відмінила ці пільги. Проблема в тому, що нам не компенсують ці пільги. Загальна сума заборгованості різних відомств перед Укрзалізницею складає понад 162млн гривень. На ці кошти можна було б закупити 40 сучасних пасажирських вагонів.”

Із ним не погодився Сергій Романюк. Він зазначив, що існують факти, котрі підтверджують те, що окремими регіональними залізницями дія пільг призупинялась, зокрема в Кіровоградській області. В свою чергу пан Санін впевнено заявив, що залізниця не володіє інформацією про такі факти.

На сам кінець було порушено питання незаконності того, що студенти влітку змушені їздити залізницею на загальних умовах ( по суті виконується постанова Кабінету Міністрів України  від 5 квітня 1999 року №541, яку, очевидно, поставили вище законодавства). Таким чином щороку з 29 червня по 29 серпня, тобто в період канікул, студенти змушені платити повну ціну за квитки на залізницю.  Законом України „Про сприяння соціальному розвитку молоді України” передбачено пільговий проїзд молоді всіма видами транспорту окрім таксі протягом року. „На мою думку студента не повинно хвилювати які чиновники між собою не домовились. Закон України гарантує студентам пільги і на нього потрібно посилатись. Укрзалізниця не має права робити такі заяви. Більше того, Закон гарантує пільговий проїзд не тільки залізничним транспортом, а й автобусним. Тому нам потрібно відпрацювати відповідний механізм. Справа в тому, що у всьому світі студенти мають знижки на проїзд, відвідування кінотеатрів, готелі і це викликано не тим, що студент бідний, а тим, що студент повинен мати можливість подорожувати, вивчати світ. ,”- зауважив Сергій Романюк.

Таким чином, діалог представників громадськості і посадовців розпочато. Основне завдання, яке поставили перед собою учасники засідання: продовжити співпрацю в напрямку випрацювання дієвих механізмів фінансування студентських пільг, аби наступного року ця проблема не постала знову.

Історія проблеми

8 вересня Державна адміністрація залізничного транспорту України „Укрзалізниця” заявила: „Ситуація, що склалася із фінансуванням пільгових перевезень дітей та студентів є критичною. Останні роки Міністерство України у справах сім’ї, молоді та спорту і Міністерство освіти та науки України кошти на пільгові перевезення закладали в державний бюджет не в повному обсязі„. В засобах масової інформації також з’явилося повідомлення, в якому зазначалось, що Міністерство фінансів України офіційно повідомило Укрзалізницю і висловило занепокоєння тим, що видатки, пов’язані з наданням пільг на проїзд залізничним транспортом, у державному бюджеті на 2007 рік взагалі не заявлені Міністерством України у справах сім’ї, молоді та спорту. „Укрзалізниця” розцінила таку позицію високих посадовців, як відмову надати юним українцям пільги на проїзд залізницею, і заявляє про персональну відповідальність за це міністрів Юрія Павленка та Станіслава Ніколаєнка.

Також прес-служба „Укрзалізниці” відзначила, що при потребі у компенсації за пільгові перевезення залізничним транспортом студентів на 2006 рік у сумі 96,7 млн. грн. У Державному бюджеті 2006 р. було враховано видатки на компенсацію за пільговий проїзд студентів вищих навчальних закладів 1-4 рівня акредитації та учнів професійно-технічних навчальних закладів в сумі 21,9 млн. грн. для залізничного, автомобільного та водного транспорту. Однак ця сума компенсує залізницям України у 2006 році менше третини наданих послуг. А від Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту компенсації на юних пільговиків взагалі не передбачалися. У зв’язку з цим, Державна адміністрація залізничного транспорту попереджує, що через невизначене джерело фінансування пільгових перевезень, залізниці України будуть змушені з жовтня 2006 року зупинити обслуговування громадян на пільгових умовах. Адже ситуація з фінансуванням пільгових залізничних перевезень сягнула критичної межі.

9 вересня міністр транспорту та зв’язку висловив впевненість, що питання необхідного фінансування проїзду пільговиків на залізничному транспорті буде вирішено.

12 вересня – Станіслав Ніколаєнко, міністр освіти та науки: „Ні в уряді, ні в парламенті немає проектів законів, що передбачають відміну цієї пільги. Тому говорити про загрози, ну це, знаєте, від лукавого...Ці 20, там, 22 мільйона, ми віддамо без сумніву, навіть, може, із випередженням”.

Іван Слободяник, радник міністра освіти та науки: „Нема ніякої заборгованості перед „Укрзалізницею”. Можливо, є якісь неточності з боку „Укрзалізниці” в зв’язку з підвищенням тарифів і перерахунком певних коштів, але це просто від непрофесійності. Оскільки такі речі мають планувати за рік, а не за місяць чи за кілька днів”.

13 вересня  - Державна адміністрація залізничного транспорту „Укрзалізниця” має намір домовитися з Міністерством фінансів і сім’ї, молоді та спорту про компенсацію підприємству витрат за залізничне перевезення пасажирів пільгової категорії. „Питання компенсації залізничникам пільгових перевезень пасажирів були обговоренні з представниками міністерств фінансів і сім’ї, молоді та спорту. Зараз усі питання на стадії вирішення. І я впевнений, що вони будуть вирішені”, - генеральний директор „Укрзалізниці” Володимир Козак.

14 вересня – в.о. керівника прес-служби Міністерства фінансів Людмила Солодчук у телефонній розмові запевняє, що Міністерство фінансів ніколи не робило заяв про можливу загрозу відміни пільг на проїзд студентів у залізничному транспорті. „Це безпідставна, неправдива інформація, - відзначила пані Людмила, - таких повідомлень від нашого Міністерства не було”. Крім того, Людмила Солодчук запевнила, що кошти для пільговиків закладені і на наступний рік у достатній мірі.

Отже, така суперечлива інформація свідчить про неузгодженість дій посадовців, до сфери обов’язків яких належить, зокрема, піклування про студентську молодь. Взаємні звинувачення міністерств у провокаціях, боргах і непрофесійності, призвели до того, що питання залишається відкритим. Окрім того, дезорієнтація у проблемах студентських пільг наочно продемонструвала відсутність координованості, єдності дій посадовців нинішнього уряду. Останні заяви про позитивне вирішення питання студентського проїзду все ж не виключають потреби розставити всі крапки над „і”.

Багато студентів зверталися до Громадянської мережі ОПОРА із запитанням „що буде зі студентськими пільгами?”. Саме тому безумовною є потреба в чіткій відповіді на це запитання, а також єдиній позиції  посадовців Міністерств освіти та науки, сімї, молоді та спорту, транспорту та  фінансів.  

Звернення із проханням прояснити ситуацію отримали від опорівських кур’єрів управління освіти та науки в Криму, Запоріжжі, Херсоні, Чернівцях, Львові, Черкасах, Полтаві, Ужгороді, Коломиї та інших містах.